Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam import i iMovie

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en två timmar lång mp4 fil som jag tänkte redigera i iMovie HD.
Importen av denna skulle ta 91 timmar!!!

Det kan väl inte vara riktigt?!
Vad är det frågan om?

Det skulle ju innebära att 10 minuter film skulle ta 7,5 timmar att importera!
Så kan det ju inte vara.

Datorn är en 2x2 GHz G5.

Nu provar jag igen. Vad är normalt för att importera film i iMovie?
Det måste väl någon ha gjort förut!
Måste iMove koda om innehållet till något speciellt format?
Jag trodde det räckte att det var en mp4 fil.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-23 23:32

Väcker denna tråd till liv då jag har lite funderingar ang tiden för import till iMovie...

Har konverterat en video_ts fil (.vob) på drygt 900mb till en .m4v h.264 på ca 160mb. Konverteringen gjordes med Handbrake.

Nu håller jag på att importera filen till iMovie och den importerar fortfarande efter knappt en halvtimme...

Är detta normalt? Hur lång tid brukar det ta, tycker att det verkar lite väl långsamt. dessutom får jag inget statusfönster eller liknande för importen, ska man få det? När jag håller muspekaren över iMovie så snurrar bara "regnbågshjulet".

Vad göra, ska jag tvångsavsluta iMovie från docken eller ska jag låta den fortsätta och isåfall hur länge?

Tack på förhand.
Är för övrigt helt novis på både mac och iMovie

//JK

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-23 23:51

"Update"

Till slut hoppade iMovie-ikonen igång nere i docken... 45min. Inte helt acceptabelt i min mening. Går det att optimera ursprungsfilen när jag konverterar .vob-filen i handbrake för att iMovie ska få det "lättare" (gå snabbare) att importera filmen?

//JK

Det var ju bättre än 10 minuter på 7,5 timmar i alla fall....

Varför först göra en aptung (processormässigt) H264-film av din DVD (video TS)? Bättre att exportera till .dv direkt i Handbrake eller motsvarande från video TS-filen.

1
Bevaka tråden