Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst på UMU?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag undrar om det är möljligt att utnyttja en trådlös nätverksuppkoppling på umeå universitet området.

Är det isåfall möjligt att koppla upp mig med min ibook?

Kan jag då använda firstclass på en mac, för att dela ut filer till mina gruppmedlemar?

Mvh Sara - via Mikke

Trådlöst nätverk finns i MIT-huset, Teknikhuset, Samhällsvetarhuset och Lärarhuset på universitetet. Mer info finns hos UMDAC.

Hur det fungerar med FirstClass vet jag dock ej, men det borde inte vara några problem skulle jag tro.

Har själv ingen erfarenhet av de trådlösa nätverket på Campus, men jag vet att det finns andra här på 99mac som har, och de kanske har mer info att ge.

Fungerar rätt bra, brukar oftast sitta i tornet för att få tillgång till wifi.

Det enda som inte gör det perfekt är den proxy de använder sig av, den kan göra det lite bökigt att kolla mail, även en del webamails (.mac).

Säkerheten är tyvärr inte vad den borde vara, man kan köra många klienter utan att ens logga in genom proxyn....

Vad gäler FC så använder jag den inte personligen, men fildelningen i macen funkar då gentemot andra macar. Sen kan du ju köra iChat rendevouz, det förutsätter ju dock att dina vänner kör mac oxå.

[ 11 Januari 2003, 00:34: Meddelandet ändrat av: Daniel Ström ]

Citat:

quote: Kan jag då använda firstclass på en mac, för att dela ut filer till mina gruppmedlemar?

"Använda" FirstClass? Menar logga in med hjälp av FirstClass mot en server?

Finns att hämta för både OS X och Mac OS 9 här

Kör inga större filer med FC bara. Tror inte det är det optimala programmet för såna grejer(Det hänger sig lätt i OS X). Dokument fungerar det alldels utmärkt med. Är det större grejer så tror jag iChat om du ska koppla upp dig mot andra Macar är bäst. Annars borde du få upp PC-nätverker i din lista över tillgängliga servrar när du kopplat upp dig.

Jag är inte så säker på att du kan köra First Class i det trådlösa nätet på campus. För att kunna surfa alls så måste man ställa in en proxy och logga in med användarnamn och lösenord. Sen är det mesta spärrat, går t.ex. inte att köra ICQ. Så jag antar att FC inte heller går.

Citat:

quote: Så jag antar att FC inte heller går

Jag förutsatte att skolan körde FirstClass internt som ett eget intranät som vår skola gör. Gör den inte det och använder sig av brandvägg mm kan det bli svårt att komma igenom. FirstClass använder port 510, och är inte den öppen. Ja då fallerar alltihopa tyvärr.

Ok, då vet jag lite mer. Tack för alla era svar!

Mvh
/Sara

1
Bevaka tråden