Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frusterande att detta inte räckte för mig. Försöker bara utesluta det jag gjort annorlunda

Har du installerat massa tredjepartsprogram sen dess?

Körde du med custom images?

Använde i och för sig firmware och bootloaders från iclarified, men kan väl knappast göra någon skillnad?

Ska bli kul och se om det fungerar för andra. Får väl prova göra om det då

  • Medlem
  • 2008-04-10 12:16

Har oxå gjort som MungoBBQ, men mina problem är inte helt bort. Men helt klart betydligt bättre, kör på 1.1.4 nu med 4.6 bootloader. Använde PwnageTool och BootNeuter. Men som sagt, inte helt stabilt ännu men klar förbättring. Jag har haft mycket problem tidigare ska jag tillägga.

Telias support gav mig inte allt för stora förhoppningar. Frågor om jag hade plåttak där jag bor, vilket jag har, kunde resultera i sämre täckning trots att jag bor centralt. När felanmälan sen gjordes var tjejen helt säker på att det rörde sig om en 3G telefon. En felanmälan gick efter många om och men igenom och hoppas att en riktig tekniker hör av sig.

Vet att fler har pratat med dem tidigare, men skadar inte att ringa. Om inget annat förstår de kanske att det är ett relativt stort och frekvent problem för oss.

Ja, det är riktigt irriterande detta.
Jag har precis bytt jobb och fick då ett nytt simkort, även detta ifrån Telia, och har efter det bara haft ett tappat samtal på en vecka. Jag hade glömt att meddela på min telefonsvarare att jag bytt nummer och satte därför i det gamla simkortet igen. Direkt så var problemet tillbaka. Samtalet bröts faktiskt när jag höll på att läsa in mitt nya meddelande.
Om teorin att felet ligger i iPhone stämmer så borde ju inte ett kortbyte hjälpa, eller?

Vi kanske skulle arrangera en massfelanmälan till Telia Då kanske de går till botten med problemet.
Det borde ju ligga i deras intresse, om det nu blir Telia som får dealen, att inte ha ryktet om sig att inte funka med iphone. Och detta när den inte ens är släppt i Sverige än.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-11 00:10

Problemet med att försöka felanmäla kommer ju vara att när de får veta att telefonerna är upplåsta så kommer de omedelbart att skylla på det och lägga ner "utredningen".

Upplåsta telefoner är EJ olagligt här, så detta är inget problem, men tycker att man kan gå på Telia och trycka på, om dom nu får iPhone ÄR dom intresserade.... (om man pratar med rätt personer)

Tyvärr har min telefon börjat tappa samtal igen, då inget nytt har gjorts med telefonen, så anser jag att detta är enkelt, TELIAS NÄT och inget annat, har funkat perfekt från samma kontor, lägenhet mm. i ett par dagar och nu börjar det igen... har INGET med iPhone att göra, körde mitt TELE2 och inga problem, jag säger upp mitt telia avtal igen, och återkommer när man blivit en seriös leverantör.

Trevlig helg!

  • Medlem
  • City
  • 2008-04-11 09:30

Jag hade gärna testat Telia igen men dom är vad jag vet den enda operatören som inte tillåter att man avslutar sitt abbonemang i förtur även om man önskar slutfaktura. Man vågar ju inte direkt testa med edge om det nu är Telia som har probs och så sitter man där.
Sitter nu med Telenor och har inga tappade samtal men saknar edge-möjligheten.

Jag hade extrema problem med min iPhone och Tele2 innan jag körde Pwnage, så problemet är INTE begränsat till Telia.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-11 12:41
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag hade extrema problem med min iPhone och Tele2 innan jag körde Pwnage, så problemet är INTE begränsat till Telia.

Och du har inte haft ett enda brutet/tappat samtal efter du körde Pwnage?

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag hade extrema problem med min iPhone och Tele2 innan jag körde Pwnage, så problemet är INTE begränsat till Telia.

samma här... tycker det är anmärkningsvärt att folk inte ens orkar kolla igenom tråden där det inte bara är jag och du som rapporterat problem med tele2 men som sagt kanske inte så underligt när till och med admin inte läser tråden och i sitt eget inlägg konstaterar att det enbart inträffar med telia.

