Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU-uppgradering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-25 10:54

Hej,

Jag funderar på att skaffa en Mac-mini men tycker att den är i klenaste laget.

Jag tänkte mig att man ersätter den levererade CPU:n med en på kanske 2.4Ghz

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Innan någon skriver om det så vet jag att några gjorde något liknande med de första Core Solo varianterna men jag har inte sett något sådant vad gäller de lite högre specade mini.

Jag kommer nog i så fall att köpa den med superdrive och få en 2.0Ghz:are över ifall någon är intresserad.

/hpe

  • Medlem
  • 2007-10-25 13:02

Minin är väl egentligen bara till för surf, musik, ordbehandling eller som mediacenter. Om du vill ha en starkare maskin kan du väl lika gärna köpa en imac på en gång?
Dessutom tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad i prestanda. (läs tidigare tråd i mini-forumet). Glöm inte att uppgradera HDD:n till en 7200 varvare då. annars är allt bortkastat. Och när du gjort alla dessa uppgraderingar så är du iaf uppe i samma pris som en iMac.

  • Medlem
  • 2007-10-25 13:30

Jag håller inte riktigt med, som mediecenter har du faktiskt nytta av en del mer under huven vad gäller beräkningskraft. Testa att spela upp någonting i 1080P får du se. Jag har tänkt använda den mest som HTPC. HD:n är mest laddning om man bara har ordentligt med RAM (sällan swap), och jag har en 1080P lcd så jag är inte betjänt av en skärm till. I övrigt har du rätt angående en iMac.

/hpe

Om det blir av så kan jag tänka mig att vara spekulant på en 2.0Ghz:are.

Ikväll slet jag ut Core Solon och satte i en Core 2 Duo 1,83 GHz. Bytte även minnen och hårddisk. Det gick bra, men det var lite klurigt att byta CPU. Det är ju egentligen inte meningen att man skall kunna göra det, CPUn följer ju med logikkortet vid service, d v s CPUn går inte att köpa separat från Apple som reservdel. Men om man bara tar det försiktigt så går det bra, man behöver bara låta det ta lite tid och inte ha för bråttom.

Vad minins övre gräns är vet jag tyvärr inte. Jag ser dock ingen anledning till varför det inte skulle fungera med en snabbare CPU, så länge det är samma busshastighet och sockel.

  • Medlem
  • 2007-10-26 09:24
Ursprungligen av Capeman:

Ikväll slet jag ut Core Solon och satte i en Core 2 Duo 1,83 GHz. Bytte även minnen och hårddisk. Det gick bra, men det var lite klurigt att byta CPU. Det är ju egentligen inte meningen att man skall kunna göra det, CPUn följer ju med logikkortet vid service, d v s CPUn går inte att köpa separat från Apple som reservdel. Men om man bara tar det försiktigt så går det bra, man behöver bara låta det ta lite tid och inte ha för bråttom.

Vad minins övre gräns är vet jag tyvärr inte. Jag ser dock ingen anledning till varför det inte skulle fungera med en snabbare CPU, så länge det är samma busshastighet och sockel.

Ok, vad jag kan se innebär det att det är "mobile" varianten av Core2Duo i minin, den med 667Mhz bus. Då är i dagsläget det häftigaste man kan stoppa in en 2.33Ghz:are. De är rätt dyra.

Snabbkoll gav:
2.16GHz / 667MHz / 4MB - Socket 479 (Boxed) 4195 kr
2.33GHz / 667MHz / 4MB - Socket 479 (Boxed) 5995 kr

Vill ju gärna kunna stoppa in någon av dessa:
2.2GHz PC800, 4MB, BOXED 2.950:-
2.4GHz PC800, 4MB,BOXED 3.599:-

Vore därför intressant att veta om chipsetet klarar 800 bus.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Ok, vad jag kan se innebär det att det är "mobile" varianten av Core2Duo i minin, den med 667Mhz bus. Då är i dagsläget det häftigaste man kan stoppa in en 2.33Ghz:are. De är rätt dyra.

Snabbkoll gav:
2.16GHz / 667MHz / 4MB - Socket 479 (Boxed) 4195 kr
2.33GHz / 667MHz / 4MB - Socket 479 (Boxed) 5995 kr

Vill ju gärna kunna stoppa in någon av dessa:
2.2GHz PC800, 4MB, BOXED 2.950:-
2.4GHz PC800, 4MB,BOXED 3.599:-

Vore därför intressant att veta om chipsetet klarar 800 bus.

/hpe

Ja, det är mobile-versionen i minin. Tveksamt om den stöder högre busshastigheter.

1
Bevaka tråden