Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sparkar 800 giriga butiksanställda

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 21:56
Ursprungligen av Robert R:

Intressant och lite underligt att denna diskussion ö.h.t. förs.
De som menar att det är Apple´s ansvar att se till att de anställda inte kan lura till sig värdekuponger skulle säkert bli irriterade om deras chef låste in allt löst på jobbet för att det inte ska försvinna.
Varje person har absolut 100% ansvar att handla försvarbart, oavsett vilka möjligheter till svindel och stöld de får.

Smart och välformulerat skrivet.

Ursprungligen av Eva:

Bra sagt!

Tack så mycket.

En undran jag har är varför denna diskussion fortsätter?
Folk har i denna tråd visat att apple skrivit att erbjudandet inte gäller dom som fått telefonen. Och att folk sedan utnyttjat erbjudandet är fel. Om man nu vill kalla det för stöld eller bedrägeri så är det ju upp till ens egna referensramar. Men man kan ju inte påstå att det är RÄTT på nåogt sätt att få en telefon - gå in på apples hemsida - klicka sig vidare trots att det står att du ej får det - få 100 dollar tillbaka.

• Medlem
  • 2007-10-29 16:21

thevil,

ok, enligt lagtexten du refererar till har du inte fel men om du försöker tillämpa rätten att avskeda en person som stjäl ska du se att det inte är lika lätt i praktiken.

Normalt måste man kohandla med facket för att överhuvud taget kunna bli av med någon.

I Sverige är det över*^()/a svårt att avskeda en person. I praktiken brukar man vara hänvisad till att hävda arbetsbrist.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

thevil,

ok, enligt lagtexten du refererar till har du inte fel men om du försöker tillämpa rätten att avskeda en person som stjäl ska du se att det inte är lika lätt i praktiken.

Normalt måste man kohandla med facket för att överhuvud taget kunna bli av med någon.

I Sverige är det över*^()/a svårt att avskeda en person. I praktiken brukar man vara hänvisad till att hävda arbetsbrist.

/hpe

Arbetsbrist behöver du som arbetsgivare hävda om du inte har något specifikt skäl till varför den här personen måste gå. Det har du förstås om han har stulit eller slagits på jobbet. Då kan ni ha hur mycket som helst att göra, men ändå ge någon silkessnöret. Det är ju inte därför han får gå.

Det är möjligt att du har större erfarenhet än mig omkring detta, men de få personer jag har avskedat har varken vare sig dragit in facket eller försökt klänga sig kvar.

De flesta reagerar med först ilska och sedan blir de antingen ledsna eller skamsna beroende på om det är deras eget fel eller inte, hursom vill de helst bara sticka iväg så fort de får reda på att de inte längre behövs eller är önskvärda. Om personen inte har gjort något fel utan bara inte har något att göra så är det förstås extra tråkigt för alla. Har han gjort bort sig ordentligt - slagits eller stulit eller så - har jag i alla fall aldrig varit med om att hon har fått stanna så särdeles lång stund utan istället försvunnit med svansen mellan benen och ett intyg i stil med "varför vi vill ge N.N. våra rekommendationer" eller annan varningsflagg.

Nu jobbar jag iof i reklambranschen där väl facket kanske inte är som starkast.

Bevaka tråden