Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta för något kul?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är detta? Finns sådana att köpa? För hur mycket i så fall? Hur pluggar man in den till högtalare, vad behöver man för tillbehör alltså?

Bilden är från deadbeats film i tråden "Ta bilder på din hemmastudio", och hans inlägg finns här .

Hoppas på svar!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 16:26

Nån electribe är det väl, har inte nog koll för att säga vilken på rak arm. Kolla in Korgs hemsida. De flesta electribes produceras fortfarande så de finns att köpa i mängd (rätt billiga begagnade också). Rätt roliga burkar faktiskt.

Korg Electribe EM-1. Utmärkt nybörjarlåda och går för 1000:- beg.

Ursprungligen av robopants:

Korg Electribe EM-1. Utmärkt nybörjarlåda och går för 1000:- beg.

Tack så mycket robopants och arete. Ska försöka hitta någon begagnad nu

Nästan offtopic:

Jag tror att de enda av Electribeserien som är ROHS godkända (för er som inte känner till vad det är har ni en länk här: http://en.wikipedia.org/wiki/ROHS) är EMX-1 och ESX-1,
så man gissar ju på att Korg borde komma med nyare lite mindre varianter av den snart, i o m att de sålde så löjligt bra och var så populära.

j antoni: man kan ju alltid hoppas.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-24 13:14

Jupp. EM/ES-1 osv är för gamla för RoHs(jobbar med sådant + har en ES-1 hemma).
Enkla smidiga prylar som är skoj. Och så ligger de oftast under 1000-lappen.. ES-1 brukar dock vara lite dyrare har jag märkt, både när jag skulle ha min + om man kollar nu.

Oj, jag råkade svara på det här i "Ta bilder"-tråden:)
Kan bara tillägga att det är makalöst kul att pilla med såna här apparater. Peta in lite toner på måfå och se vart man hamnar liksom. Jag kör den dock nästan alltid synkad mot SX-sequencern och spelar in slingorna där när jag är nöjd. Nästa köp blir nog ES-1 - den plus EM-1 samt CS01-synten ska bli min live-setup, tänkte jag!

Kul manick, men jag använde den mest för att styra/sequenca andra prylar. Har då lite mer pengar så tycker jag du ska sattsa på en EMX-1, som är storebrorsan till EM-1. Bättre ljud, mer effekter, extern ut m.m. Plus att du får lite fler synthparter att leka med!

• Medlem
  • Borås
  • 2007-10-24 14:44

Skaffade ju en ES-1 för ett tag sedan och den är grymt kul tycker jag, jekla spelglädje.
Hade en ER-1 förut, men den föll mig inte alls i smaken... ja, jag vet att det är olika maskiner

Jag tar nog det billigaste jag hittar nästan, har inte så fett med cash :).

Jag skulle nog kunna ha massa kul med en EM-1 :).

Hur många använder såna här live egentligen?

Ursprungligen av Ajohansson:

Hur många använder såna här live egentligen?

Nu har inte jag spelat live mer än 4-5ggr, men varje gång har jag haft med minst en Electribe!

Har haft EA-1, ER-1, EM-1 & ESX-1

• Oregistrerad
  • 2007-10-24 22:59

Har också vart lite sugna på någon av dessa. Kul att pilla med en riktigt stepsequencer för vettiga penningar, dessutom med helt ok syntdel. De verkar roliga helt enkelt!

1
Bevaka tråden