ALLA mobilleverantörer ger enbart support för sina egna saluförda modeller, läs villkoren(något som folk i allmänhet är kassa på) jisses idiotiskt att ställa krav när man inte har den rättigheten.(som svar till inläggen ovan ditt, om att man behöver pressa telia, när man i själva verket skal vara tacksam för att de ens orkar slösa tid på ens samtal,mail eller vad det nu kan vara.

Ursprungligen av closetland:

samma här... tycker det är anmärkningsvärt att folk inte ens orkar kolla igenom tråden där det inte bara är jag och du som rapporterat problem med tele2 men som sagt kanske inte så underligt när till och med admin inte läser tråden och i sitt eget inlägg konstaterar att det enbart inträffar med telia.

ALLA mobilleverantörer ger enbart support för sina egna saluförda modeller, läs villkoren(något som folk i allmänhet är kassa på) jisses idiotiskt att ställa krav när man inte har den rättigheten.(som svar till inläggen ovan ditt, om att man behöver pressa telia, när man i själva verket skal vara tacksam för att de ens orkar slösa tid på ens samtal,mail eller vad det nu kan vara.

Om du syftar på mig bland annat så är det väldigt stor skillnad på att ringa telia, påpeka problemen och gärna att de uppmärksammar problemet. Det är trots allt i deras intresse att ha en fungerande tjänst och även om det inte är en telefon som de säljer, så är vi betalande kunder och till stor del väldigt lönsamma (tror många av oss har 199kr/mån för surfandet på iphonen, vilket är rätt bra pengar). Om inget annat så kan det vara ett problem som kan även finnas om de får rätten att sälja iPhone är och kan vara bra att lösa det innan.

Jag syftade inte att skriva hatbrev eller demonstrera utan för deras huvudkontor som du får det att låta som. Gör de uppmärksamma på problemen däremot och om fler gör det så leder till förhoppningsvis till högre prioritet. Och personligen som en betalande och förmodligen väldigt lönsam kund så tycker jag inte att det är för mycket att ringa deras support.

Ursprungligen av jacoblo33:

Om du syftar på mig bland annat så är det väldigt stor skillnad på att ringa telia, påpeka problemen och gärna att de uppmärksammar problemet. Det är trots allt i deras intresse att ha en fungerande tjänst och även om det inte är en telefon som de säljer, så är vi betalande kunder och till stor del väldigt lönsamma (tror många av oss har 199kr/mån för surfandet på iphonen, vilket är rätt bra pengar). Om inget annat så kan det vara ett problem som kan även finnas om de får rätten att sälja iPhone är och kan vara bra att lösa det innan.

Jag syftade inte att skriva hatbrev eller demonstrera utan för deras huvudkontor som du får det att låta som. Gör de uppmärksamma på problemen däremot och om fler gör det så leder till förhoppningsvis till högre prioritet. Och personligen som en betalande och förmodligen väldigt lönsam kund så tycker jag inte att det är för mycket att ringa deras support.

Nej inte dig ensam egentligen, utan snarare kombon med din tanke och typ freejack som helt säkert säger att det är TELIAS nät och inget annat som är fel och att man borde trycka på telia(?) (förövrigt tror jag inte ett skit på att det skulle vara någon brist i telias nät som orsakar detta, doh alla andra telefoner? plus att problemet finns hos andra operatörer likväl men inte i lika stor utsträckning)

Självklart kan man ringa support och informera och söka information och på så vis göra saker och ting uppmärksammade men samtidigt måste du också förstå att Telia troligen är total-less på Iphoneidioter som tror det är Telias nät som är kass?

Alltså... Ringer man supporten och på så vis "kostar" pengar för telia så kan man åtminstone vara ödmjuk och inse att man har en telefon som inte är tänkt för telias nät och därmed inte kan ställa några större krav... mao lite ödmjukhet är på plats.. Då får man nog bäst hjälp samt uppmärksammar problemet för Telia.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-12 01:47
Ursprungligen av closetland:

Självklart kan man ringa support och informera och söka information och på så vis göra saker och ting uppmärksammade men samtidigt måste du också förstå att Telia troligen är total-less på Iphoneidioter som tror det är Telias nät som är kass?

