Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarproblem. Hjälp!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-08 13:43

Jag sitter på jobbet och har installerat drivrutiner för en HP-skrivare (CP 1700) på 4 macar som finns här på jobbet.

På de tre första fungerar allt som det ska, har laddat ner drivrutinerna från HP:s hemsida. På den sista (en iMac, ny) fungerar det inte alls. Har installerat programmet, men när jag skriver ut så kommer det bara ut en sida med en rad nonsenstext och sedan 13 tomma sidor. Vad ska jag göra???
Vad kan vara fel??

Mycket tacksam för hjälp för jag förstår inte vad som är fel...

Lite mer info får du allt komma med om vi ska kunna hjälpa dig, tex:

Vilka Mac-modeller installerar du på? Vilken version av MacOS används på dom olika maskinerna?

• Medlem
  • 2003-05-08 16:55

Jag har Mac OS 10.2 och datorn som det inte fungerar att installera på är en iMac 700 MHz PowerPC G4. Alla de andra tre datorerna som det fungerar på har även de 10.2. De är en PowerMac (nyinköpt), Emac och en PowerBook (nyinköpt).

Programmet som jag har installerat är den drivrutin som finns på HP:s hemsida för Mac OS X. Det fungerar på alla de andra men inte på den iMacen. Det enda den skriver ut är :

%!PS-Adobe-3.0 %RBINumCopies: 1 %%Pages: (atend) %%Title: (Microsoft Word - K/303/2

...och sedan 13 tomma sidor...

Vad vill ni mer veta för att kunna hjälpa mig??

Jag installerade en nyköpt HP deskjet 1200 i förrgår och fick en del nonsenstext. Det visade sig att den bara stöder PS 2, inte 3. Testutskrifterna gjorde jag ur Acrobat som visade sig ha "force postscript 3 language" i en utskriftsdialogruta, när jag klickade ur den blev det som vanligt... Men det var många turer hit och dit, jag minns inte exakt...

Måhända är iMacen på något sätt inställd på att köra PostScript 3? Det verkar ju så på ditt citat ur felkoden

• Medlem
  • 2003-05-08 17:45

Det konstiga med det här problemet är att iMacen har varit ansluten till den här skrivaren förut, men nu är den nätverksansluten och delad och då fungerar det plötsligt inte...

Någon som har något tips om vad jag kan göra?

är det alltså exakt samma drivrutin på iMacen som på de andra macarna?

• Medlem
  • 2003-05-08 20:43

Japp det är det!
Har installerat samma program på alla..

Jag är ju absolut ingen expert, men mitt intryck från den information du givit är att det som händer är att den dataström som iMacen skickar till skrivaren inte faller skrivaren i smaken. Om du har exakt samma drivrutin på alla datorerna och de andra skriver ut "bra", så måste det rent logiskt sätt vara någon inställning i utskriftsdialogen som gör att den skickar iväg data i ett format som skrivaren inte kan tolka. Det var därför jag nämnde det där om PostScript 3. Det är ju också det som står i "rappakaljan" du får ut när du skriver ut. Om du kan välja postscript-nivå och då välja nivå 2 så är det mycket möjligt att det blir rätt...

• Medlem
  • 2003-05-11 23:29

Kanske en dum fråga, men hur gör jag det???

Ta bort skrivaren från "Utskriftskontroll" och lägg till den igen. Ställ in allt för pappersmagasin m m på nytt.
Det där är ju bara trams, klart som korvspad att det ska funka.

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 17:43

Jag har nu stött på exakt samma problem med en Sharp-skrivare. Hur löste du problemet, Maria?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 21:48

Går skrivaren att ställa in så att den väljer PostScript som standard kan du prova det. Förmodar att den klarar andra språk förutom PS. Ibland kan skrivarna ha svårt att fatta att det är PostScript som kommer till dom. Då börjar dom skriva ut filen som text istället.
Angående Sharp... dom har mycket sådana problem enligt min erfarenhet.
¨

Hej Maria, prova det här tipset som jag har testat hos en kund med lyckat resultat.
Det står även lite om det på hp´s hemsida (man får läsa mellan raderna)

Här: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=bpm01154&locale=en_US&taskId=101&prodSeriesId=33103&prodTypeId=1897

Och Här om det är en CP 1700 PS: http://h41140.www4.hp.com/se/sv/mac_connect/download_area/a3_colour_printers.html

Nu till lösningen.. ( sent på natten så jag axar ett utdrag på eng. )

: HP CP 1700 A3 colour inkjet

Steve Bonnick
This does not work with either the pre-installed OS X drivers or the ones on the CD that comes with the printer. After many fruitless calls to HP's UK support team I eventually reach third tier support.They pointed out that the driver for the HP 3820 would work, which it indeed it did. The printer now works fine via either USB or an ethernet connection.

The correct driver is 2.2.1.

Lycka till...

1
Bevaka tråden