Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Praoplats som ljudtekniker?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-14 20:22

Jag leter efter en Prao-plats på till vintern på något produktionsbolag/ljudtekniker-firma som är redo att ta emot en arbetsvillig och inlärningsglad pojke på 14 år (snälla tänk inte onda tankar för att jag är så ung). Känner du någon (eller är någon) som är villig at ta emot mig så svara gärna. Blir gärna glad om ni kan skicka några bra länkar också.
ps. Jag bor i Stockholm. ds.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-14 21:03

När jag gick i åttan fick praoade jag hos en ljudtekniker på SVT vilket var riktigt kul (för mig, misstänker att ljduteknikern fick nog av mig redan efter första dagen) Hör med dem, de brukar kunna fixa in en på korta (1-2 veckor) platser. Nu var det här i Malmö och för sju år sen så jag kan inte riktigt ge dig nåt nummer till någon, men ring till växeln så hjälper de dig.

Senast redigerat 2007-10-14 21:42

Verkligen kul att höra att du verkar vara riktigt motiverad! Hoppas du hittar en kul praoplats!

Önskar att jag var lika målmedveten när jag var i den åldern ;).

Lycka till!

  • Medlem
  • 2007-10-14 23:24

Jag vet att oal studio i sollentuna tar in praktikanter, men vet inte om det är så roligt...

www.oal.se

var ihärdig, så får du praktik!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-14 23:42

Du kanske kan få några tips från den här tråden: http://www.99.se/evenemang/213549-musikjobb.html

testa SAMI/Nalen, mkt jazz men men

SVT, z-tv, kanal 75, SR

går du någon ljud-skola eller vad är det du gör?
Cutting room kanske? (solna, mastrar)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-15 11:56

Ett stalltips är iofs att inte satsa på den här branschen, för den skapar mest en massa arbetslöshet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-15 23:12
Ursprungligen av PF:

Ett stalltips är iofs att inte satsa på den här branschen, för den skapar mest en massa arbetslöshet.

Uhm....hur menar du nu ?

WT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 23:49
Ursprungligen av PF:

Ett stalltips är iofs att inte satsa på den här branschen, för den skapar mest en massa arbetslöshet.

Utan att känna dig, din bittre man så säger jag, är man duktig finns det alltid jobb.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-15 12:02

pf: det sade dom till mig med.... men jag lyckades iaf...

Kör hårt!!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-15 12:30

Tack för all tipsen, ska tjata på allihopa tills jag får en prao plats... ^^

Arbetslöshet vete fan om den skapar. Jag känner väldigt få arbetslösa ljudtekniker. Vad som däremot absolut inte finns är fasta anställningar. Det är stor risk att du får leva på tillfälliga anställningar under många år. Känns det ok är det bara att köra.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-15 20:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 00:01

Antr4x > Lycka till! Kan tyvärr inte ge dig några tips då jag inte jobbar inom den delen av branschen.
Ofta så tar de inte in praktikanter som är så unga som dig om det inte är någons son eller lillebror. Trist men sant. Om du inte får napp är mitt tips att fortsätta utveckla dig inom området för att sedan försöka igen när du är äldre. Tips är då att praktisera gratis på något ställe och där verkligen visa framfötterna som det så tröttsamt heter. Viktiga i det läget är att få på papper att du varit någonstans. Ha något att visa upp eftersom du börjar från noll. Dessutom som sagt inte vara rädd för att hugga i.
Men faktum är att ingen kommer ihåg en omotiverad praktikant. Dem sätter man på att vika ihop VHS-kartonger.

Jag känner flera som gick från att vara praktikant vid 16 år ålder till att bli anställd vid 19 efter skolan. Men detta är pga mycket hårt slit och ofta lite tur. Bli därför inte nedslagen om du hamnar hos någon som bara utnyttjar dig utan se till och lär dig något på stället också även fast det kanske betyder sena kvällar och helger. Sedan är det bara att fortsätta till nästa ställe för att jobba in sig vidare. Att skaffa sig erfarenheter och kontakter är det absolut viktigaste i början.

Vad jag snackar...hoppas du får ut något av det jag skriver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-16 03:36

Bitter? Tja, på musikbranschen? Ja, lite. Det är lösa boliner hit och dit. Kul när man får och har jobb men en ankdamm är det ändå onekligen. Inte alls en så lukrativ bransch som t ex IT-branschen, såvida man inte har en himla tur förstås. Själv styr jag iaf karriärskosan bort från musik, känns som it's a no-no, been there, done that. Givetvis kommer det alltid behövas en och annan men i och med hur den ekonomiska realiteten ser ut med skivförsäljning och annat så urholkas branschens möjligheter sakta men säkert.

Ursprungligen av PF:

........ men i och med hur den ekonomiska realiteten ser ut med skivförsäljning och annat så urholkas branschens möjligheter sakta men säkert.

Tvärtom. Det kommer att finnas väldigt mycket jobb som inspelningstekniker och inom branschen framöver. Skicklighet kommer att bli hårdvaluta. Glassandet är över och istället kommer man att få jobba för inkomsten. Iom att Webben har blivit hela världens skivbolag så kommer var o varrannan garagebandsOlle att "släppa" "CD's". Skickliga ljudtekniker kommer att eftersökas för att låta annorlunda än alla standardCubase releaser som kommer att finnas. Även Liveframträdanden kommer att öka eftersom det är där musiker kommer att kunna ta in pengar. Sök på Gula sidorna efter ljudsystem uthyrare. Där brukar finnas praoplatser.

ETT TIPS: Registrera dej på Studios forum och ställ samma fråga där!

http://forum.studio.se/

/ Midmus

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-10-17 11:28

Hej Antr4x!
Om du nu hittar någon rolig och givande praoplats och vill fortsätta inom detta yrkesområde så är ljudingenjörsutbildningen i Piteå är den absolut bästa utbildningen för blivande ljudtekniker. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och varar i två år. Det blir naturligtvis också lite av vad man själv gör den till. Jag satsade mycket hårt och var nästan alltid (ja, inklusive nätterna) i skolans byggnader och höll på med något projekt och det var oerhört givande.(för sova kan man ju göra när man blir stor).
Det kan vara lite svårt att komma in, jag kom in på tredje försöket. Den utbildningen ledde mig raka spåret in på Sveriges Radio. I och med neddragningar och teknisk utveckling finns det inte så väldigt många ljudtekniker kvar just där, men jag tror nog att du kanske kan få en praoplats om det intresserar dig. Dock tror jag alltid det kommer att behövas duktiga ljudtekniker. Du har det bra som bor i Stockholm, själv har jag fått flytta land och rike runt. I Stockholm finns definitivt de bästa jobbmöjligheterna, men jag håller med ovanstående skrivare, fasta, heltids tillsvidaretrjänster som ljudtekniker är få räknade även i Stockholm.

Lycka till! Och du..... spelar du själv ett musikinstrument, eller kanske flera, är detta ett oerhört plus i kanten, både för dig själv och för din meritlista/CV!

Lycka till än en gång!

/KOL

Hur gick det, hittade du någon praoplats?

1
Bevaka tråden