Alltså... Ringer man supporten och på så vis "kostar" pengar för telia så kan man åtminstone vara ödmjuk och inse att man har en telefon som inte är tänkt för telias nät och därmed inte kan ställa några större krav... mao lite ödmjukhet är på plats.. Då får man nog bäst hjälp samt uppmärksammar problemet för Telia.

Ursäkta att jag lägger mig i, men för guds skull, hur kan du påstå att man "kostar pengar" när man ringer till supporten? Jag är kund hos telia och kundtjänst och support ingår i alla månadsavgifter och samtalstaxor jag betalar. Tror för övrigt att telias kundtjänst är mer trötta på folk som t.ex inte kan läsa sina räkningar än oss iphoneanvändare som ringer och uppmärksammar ett problem...

Sen så förstår jag inte riktigt det du menar med att telefonen inte är "tänkt för deras nät"? Telia driftar och erbjuder väl en GSM/3G tjänst? Och GSM är väl minst sagt en spikad standard sedan urminnes tider? Därför borde väl alla gsm-telefoner vara "tänkta för telias nät"?

Personligen tror jag inte att det är Telias "fel", men samtidigt märker jag en 100-procentig förbättring när jag kör med telenor så man undrar ju liksom...

Ursprungligen av shapic:

Ursäkta att jag lägger mig i, men för guds skull, hur kan du påstå att man "kostar pengar" när man ringer till supporten? Jag är kund hos telia och kundtjänst och support ingår i alla månadsavgifter och samtalstaxor jag betalar. Tror för övrigt att telias kundtjänst är mer trötta på folk som t.ex inte kan läsa sina räkningar än oss iphoneanvändare som ringer och uppmärksammar ett problem...

Sen så förstår jag inte riktigt det du menar med att telefonen inte är "tänkt för deras nät"? Telia driftar och erbjuder väl en GSM/3G tjänst? Och GSM är väl minst sagt en spikad standard sedan urminnes tider? Därför borde väl alla gsm-telefoner vara "tänkta för telias nät"?

Personligen tror jag inte att det är Telias "fel", men samtidigt märker jag en 100-procentig förbättring när jag kör med telenor så man undrar ju liksom...

Såhär är det:

Support: Telia räknar in ett visst antal samtal i budget för att kunna hålla vissa månadsavgifter, rent generellt förväntas man helst ringa: aldrig. Därför eftersträvar leverantörerna så enkelförståeliga fakturor etc etc...(det är den enda anledningen till att vi idag har betydligt mer lättförstådda fakturor än för bara några år sedan) de putsar och putsar på allt i hopp om att vare sig du eller jag någonsin skall behöva ringa dem.

Självklart skulle detta vara en utopi MEN något som även garranterat Telia gör är att räkna med en låg siffra för att få ett så lågt slutkundspris som möjligt... (har själv jobbat inom callcenterbranschen) sen laborerar man med hur långa samtalen får vara, alltså ifall många snabba samtal är bättre kundservice och ger mer pengar eller hurvida bättre lösningsgrad på kundernas ärenden är mer priade och man tillåter en längre samtalstid för agenten ifråga(vilket kostar mer förstås men allt är ju relativt)

Här tillkommer nu alltså att Telia tjänar mer på att inte besvara dina frågor om Iphone eftersom det inte är deras ansvar, alltså ett kortare samtal och mer "effektiviserad" ekonomi(på något sjukt vis räknar de verkligen på allt)

Det räknas ju på ett visst svinn förstås... men likväl.

Att Apple levererar en tekniskt undermålig gsm chip skulle verkligen inte förvåna mig, vem kommer inte ihåg när idg(eller de refererade väl bara vid eftertanke) räknade på vad Iphonen faktiskt kostade att tillverka? Apple vill gå med maximal vinst är mina 5cent. På apples forum finns en tråd där amerikaner upplever samma problem som vi(ungefär i alla fall fast där spekuleras det att At&t faktiskt är så kassa att man har samma problem på ALLA telefoner inte bara EN telefon därmed inser man nog inte hurvida det faktiskt är apple eller at&t+s fel.

