Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge ska man vara hjälpsam?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan en hel del om maccar. Jag kan en hel del om grafisk produktion och hur produktionsflöden byggs upp. Jag är helt enkelt en tillgång för många av mina kollegor på kontoret. Jag arbetar som egenföretagare (med marknadsföring) men sitter på ett kontorshotell. Folk omkring mig vet att jag kan mycket och frågar mig om allt möjligt som har med ovan nämnda områden att göra. Jag har alltid försökt vara tillmötesgående och om möjligt har jag löst deras problem.

Jag kan tänka mig att många här på 99mac.com sitter i samma sits och jag är därför nyfiken på hur ni hanterar situationen. Jag har nämligen kommti till en nivå där jag helst av allt INTE vill hjälpa någon med något - det tar för mycket energi. Jag vill bara säga "Ring en supporttekniker och ge honom 700 spänn i timmen och stör inte mig mer". Fast jag är ju en trevlig prick och har svårt att bara avbryta min tidigare "hjälpsamhet".

Hur ska man göra?

[ 18 September 2002, 16:23: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Mitt i prick!

Det jag tror är avgörande för mig är om personen man hjälper är intresserad eller ej. Jag försöker alltid utbilda samtidigt som jag hjälper till så personen ska kunna göra samma sak själv när det händer nästa gång, t ex bygga om skrivbord, köra Norton, reparera trasig ATM databas osv.

De man tröttnar på att hjälpa är ju dom som tar en kopp kaffe medans man fixar datorn åt dom.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-18 16:22

Jag hade samma "problem" i grundskolan..så fort det va nå fel på datorerna så kom lärarna till mig och frågade..
va det ordentliga probelm (eller bått dom tyckte va viktigt) kunde jag t.o.m. få hoppa över lektioner för att fixa det..
kul..givetvis..men inte mitt "jobb"...

Säg att du svarar på enklare frågor för en flaska Whisky och frågor som tar mer än 15 minuter kräver en låda...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Säg att du svarar på enklare frågor för en flaska Whisky och frågor som tar mer än 15 minuter kräver en låda...

Hmm, undrar om man är kapabel att laga en dator efter en låda whisky...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 16:52

Hmmm, jag har hjälpt folk med deras Macar och pc-häckar i tio år och aldrig tagit betalt...

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 16:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Jag kan en hel del om maccar. Jag kan en hel del om grafisk produktion och hur produktionsflöden byggs upp. Jag är helt enkelt en tillgång för många av mina kollegor på kontoret. Jag arbetar som egenföretagare (med marknadsföring) men sitter på ett kontorshotell. Folk omkring mig vet att jag kan mycket och frågar mig om allt möjligt som har med ovan nämnda områden att göra. Jag har alltid försökt vara tillmötesgående och om möjligt har jag löst deras problem.

Jag kan tänka mig att många här på 99mac.com sitter i samma sits och jag är därför nyfiken på hur ni hanterar situationen. Jag har nämligen kommti till en nivå där jag helst av allt INTE vill hjälpa någon med något - det tar för mycket energi. Jag vill bara säga "Ring en supporttekniker och ge honom 700 spänn i timmen och stör inte mig mer". Fast jag är ju en trevlig prick och har svårt att bara avbryta min tidigare "hjälpsamhet".

Hur ska man göra?

Ge mig sjuhundra spänn så ska JAG svara!

Är man inte smart nog att tacka för hjälpen på något sätt, tex genom en pava eller något annat, så får man finna sig i att man inte får hjälp längre.

(Säger någon som lagt ner hundratals timmar på att hjälpa kompletta främlingar med diverse datorproblem på "intörnättet").

Jag tycker att du skall börja säga att du inte har tid. Eller maila en länk till denna webbsite.

/Ola

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-09-18 17:59

Jag skall avslöja min taktik:
Om fixen inte ingår i mitt jobb eller om personen har fått instruktioner/hjälp tidigare men uppenbarligen är för dum/lat/korkad för att förstå och jag inte känner för att hjälpa till så går jag till fas 2.
Jag bedömer om det finns något "in it for me".
Om fas 2 visar att jag inte vinner något, säger jag att "jag kommer senare/snart/strax", skiter i det, och påstår sedan att jag hade så mycket att göra/glömde bort eller dylikt.

