Hej Antr4x!
Om du nu hittar någon rolig och givande praoplats och vill fortsätta inom detta yrkesområde så är ljudingenjörsutbildningen i Piteå är den absolut bästa utbildningen för blivande ljudtekniker. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och varar i två år. Det blir naturligtvis också lite av vad man själv gör den till. Jag satsade mycket hårt och var nästan alltid (ja, inklusive nätterna) i skolans byggnader och höll på med något projekt och det var oerhört givande.(för sova kan man ju göra när man blir stor).
Det kan vara lite svårt att komma in, jag kom in på tredje försöket. Den utbildningen ledde mig raka spåret in på Sveriges Radio. I och med neddragningar och teknisk utveckling finns det inte så väldigt många ljudtekniker kvar just där, men jag tror nog att du kanske kan få en praoplats om det intresserar dig. Dock tror jag alltid det kommer att behövas duktiga ljudtekniker. Du har det bra som bor i Stockholm, själv har jag fått flytta land och rike runt. I Stockholm finns definitivt de bästa jobbmöjligheterna, men jag håller med ovanstående skrivare, fasta, heltids tillsvidaretrjänster som ljudtekniker är få räknade även i Stockholm.
Lycka till! Och du..... spelar du själv ett musikinstrument, eller kanske flera, är detta ett oerhört plus i kanten, både för dig själv och för din meritlista/CV!
Lycka till än en gång!
/KOL