Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarsynt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-16 21:49

Hejsan allihopa på 99.se.

Jag har alldeles nyligen fått upp ögonen för synthar och det mesta som har med synthar och göra, och tänkte att det vore kul att köpa sig en egen. Men efter att ha läst på olika forum och andra ställen, så har jag fortfarande inte kunnat bestämma mig för vad jag behöver/vill ha.

Jag kollade lite på något billigare, i stil med en microkorg eller kanske till och med en begagnade Alesis ION som fanns på vendolin för 4000kr (vilket jag tyckte lät ganska vettigt). Är det någon som kan hjälpa mig lite här kanske?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-16 21:57

Vad ska du spela för musik? Och hur? Ensam eller i grupp?

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-16 23:05
Ursprungligen av saddox:

Vad ska du spela för musik? Och hur? Ensam eller i grupp?

Blipblop/synthpop är väl det jag är ute efter. Jag ska spela med en annan kille

• Medlem
  • 2007-10-17 02:46

Alesis ION eller Micron är väll perfekt så får du inbygd sequencer oxå.

Ta en med många rattar på, typ Ion, inget dödar kreativiteten så mycket som mini-displayer och oändligt parametergrävande

Ion borde nog vara bra, låter bra, många rattar, säkert bra till blip-blop också.

microkorg / ms2000 har 4 röster
ion / micron har 8 röster

Oftast bra med fler röster än fyra, tycker jag. I ackordsammanhang.
Det är synd att dom inte hottade upp microkorgen nu när
dom släpper den med svarta tangenter.
Dom skulle gett den 6-8 röster...

Special Edition

Senast redigerat 2007-10-17 11:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 09:35

Alesis ION tycker jag verkar vara ett bra köp. Annars kan du kanske hitta en beggad NordLead-2, där får du 16 röster/4-part multitibralitet. Oberheim OB12 går att få att låta rätt analog och dom kan man få rätt billigt idag.

Mvh
Demokid

Jag tycker du skall provspela en Korg R3. Ok, kanske inte den synthen med mest rattar men den låter väldigt, väldigt snyggt för pengarna (6495:- på Jam).

Vad har du till trummor?

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-17 18:57
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vad har du till trummor?

Ööhm, så långt har jag faktiskt inte kommit än. Det enda i trumväg som jag kikat lite på är Alesis pad (http://www.alesis.com/product.php?id=115). Är det något du kan rekommendera? Eller borde jag satsa på något annat?

Ion gör bra trummor och allt annat också. Köp en sådan så ångrar du dig inte. Skynda så att den du hittat inte går till någon annan.

Jag vet inte hur Alesis-paden är, men om den innehåller en drös samplade trummor så tror jag att det kan funka. Grejen är den att de syntar somräknats upp här saknar trumljud. Visst kan man ställa in en Alesis Ion till att låta som en analog gammal trummaskin med puff- och pysljud, men ofta vill man kanske ha lite "riktiga" trummor också. Jag vet inte hur Ion funkar, men kan man ställa lägga upp ett trumsett på dess klaviatur och ställa det till en viss MIDI-kanal och samtidigt ha parter över till bas, pads, lead och så vidare? På min Nova kan jag skapa ett multi med trumljud men vill jag ha parter över till något annat... ja, lycka till...

En synt som Roland XP-30 har dedikerade trumljud som kan ligga på en MIDI-kanal och samtidigt ha parter som spelar allt annat. Jag känner inte till någon VA-synt som fixar detta.

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-10-17 22:45

Jag vet inte hur Alesis-paden är, men om den innehåller en drös samplade trummor så tror jag att det kan funka. Grejen är den att de syntar somräknats upp här saknar trumljud. Visst kan man ställa in en Alesis Ion till att låta som en analog gammal trummaskin med puff- och pysljud, men ofta vill man kanske ha lite "riktiga" trummor också. Jag vet inte hur Ion funkar, men kan man ställa lägga upp ett trumsett på dess klaviatur och ställa det till en viss MIDI-kanal och samtidigt ha parter över till bas, pads, lead och så vidare? På min Nova kan jag skapa ett multi med trumljud men vill jag ha parter över till något annat... ja, lycka till...

En synt som Roland XP-30 har dedikerade trumljud som kan ligga på en MIDI-kanal och samtidigt ha parter som spelar allt annat. Jag känner inte till någon VA-synt som fixar detta.

Hmm okej. Ja nu blev det ju inte lättare direkt Men jag ska nog fortsätta kolla runt lite, iallafall tills i december någon gång.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 01:45

Jodå, det finns ett flertal. Både rena VA-syntar och kombinationer, typ V-synth (som ju har flera syntesmetoder). Men även Nord Lead 2 och Nord Modular fixar detta. Trumljud behöver ju inte vara samplade så att säga, oftast är de mer intressanta om de inte är det. Din egen Q rack borde också klara uppdraget galant.

Tycker f ö det är synd att du bara skriver i sådana här trådar nuförtiden, var är dina spacesyntlåtar? Skapa en sida på Trig och lägg upp din musik vetja, många skulle garanterat uppskatta det.

1
Bevaka tråden