Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har en user som jag kallade guest som jag förut använde för att låta snälla vänner komma åt min dator. Nu har jag inga vänner längre så jag vill radera det kontot. Av någon anledning går det inte. När jag går in i Systeminställningar->konton och väljer guest:delete user. Men den vägrar. Jag får upp en varningsruta om vad som händer med hemkatalogen och allt, men guestkontot vägrar försvinna. Hur gör jag? Jag har tagit bort alla mappar som är kopplade till kontot, jag har loggat in som root och försökt radera kontot (fortfarande via Systeminställningar->konton) men ingenting funkar. Varför gör mitt system såhär, och främst, hur blir jag av med kontot? Går det via Netinfo på något sätt och i sådana fall, hur?
Det är inte så att du är inloggad som den användaren du försöker ta bort? Då blir det lite som att såga på den grenen man sitter på. Logga in som administratören så ska det inte vara några problem att ta bort användaren du inte vill ha längre.
Observera bara att systemet inte kastar usermappen som ligger i users. Den döper bara om den till "guest deleted", men den mappen kan du sen slänga manuellt om du vill det.
Och hur ändrar man en användares namn? När jag går in i under users är det utgråat och det enda man kan skriva in är "aktuellt lösenord", men sen går det inte att göra så mkt mer...
Kan det vara så att man måste logga in som en annan user?
Jag är inte inloggad som den användaren jag vill ta bort.
Jag har nu gått in i Netinfo-managern och raderat guest enligt ovan. Den försvann från Netinfo listan. Men när jag gick in under systeminställningar-> konton så finns fortfarande guest kvar! Varför då? Börjar kännas lite epa det här, antingen är det jag eller OS:et som inte har alla hästar hemma...
Hmmm... Det visade sig att jag var tvungen att avsluta Netinfo för att resultatet skulle visas i Systeminställningarna. Hur som helst är problemet löst. Tack för hjälpen!!