Detta kanske låter som en lite konstig fråga. Men jag har länge funderat över hur man på bästa sätt stänger av olika apparater som man på något sätt har kopplade till datorn.
Till exempel: Bör man stänga av externa hårddiskar på deras power-knapp innan man stänger av förgreningsdosan de är kopplade till? Hur är det med skärmen? Bör man stänga av den innan man släcker strömmen? Macbooken, är det ok (om man kör med locket stängt på den) att bara dra ut strömsladden på den och låta den gå i vila på det sättet?
Framför allt vill jag ju självklart veta om eventuella konsekvenser utav det ena eller det andra sättet.

Jag gör här ett försök att rada upp mina huvudfrågor:
Hårddiskar - Jag antar att man alltid ska mata ut dem innan man stänger av dem för att slippa förlora data. Men måste man stänga av dem på powerknappen (deras egna) innan man bryter strömmen för dem? Vad är skillnaden?
Skärmen - Jag använder min MacBook till en extern skärm (som jag också använder som USB-hub för mus och tangentbord). Måste jag stänga av skärmen på powerknappen innan jag rycker strömmen? Om jag sätter MacBooken i vila först och låter skärmen gå ner i Power Save Mode, är det mer ok då? Eller är det ok i båda fallen?
MacBooken - Är det ok att bara dra ut strömen om man har locket stängt (och inkopplat så man kör extern skärm) och tvinga den i vila på det viset. Eller bör man sätta den i vila först?

Detta är de enda enheterna jag kommer på just nu. Men har ni flera frågor så fyll gärna på!
Om ni har erfarenheter eller kunskaper eller helt enkelt några "jag har gjort såhär i 20 år och det har alltid funkat bra för mig" eller "jag gjorde så här och allt gick åt skogen". Alla bidrag till tråden är välkomna!
(Ursäkta mängden text, hoppas jag inte skrämmer bort allt för många!)