Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta iPhone till trådlösa nätverk med certifikat?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-18 20:38

På min skola (Karlstads Universitet) så är det 802.1x certifikat som gäller för att ansluta till internet. Varje gång jag ansluter min MacBook måste jag klicka på ok för att tillåta certifikatet.

Antingen är det Leap eller Peap som används.

På iPhone däremot så finns det inget certifikat och jag kan därför inte ansluta till det trådlösa nätverket med den.

Finns det några tredjeparts program till iPhone som gör det möjligt att ansluta till sådana här nätverk?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-16 12:53

Verkar ej så, skulle också verkligen vilja ha ett sådant!

Om det är EAP-LEAP eller EAP-PEAP som används så är det ju bara servern som autenticeras med certifikat. Så vad du behöver göra i klienten är att antingen välja att inte verifiera servercertet (då tappar du halva säkerheten, i och med att du inte kan vara säker på att du ansluter och förhandlar kryptonyckeln med rätt nätverk) eller så måste du importera rotcertifikatet (certifikatet från den certifikatsutgivare (CA) som utfärdat RADIUS-serverns (som sitter i bakkant av WLAN:et) certifikat).
Om inte iPhone stöder import av nya/fler rotcertifikat så är det ju lite beklagligt. Då har Apple missat delar av poängen med certifikat.

  • Medlem
  • 2008-07-23 16:31

Hur fungerar det nu då? fw 2.0 ska ju stödja certifikat.
Apple - iPhone - Företag

Trådskaparen uppger inte att han använder 2.0.

Ursprungligen av generuss:

Trådskaparen uppger inte att han använder 2.0.

Men han uppger inte heller att han kör 1.x.

  • Medlem
  • 2008-07-23 18:53

Eftersom 1.1.4 inte medger certifikat är det klart att mitt inlägg handlar om 2.0. 1.1.4-certifikatdiskussionen är död oavsett vad trådskaparen hade för fw på sin telefon i oktober 2007.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 08:35

Funkar kanon, är uppkopplat på vårt interna nät på jobbet varje dag och det kräver cert... samma med vår pushmail.

  • Medlem
  • 2008-07-24 09:28

Hur installerar man det?
(Jag drar mig för att kontakta vår support med frågor som inte är väldigt specifika. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 10:02

Du får upp en fråga på iPhone om du vill acceptera certet, klicka ja och sen är det klart.

  • Medlem
  • 2008-07-24 10:04

Det fungerar alltså inte på samma sätt som på en laptop? Våra cert måste "installeras" av supporten. Eller så luras de bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 10:08

Nope, fungerar inte på samma sätt.
Är nämligen själv it-supporten på vårt företag...

  • Medlem
  • 2008-07-24 10:53

Okej. Vi har ciscocert. Det är bara att logga på nätet med sin telefon då? Jag får inte riktigt ihop det? Hur vet nätet att just min telefon är säker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 11:07

Baron: Vi kör också cisco.

  • Medlem
  • 2008-07-24 12:10

Vi kör inte cisco visar det sig, utan ett med "mycket högre säkerhet". Man måste först ut på nätet, hämta hem nåt som sedan används för verifiering mot ett AD. Det fanns hur som helt inte för någon mobiltelefon alls.

1
Bevaka tråden