Telia upplevs som kvalitet i de flesta områdena(hutlöst dyra och jvligt sviniga politiskt, duktiga advokater som satan) därmed klingar det ganska illa att det skulle vara deras fel med tanke på att ALLA(mer eller mindre iaf) andra lurar fungerar prima på deras nät.

SÅ ett sunkigt gsm chip kan mycket väl ställa in dessa trassel... alt. någon konstig koppling mellan apples mjukvara och chipet...dunno.

Telia kanske inte är sugna på att betala för apples support redan innan de rott hem avtalet liksom...

MEN det jag tycker starkast motbevisar att felet beror på telia är att det upplevs i allt för STOR skala ANDRA leverantörer, samt även i Usa(orkar inte leta källa idag... sitter lite halvglapp bakom spakarna men kanske vid senare tillfälle

Ok, ja jag har aldrig haft problem med TELE2.... varken innan Pwnage eller efter...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-11 12:08

Hmm, jag har sett väldigt många här från lund med telia som har problem med sin iphone. Jag kan inte annat än att sluta mig till skaran. Min telefon bryter väldigt ofta och idag slog den rekord med att bryta efter två sekunder. Telia blir rikt på mina uppkopplingsavgifter...
Jag har låst upp med ziphone 3.0 och har tänkt att testa med Pwnage, men eftersom min MacBook Pro hämtades av TNT igår för reparation (har tur med apples produkter) så lär det dröja innan jag kan göra det.
Det känns som att Telia måste köra med väldigt gammal utrustning här i Lund city eller nått, eftersom det är en överrepresentaion av oss här på forumet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-11 12:18

Efter att ha kollat på PTS sida så kan jag bara konstatera att telia har väldigt många gsm master centralt i lund. Om jag inte tolkat tidigare inlägg helt fel så skulle detta kunna ha något med saken att göra ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-11 12:31

Det finns _väldigt_ många stationer i centrala Lund. Jag hävdar fortfarande att det är tjall på GSM-chippet i iPhone och "buggen" visar sig när det är många stationer i närheten. Därav att man kan få samma problem på vissa ställen med andra operatörer också, beror ju på hur tätt sändarna sitter.

Ursprungligen av bollman:

Det finns _väldigt_ många stationer i centrala Lund. Jag hävdar fortfarande att det är tjall på GSM-chippet i iPhone och "buggen" visar sig när det är många stationer i närheten. Därav att man kan få samma problem på vissa ställen med andra operatörer också, beror ju på hur tätt sändarna sitter.

Kan till viss del köpa det, men samtidigt förklarar det inte hur mina problem blir mindre eller obefintliga när jag flyttar rör mig från Kungsholmen inåt stan här i Stockholm...

Ursprungligen av bollman:

Det finns _väldigt_ många stationer i centrala Lund. Jag hävdar fortfarande att det är tjall på GSM-chippet i iPhone och "buggen" visar sig när det är många stationer i närheten. Därav att man kan få samma problem på vissa ställen med andra operatörer också, beror ju på hur tätt sändarna sitter.

tror helt klart du är på rätt spår! ett komboproblem helt klart, som även drabbar andra leverantörer(fast i mycket mindre utsträckning)

(lite mindre problem efter pwnage om jag inte bara haft flax på sistone)

Jag har också tele2 och har tappade samtal - då och då.

Inte helt förödande - däremot att de man pratar med helt plötsligt inte hör en är riktigt irriterande och detta händer hela tiden.

Vet inte om detta hör ihop?

En annan fråga - är detta ett problem även i Tyskland, UK och USA?

Ursprungligen av draags:

Jag har också tele2 och har tappade samtal - då och då.

Inte helt förödande - däremot att de man pratar med helt plötsligt inte hör en är riktigt irriterande och detta händer hela tiden.

Samma här! Skitstörigt... det liksom brusar till ibland(tror att tidigare mjukvaror kopplat ned enklare för hade inte detta problemet från allra första början utan då mer nedkopplade samtal) men tror nu att detta är istället för så att säga...

har nu kört pwnage i åtminstone en vecka och totalt tappat kanske 2 samtal(osäker ifall det ens var mitt fel) men nästan varje samtal(iaf i den plats i lägenheten jag brukar sitta ) så blir det små korta uppehåll som vid dålig täckning för att sedan återgå till kristallklart ljud.

