Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläddra i presets med midikeyboard?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-17 13:51

Hallå.

Nybörjarfråga:
När man öppnar ett instrument i Logic så finns det nästan högst upp lite till vänster två pilar som bläddrar fram och bak i instrumentets presets. Kan jag styra det med två midi-knappar på mitt keyboard? Allra helst ska det funka så att det instrument som jag har rec-enabled automatiskt nås med knapparna.

Tacksam för svar.

Iom att ingen svarar kanske det inte är någon nybörjarfråga - eller så är det väl så mycket nybörjarfråga att du borde skämmas

I vilket fall, jag har samma 'problem' - nu sitter jag vid fel dator men jag tror man kan göra följande (har dock inte provat själv än..)

I Logic Pro:
- Gå till Shortcut/keyboard prefs (kommer inte ihåg var de är..)
- Välj Global nånstans
- Hitta "Next Preset or Next EXS Preset" el dyl.
- Assigna en vanlig tangent-kombo, typ Kommando-Alt-N
- Gör samma sak för "Prev Preset or Prev EXS Preset"..

Prova kanske att de funkar. Dvs ta upp ett Instrument och tryck Kommando-Alt-N och se om du får Next Preset. Om de funkar är det bra Då borde du kunna:

- Ta upp Control Surface Assignments (eller vad det heter, i Logic Pro->Preferences->Control Surface Assignments tror jag..)
- Klicka Expanded View (om det inte redan är valt)
- Skapa ny Assignment (Plus-knappen längst ner under kolumnen längst till höger..)
* Här är jag inte riktigt säker på vad man ska göra, iom att jag inte gjort det själv än, men du ska på nåt sätt kunna skapa en Assignment som triggar en knapptryckning, tex. Kommando-Alt-N och länka den till en knapp på din MIDI-Keyboard. Erh, prova själv - jag återkommer nån gång om/när jag lyckas själv

Sorry för halvfärdig howto :/

hi-5!

1
Bevaka tråden