Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriv bättre rubriker!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det bara blir mer och mer inlägg i iPhone forumet så är det extra viktigt att ni tänker på hur era rubriker skrivs ut, och att dessutom kolla andra trådar om frågan redan har tagits upp! Ibland finns det upp till 5 trådar som handlar om i princip samma sak!

Hur en rubrik INTE ska se ut:
HJÄLP!!! Min Iphone har låst sig och jag vet inte vad jag ska göra!!!!!!!!!

Hur en rubrik bör se ut:
Min iPhone har låst sig efter en uppdatering

Detta är alltså bara exempel. Att skriva HJÄLP i rubriken gör inte att du får svar snabbare, tro mig!

Så, för att underlätta för alla, tänk på vilka rubriker ni skriver, och ta en minut extra för att kolla om frågan redan har tagits upp.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-22 10:35

Så "Hjälp!! Rubrikerna är för vilseledande, Scheise!" 'är ett dåligt exempel?

Bra initiativ! Jag försöker gå in och rätta intetsägande rubriker när jag ser dom, men det händer alldeles för mycket här i iPhone-forumet för att man ska hinna med det.

Vi skulle nästan behöva en fet SÖK FÖRST-ruta när man ska skapa en ny tråd i iPhone-forumet, för det är otroligt mycket frågor just nu om saker som redan finns besvarade i forumet. Jag vet att det inte alltid är så lätt att hitta, men ett tips är att söka på inlägg istället för trådar, det brukar ge mycket bättre resultat (finns som alternativ under avancerad sökning).

En trend jag sett är trådar av typen: "Jag sammanfattar alla mina problem och frågor om iPhone i en egen tråd för jag orkar inte söka alla svar själv utan hoppas att ni svarar igen istället." Jag kan förstå varför man gör det, men det är trots allt ändå inte att rekommendera då många som sitter inne med svaren inte orkar svara igen och igen.

Vi jobbar på fler underforum och bättre struktur i iPhone-forumet, men sheriffen har inte haft tid att lösa det ännu.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-22 12:24

Men det här problemet kommer aldrig att lösas med bättre struktur och fler underforum. Det enda som jag kan se är en FAQ/Wiki som lösning på problemet. Och i viss mån fungerar ju ifun.se förnämligt på denna punkten.

Ursprungligen av frazze:

Men det här problemet kommer aldrig att lösas med bättre struktur och fler underforum. Det enda som jag kan se är en FAQ/Wiki som lösning på problemet.

Problemet med dåliga rubriker går att lösa genom att lägga stor vikt vid att man skriver bra rubriker, som t.ex. genom uppmaningen i denna tråd.

Det som bättre struktur skulle medföra är att mängden trådar blir lättare att greppa för den som vill ögna igenom aktuella trådar i ett ämne. Ett exempel på uppdelning är wunderbarens förslag.

Fler underforum skulle också tillåta att vi kunde ha fler trådar i samma ämne. Som det är nu så slår vi ihop en hel del trådar, men har man underforum behöver man inte göra det i samma omfattning.

En wiki där alla får skriva gör inte saken bättre för då blir det kaos där istället. En wiki skriven av några enskilda skulle fungera om vi hade folk som kunde lägga obegränsat med tid på det, men det har vi inte. Samma sak är det med en bra och aktuell FAQ, det kräver så mycket arbete att ingen har tid med det (många har inte ens tid att söka i forumet - hur ska man vänta sig att andra har tid att sitta och uppdatera wiki-sidor åt dom?).

99.se är ett forum i första hand och försök till FAQ och wiki genom åren har nästan genomgående misslyckats i längden. Därför försöker vi göra det bästa av forumet istället.

En FAQ som är klibbig är egentligen inte en sån bra idé, iochmed att programvaror och nya sätt att låsa upp telefonen kommer i princip varje vecka, och att hålla den uppdaterad är ett stort jobb.

Jag vill att ni också kollar in Hackint0sh forumet, och då kommer ni att förstå varför vi vill att ni skriver bättre rubriker, ett forum som är rent KAOS, vilket inte 99.se ska bli

Senast redigerat 2007-10-22 12:37
1
Bevaka tråden