Det är mycket prat om 'sunkigt' och 'pajja'. Att det skulle vara apple fel allting eller att det är telia som suger. Ni måste förstå att både apple och telia använder standard system som följer GSM specarna. Apples tillverkar inte de kretsar som sitter i iphonen utan de är off the shelf produkter som används av många andra utöver apple. Lika så med Telia, de använder hårdvara som är standardprodukter.
Problemet som så många upplever är när dessa två tillsammans används. Jag tror inte felet ligger specifikt hos den ena parten även problemet skulle kunna åtgärdas genom en justering hos en av dem.
Visst kan felet ligga specifikt hos den ena parten men att skrika ut sina slutsatser och skylla på 'chipet' eller en operatör för att man inte får de svar man önskar utan att egentligen veta något ser bara fånigt ut.

Senast redigerat 2008-04-13 02:27

lite referenser från appleforum:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6730379&#6730379
(sista posten har både en iphone samt en annan lur båda med at &t men endast problem med iphone)

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6688277&#6688277
lite större tråd iaf...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6924940&#6924940
ytterligare en

dropped call som sök subject på apple forumet ger 4sidor med resultat så helt okänt är det inte ens borta i staterna...

Du såg kanske att jag också postat i en av de trådarna. I tidigare versioner av apples bb så kraschade bb'et. I de nyare så blir man bara utslängd vid handovern. Ett kraschande bb är helt klart apples problem. Det ska inte krascha.
Men då man nu mera bara blir utslängd så är frågan:
Kraschade bb'et pga en bugg i koden som triggades av en missanpassning i kommunikationen mellan telefonen och stationerna under initieringen vid handovern?
Man har eliminerat kraschen men varför inträffar fortfarande problemen vid nya samtal och handover? Varför är det näst intill enbart iphone i kombination med telia som är drabbade?

Hade detta varit väldigt vanligt hade apples forum varit dränkta med detta som de blir så fort problemen är utspridda.

Som jag sagt tror jag att det är kombinationen av specar/justeringar som är orsaken och inte att det är fysiska fel i de kretsar och system som apple och telia använder.

Men det är klart att jag kan ha fel.

Hade detta varit lika utbrett i USA som här hade det inte varit tyst.

Så att jag har haft TELIA i 4 dagar HELT utan ett enda problem och att det sen börjar som innan (10-15 tappade samtal per dag) beror på min iPhone, trots att inget är gjort med denna alls?? Knappast, självklart beror det på nätet, det är ju inte så att mitt GSM chip funkar perfekt i 4 dagar och sen...

Ursprungligen av freejack4051:

Så att jag har haft TELIA i 4 dagar HELT utan ett enda problem och att det sen börjar som innan (10-15 tappade samtal per dag) beror på min iPhone, trots att inget är gjort med denna alls?? Knappast, självklart beror det på nätet, det är ju inte så att mitt GSM chip funkar perfekt i 4 dagar och sen...

bra där, skönt att ha lokaliserat problemet. Förstår att det är frustrerande när du vet mer än Telias tekniker men du får då helt enkelt vänta tills lanseringsdatum för att räkna med att det problemet är justerat(support får du aldrig med tanke på att du låst upp luren). Kan bli spännande att se om den "justeringen" även kommer gälla "hackade" lurar... well wait and see.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-13 00:50
Ursprungligen av closetland:

bra där, skönt att ha lokaliserat problemet. Förstår att det är frustrerande när du vet mer än Telias tekniker men du får då helt enkelt vänta tills lanseringsdatum för att räkna med att det problemet är justerat(support får du aldrig med tanke på att du låst upp luren). Kan bli spännande att se om den "justeringen" även kommer gälla "hackade" lurar... well wait and see.

Så vitt jag vet så är det fortfarande lagligt att låsa upp telefoner i Sverige... Eller har den lagen nyligen ändrats?

Ursprungligen av shapic:

Så vitt jag vet så är det fortfarande lagligt att låsa upp telefoner i Sverige... Eller har den lagen nyligen ändrats?

Nej inte olagligt men Telia har ingen skyldighet att supporta. Dels pga upplåsning men även pga att det är en telefon de inte ger support på pga att den inte finns ännu och de ej levererar den

Bevaka tråden