Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig skärm på PowerBook

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-24 09:11

Hej

Jag har en gammal PowerBook G4 med ny hårddisk (helt tom, formaterad Extended). Jag vill installera Tiger OSX, men skärmen verkar inte fungera för jag ser ingenting. Har testat att koppla in projektor till DVI, men datorn skickar inte ut någon signal verkar det som.

Finns det sätt att lösa detta på?
Jag har tillgång till andra datorer om det behövs.

Det är den äldre versionen av PowerBook, den med portarna på baksidan.

//Samuel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 09:21

jag tror inte tv-ut porten stödjs för ens du har ett os installerat på den.

jag vet att det finns ett sätt att koppla in din PB till en annan mac med jag tror firewire och få den att starta som en extern disk eller liknande.. Jaha vad bra svar du fick av mig...

Hoppas att någon anna kan hjälpa dig mer

Ursprungligen av svindyr:

...
jag vet att det finns ett sätt att koppla in din PB till en annan mac med jag tror firewire och få den att starta som en extern disk eller liknande..

Jodå, det är enkelt, och har räddat mig ett antal gånger, t o m när moderkortet pajat på min gamla iBook. Också ett fint sätt att installera från en DVD på en maskin som bara tar CD.

Slå av PB, håll T-tangenten intryckt och slå på igen. Vore skärmen frisk, skulle Du så småningom se en stor FW-symbol på den, men nu får Du helt enkelt vänta en minut eller så och hoppas den är klar.

Nu kan Du koppla in den till en annan maskin med en FW-kabel, och den monterar snyggt som vilken extern FW-disk som helst. Sätt installationsskivan i denna andra maskin, boota om den maskinen från installationsskivan och välj att installera på den FW-enhet som är PB. Installationen på hjälpmaskinen berörs inte.

En sak får Du se upp med: installationsprogrammet gör sina val utifrån den maskin och processor som Du använder som "hjälpmaskin", och inte från PB. Så gör Du t ex det här från en Intel-maskin, tvivlar jag på att Du får en bootbar installation. Det går i alla fall att få igång en G3 iBook genom att installera från en PowerMac G5, det har jag gjort.

Tillägg: Jag glömde en viktig sak, om Du ska installera via en hjälpmaskin: innan Du börjar installationen skall Du ändra hjälpmaskinens startskiva till den FW-anslutna PB. Mot slutet av installationen görs nämligen en automatisk ombootning, och den måste då ske mot den nyinstallerade skivan.

Senast redigerat 2007-10-28 20:27
1
Bevaka tråden