Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"PCs välkommen"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det inte en lite "konstig" formulering i bannern från apple store som visas på 99mac?

Lite svårt att böja PC i pluralis kort, men PCs låter lite som svengelska... "PC-datorer" borde vara en bättre formulering, eller ännu bättre: "Windows-datorer"....

Sen syftar det ju på ett flertal så det borde väl heta "välkomna" dessutom...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-08 12:59

Håller med! Verkligen en urkass översättning.

PC står väl för Personal Computers ... så PC-datorer är väl kaka på kaka ... som CD-skivor ungefär.

Betydelsen av ordet/förkortningen "PC" har förlorat sin mening, liksom "DVD" m.fl. ord...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Scooterbabe: Är det inte en lite "konstig" formulering i bannern från apple store som visas på 99mac?

Lite svårt att böja PC i pluralis kort, men PCs låter lite som svengelska... "PC-datorer" borde vara en bättre formulering, eller ännu bättre: "Windows-datorer"....

Sen syftar det ju på ett flertal så det borde väl heta "välkomna" dessutom...

Jo, det är skumt. Ständigt detta missbruk av "pc"! "Windows-datorer" är det rätta i sammanhanget egentligen, men jag antar att det är en kombination av användandet av pc/mac-jargongen samt att ordet "PCs" är kortare.

(Jag har skrivit till en del tidningar (bl.a. M3) som recenserar dator-spel och påpekat missbruket av "pc" när de egentligen menar Windows och/eller Mac OS som spelplattform. Tro det eller ej, men det finns faktiskt en del Mac-spel!?! )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-08 15:39
Citat:

PC står väl för Personal Computers ... så PC-datorer är väl kaka på kaka ... som CD-skivor ungefär.

Visst, men i dagligt tal är en pc en persondator som inte använder Mac OS utan Windows, Linux x86 eller liknande. Benämningen PC, pc, PC-dator eller pc-dator är helt riktig.

• Oregistrerad
  • 2003-05-08 15:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Visst, men i dagligt tal är en pc en persondator som inte använder Mac OS utan Windows, Linux x86 eller liknande. Benämningen PC, pc, PC-dator eller pc-dator är helt riktig.

Njae, en Personlig Dator kan ju i princip lika gärna vara en Dell eller en Apple, det beror väl på vem som säger det?
Att det sedan finns 97% användare som kör Wintel och säger PC om sina datorer, hela tiden, är väl en annan sak?

• Medlem
  • 2003-05-08 19:51

Hmm... Nu är ju jag inte alls säker, men var det inte så här...

IBM skapade den första PC'n med en 80-nånting procesor en gng för länge länge sedan. Och de kallade den för PC (Personal Computer).
Beteckningen PC har aldrig någonsin använts som en del av ett produktnamn av APPLE. Därför faller det sig naturligt att ordet PC refererar till ondskans värld, medans vi andra vet vart det lyckliga leklandet ligger

• Oregistrerad
  • 2003-05-09 00:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ErikG
/.../Beteckningen PC har aldrig någonsin använts som en del av ett produktnamn av APPLE./.../

"This isn't an argument..."

• Medlem
  • 2003-05-09 05:52

Hej Micke, vilken tur att jag skrev:

/.../Hmm... Nu är ju jag inte alls säker, men var det inte så här.../.../

...på första raden?

Du hade rätt, jag hade fel

• Oregistrerad
  • 2003-05-09 10:42

PC är iallafall för mig och min omgivning synonym med IBM kompatibel PC

kul att ni diskuterar det här, jag satt också och funderade över det där "PCs välkommen". Låter mer som en text formulerad av "Bo Ohlsson i Tomelilla" än Apple. Min fundering när jag såg det var mest om annonsen verkligen var från Apple så jag satt och tittade en stund på de olika rutorna i animationen, vad som avsågs begrep jag, men inte låter det smidigt inte ...:)

Jag har gjort en egen underground Haxx0r-kampanj för Apple

Vad sägs om "OSX r0xx0rz y0r b0xx0rz"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo65: Visst, men i dagligt tal är en pc en persondator som inte använder Mac OS utan Windows, Linux x86 eller liknande. Benämningen PC, pc, PC-dator eller pc-dator är helt riktig.

Jo nästan. I dagligt tal (för de allra flesta) är faktiskt en "pc" en dator med Windows. Punkt. Det är ju detta som Apple spelar på i reklamen. Jag anser ändå att det är fel eftersom pc:n är ju egentligen en slags "hårdvaruplattform som är ekonomiskt uppnåelig för privatpersoner" och då är sannerligen inte en Linux-pc välkommen,... än... (?)

("Min" Hewlett-Packard-burk på jobbet med HP-UX OS kan också användas som "pc" med ordbehandling, surfning m.m., men ingen normalt funtad människa skulle köpa den eftersom den kostar ca 200 papp...Därför kallar vi den "arbetsstation"(?)...)

Senast redigerat 2003-05-12 08:40
1
Bevaka tråden