Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel wiki med wysiwyg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 18:50

Jag jobbar på ett företag med ca 20 anställda. Jag tror vi skulle ha grymt mycket nytta av en wiki för att hålla rätt på gemensamma admingrejer, koder till SIM-kort, rutiner för nyanställda, offertmallar m.m. m.m.

Jag har sökt runt här på forumet och också på nätet (sammanställningar och jämförelser av olika wikisystem) men inte riktigt hittat något bra.

Våra behov är typ:
1) WYSIWYG-editor (ett absolut krav, folk skall inte behöva se markupen över huvud taget)
2) Enkelt sätt att skapa sidor (gärna i trädhierarkier)
3) Någon form av lösenordsskydd på sidorna (även för att läsa)
4) Gärna snyggt och modernt utseende som går att kustomisera
5) Måste funka i Safari
6) Gärna exportmöjligheter
7) Inte för dyra licenser.

Telepark.wiki verkade skitbra för våra behov men funkar tyvärr inte på vår Windows-server av nån anledning.

En hostad lösning kan vara OK.

Någon som har några tips? Det är så SJUKT svårt att få överblick över den här djungeln.

P.S. Några jag har avfärdat:
1) MediaWiki (för komplext)
2) Confluence (för dyrt)
3) WikiSpaces (funkar inte i Safari)

Om ni kör OS X-server så följer det med en Wiki i Leoparden.
Har dock inte testat den än så jag vet inte om den duger till dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 23:17

Tack för tipset! Tyvärr kör vi en Windows-server, men jag ska absolut kolla in den inbyggda wikin i Leopard vad det lider!

Ursprungligen av thevil:

Om ni kör OS X-server så följer det med en Wiki i Leoparden.
Har dock inte testat den än så jag vet inte om den duger till dig.

John Gruber verkar gilla den:

One of the biggest new features in Leopard Server, and one of the best web apps I’ve ever seen — and by far the best web app I’ve seen from Apple — including an amazing web-based WYSIWYG editor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 21:06

Verkar kunna producera snygga sidor i alla fall...

Idag hittade jag annars dessa två som jag nu skall utvärdera:
1) http://www.wetpaint.com/
2) http://wiki.zoho.com/

  • Oregistrerad
  • 2007-10-23 22:03

Kanske inte hetl svar på dina frågor men jag sitter i en liknande situvation som dig Vår VD har kommit fram till att Wiki är guds lösning på alla våra problem (nåja) och vill att vi ska installera en sådan.

Vi har redan idag:
* Exchange
* Sharepoint
* Intranät med inbyggt CMS (Content system)
* Massa filserver shares.

Nu kanske du dödar mig, men har ni tänkt igenom om en wiki är det bästa sättet att sprida information i er organisation? En wiki är ju tänkt att fungera som en gigantiskt kunskapsbank där principen oftast är "alla kan ändra". Det känns mer som ni behöver en "Alla för Alla", "en för alla" och "alla för en" -behörighetssystem beroende på vad det är för information.

Vi har exempelvis lagt offertmallar på Intranätet samt i Office direkt (Under skapa nytt dokument) eftersom dom ska vara skrivskyddande. Däremot typ "Best practices","policys" osv ligger på intranätet med behörighetsnivåer så vissa ska kunna uppdatera dom etc.

Just my 2 cents

1
Bevaka tråden