Ibland kan till och med jag slå till med ett "femtonhundra", men då måste jag hem och tvätta munnen med såpa efter jobbet.
Peanjo - Vilket år är du född? Om du nu inte sa "år 1-tusen-9-hundra-66" får du genast hämta såpan!
Det är alltså vad jag menar med konsekvens, 19-hundratalet efterföljs av 20-hundratalet. (Som efterföljs av 21-hundratalet och inte 2-tusen-1-hundratalet).
Men med det jämna millenium vi nu lever i blir det ju en vinst i antal stavelser att säga 2-tusen-7 istället för 20-hundra-7. Och extra tydligt blir det när vi talar om slaget vid Hastings som enligt de flesta ägde rum år tusen-66, väldigt få hävdar år 10-hundra-66...
(Vad Wilhelm Erövraren sa själv kunde vara ett prioriterat forskningsområde. Likaledes hur hans son Henrik I benämnde sitt kröningsår 1100...)
Det är möjligt att jag i det här fallet är Kapten Stofils okände son.
Jag är rädd att det är jag som är stofil och under detta århundrade får acceptera att jag kommer att gå i pension år 2-tusen-35 alternativt år 20-35. Däremot tror jag att min ståndpunkt gör viss comeback under nästa århundrade!