I 99/100 fall funkar detta super, det gäller bara att hjälpa alla någon gång så man får rykte om sig att vara hyffsat hjälpsam men ändå visa att man inte är någon slav

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 18:12

Om något tar mindre än 30 minuter så gör jag det gratis till alla i min omgivning. tar det längre tid så kan jag be om att få något. En del betalar en slant utan jag säger något. Jag ahr ju "lurat" på dem macarna så man får väl ta den smällen...

Samtidigt, blir det för stort så ber jag dem ring tex Kullander & Kullander eller Connection. För min fritid vill jag inte uppgradera för mycket gammalt skräp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 18:16

Jag "drabbades" likadant när jag satt i en frilansgrupp för några år sedan. Då var det en av de som hade problem som tyckte jag skulle göra det kommersiellt. Nu lever jag på att hjälpa folk med deras strulande macar. Jag tar inte betalt för varje litet samtal och försöker vara mer macfixare än datatekniker. Mycket justhet och en del affärsmässighet verkar löna sig. Dessutom tar jag inget betalt om jag inte löser problemen. Då kan kunderna verkligen lita på mig samtidigt som jag alltid fått betalt.

Boka in tid!

"Javisst kan jag hjälpa dig, passar det i morgon klockan 15.00 eller skall jag ta det på övertid redan ikväll?"

Du är kanske värd pengarna men alltför blyg?

• Avstängd
  • 2002-09-18 18:34

"för en mindre summa, du vet jag är en upptagen man/kvinna/sak"

Tjänster och gentjänster-principen tycker jag skall gälla. Din tid kostar pengar och det måste du självklart få igen på något sätt, antingen i pengar eller i tjänster. Någon enstaka gång kan man rycka in gratis men det är undantagsvis.

[ 18 September 2002, 19:02: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 20:23

Jo, jag känner igen mig sååååå väl!
Oftast kan man hamna i den här situationen då man själv sitter på mycket kunskap i kombination med att man är snäll och hjälpsam som person. Visst finnns det också individer här i världen som är specielt duktiga på att utnyttja andra...men man lär sig ganska snabbt var man har dessa och hur man undviker dem.

Man måste helt enkelt lära sig sätta hårt mot hårt - så är det bara. Endast du själv kan avgöra hur mycket du vill och kan ställa upp för andra! Självklart ser jag personligen hellre en värld där man hjälps åt än motsatsen - men om man är bestämd på vissa punkter vinner man också respekt, vilket resulterar i att man inte hamnar i dessa "återvändsgränder av välgärningar" lika ofta.

Så: träna dig själv i att säga ifrån. I längden kommer du att må och leva mycket bättre!

Tro mig.

• Medlem
  • 2002-09-18 22:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 23:05

• Oregistrerad
  • 2002-09-18 23:08

Från samma gäng, en dekal att sätta på sin bildskärm:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 23:27

På en firma jag jobbade på satte Unix-killarna upp skyltar:

"Unix. Vi fixar inte Windows-hojar."

[ 18 September 2002, 23:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 00:33

Jag har inte lärt mig tillämpa den här ännu, men har den på ritbordet: "Var aldrig rädd för att ta betalt". Säg så här. "Jag vet att det här kan låta lustigt, Sonja, men det tar faktiskt massor av tid från min egen verksamhet. Jag hjälper dig gärna, men jag har varit i kontakt med min ekonomiske rådgivare. Han närmast beordrade mig att antingen sluta helt med att hjälpa till, vilket ju vore tråkigt eftersom det är roligt att hjälpa dig, alternativt att börja ta betalt. Min verksamhet har gått lite knackigt den senaste tiden och därför måste jag försöka få in pengar i bolaget. Om jag hjälper dig måste jag fakturera er på 700:- per timme plus moms från och med nu, tro mig - det här är jättejobbigt och mycket svårt för mig, men jag måste försöka hålla min firma flytande."

Intressant inlägg, jag känner igen det här oxå att hjälpa andra hjälplösa fast jag själv har oxå varit hjälplös och fått massa hjälp. Det är delvis en gentjänst och sedan är det så att macar är i minoritet och då blir man glad att det finns andra som är macanvändare och just därför hjälper dem. Nyligen hade jag och en kompis övertalat ett par att köpa en mac men efter en vecka krascha den med ett jobb i den. Snacka om att jag kände skuldkänslor. Iväg dit för att fixa den men lyckades inte. det blev att omformatera hårddisken och ta nya bilder....fan då bet man sig läppen.

1
Bevaka tråden