Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC -> Imac program

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får min imac nästa vecka. Det finns ju en del prog på win som jag ej klarar mig utan. Med eran hjälp vill jag hitta liknande program till Mac. Visst jag kan googla, men interaktion is teh shit!

Mirc
Torrent program
FTP
Winrar
Mp3 konverterare
Brandvägg?

Listan kommer säkerligen växa med tiden.

Det ska helst vara gratish

Jag kör:

Torrent program - transmission
FTP - cyberduck (eller om jag bara ska slänga upp en fil så har jag en widget som fixar biffen med drag n drop. Bästa sen skivat bröd.)
Winrar - unrarX
Brandvägg? - brandvägg?

Tackar som svarar! Ingen brandvägg alltså? Det kommer kännas... ovant.

Ursprungligen av Stefan:

Tackar som svarar! Ingen brandvägg alltså? Det kommer kännas... ovant.

Finns en inbyggd i OS X som är bra som du "måste" aktivera i system inställningarna.

Mvh

Ska tänka på det!

"måste" i hänseendet att den är inte aktiv när du startar datorn utan du måste göra ett aktivt val för att aktivera den... inte att du måste aktivera den.

eskimo: Vad är det för drag'n'drop program? Låter ju smidigt!

Übertragen, väldans smutt.

Kan ju fylla på med en till tidssparare.

Photo drop, även det en widget, bara dra och släppa bilder på den så kan du göra enklare editering typ beskära och ändra storlek. Sen är det bara att slänga den vidare till übertragen så går du från oediterad bild till hemsida på 30 sekunder.

Det går ju att konvertera till mp3 i Itunes annars.

Använder inte mirc numera, men jag körde colloquy då jag gjorde det.

Little Snitch om du vill filtrera utgående trafik.

Nu sitter jag på en 24" imac. Shit vilken dator alltså

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 19:46
Ursprungligen av Stefan:

Nu sitter jag på en 24" imac. Shit vilken dator alltså

När du behöver program, ropa. Upplevelsen blir bättre med rätt program, helt klart.

* Microsofts MSN Messenger är skit. Kör Adium.
* Alla andra FTP-program än Transmit är ganska lama. Kostar dock. Serials kanske finns på internet, vem vet.
* Det inbyggda mailprogrammet är nice. Skaffa POP eller IMAP e-post direkt. Gmail stöder detta.
* iPhoto är bra när man lär sig hantera det. Kan vara ovant i början, men det är the shit.
* Samma sak; iTunes. Går att hata, går att älska. Tips är att börja lära dig älska det.
* iWork, samma som Transmit. Jävligt bra, men kostar. Man kan dock vara oärlig...
* VLC visar filmer som inte QuickTime stöder
* Transmission laddar ner torrentfiler
* HandBrake kodar DVDer
* Safari 3 surfar gärnet. Firefox är ful och långsam.

  • Medlem
  • 2007-10-23 20:34
Ursprungligen av desh:

* VLC visar filmer som inte QuickTime stöder

perian fixar stöd i quicktime för allt! -> http://perian.org/

välkommen till macvärlden, Stefan!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-24 07:32
Ursprungligen av desh:

* Safari 3 surfar gärnet. Firefox är ful och långsam.

I helvete. Kör Firefox eller Opera. Safari är, förutom så anskrämligt fult, inte alls bra. Apple tjatar om att de andra är så mycket slöare. Bullocks, tror jag efter att ha gjort mina tester själv. Finns det skillnader i hur snabba de är är de nog akademiska, i alla fall om man har någorlunda fart på linan.

Firefox är skitfult när man laddat ner det, Opera semifult. Till skillnad från Safari tar det dock tre sekunder att byta skin.

Helt ärligt, Safari kör man bara för att man tycker det är coolt med Apple. Själv har jag, efter att ha vänstrat med Firefox i ett år kanske, nyligen gått tillbaka till Opera. Bara en sån sak som att ha e-postprogrammet intergrerat med browsern är ju fantastiskt.

Vill man ha en separat e-postklient så kickar Thunderbird arsle med Apples klient så det smäller om det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-23 13:40

Håller den för det!! ballt!!

lycka till!! hörru ju!

Visst är det gött Stefan, min är dock bara 20".

Använder dessa prog just nu.

Aidum
MACirrsi
Quicksilver
Transmission

Itunes gillar jag och Iphoto är kung.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 15:43

Jaså du har fått ditt äpple nu

Går det att rakt av öppna/redigera dokument skapade i Office´07 i iWork´08 och tvärt om?

  • Medlem
  • 2007-12-23 18:42

njae. helt vanliga word/excel & powerpoint-dokument är det inga problem med, men så fort du börjar med överkurs-grejer (bilder, fotnoter eller t ex speciell formatering) så är det inte garanterat att allt ser likadant ut...

Ursprungligen av avart:

njae. helt vanliga word/excel & powerpoint-dokument är det inga problem med, men så fort du börjar med överkurs-grejer (bilder, fotnoter eller t ex speciell formatering) så är det inte garanterat att allt ser likadant ut...

Så att skapa presentationer i keynote och sedan visa dom i powerpoint går utan problem? om man inte använder specialeffkter?

Går sidor skapade i pages att öppna i word, utan att de är sparade i wordformat?
Är numbers kompatibelt med och kan öppna excel-ark?

det mesta funkar med wine doors o WM
- jag vet inte om widows behövs längre -- inte här iaf

helt okay för pöbel idag -- kanske e beska dropar men men ..

pidgin e nais för msn och icq
- acid gällande musak...
iceWeasel och packetet gällande resten med kontankter e nais

-- e lyhörd och gammalmodig

Senast redigerat 2007-12-23 19:14

Gmail kan inte POPa från egen domän tydligen .. annars e det BJÖRK

jag gillar inte massmissbruk - maktinnehav e inte roligt

  • Medlem
  • 2007-12-23 20:30

pages-sidor sparade som word-filer (.doc) går att öppna i word (pages i övrigt känner inte word till) (mac word och windows word är inte de bästa vännerna jämt heller tyvärr, är något riktigt kritiskt - stanna på ena plattformen)

- hela office (.doc/.xls/.ppt) går att öppna, spara och använda - men det är inte säkert att det ser likadant ut!

1
Bevaka tråden