Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Patcher: DX27 till DX7...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 16:05

Att kunna köra DX7 patcher direkt i SY99:an är skitkul (om man gillar FM).
Saknar dock ibland vissa bitiga och crunchiga från DX27/DX100 mfl. Dvs från 4-OP syntharna.
Finns inte mycket som går upp mot en rubberbas i DX100:an...;)

Är som sagt inte så bevandrad i FM-ljudskapande, men går det att typ konvertera 4-OP ljuden till DX7:ans 6-OP? Eller måste man försöka återskapa ljuden i DX7 (SY99)?

Enklast vore det ju om man kunde hitta en konverterare av något slag. Har sökt men inte hittat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-28 17:18

Det kluriga i sammanhanget är ju att eftersom DX21/DX27/DX100/TX81z/FB01 kom senare än DX7an så har de - kanske för att kompensera minskat antal operatorer från 6st till 4st, fler vågformer per operator. 8 olika om jag inte minns fel. Detta borgar för en mängd komplext sammansatta övertonsspektrum som inte går att få fram lika lätt på DX7an.

Å andra sidan så har ju DX7an fler algoritmer i o m att det finns fler operatorer att kombinera på olika sätt - DX7an har 32st algoritmer mot DX21/DX27/DX100/TX81z/FB01s 8st.

Så kort svar: nej, det går inte att enkelt konvertera patchar från DX7 till DX21/DX27/DX100/TX81z/FB01. Däremot klarar FM7 ljud från alla nämnda även fastän pluggen kanske inte gör det 100% (men det är bara jag som är petig kanske..)

Det som ställer till det är att modulations-siffran innebär olika modulations-djup beroende på model. De verkar ha anpassat lite efter hur de tror att de skall användas eller något.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 19:00

Ok.
FM7 har jag och den är i och för sig helt ok, även om den inte emulerar DX-syntharnas fissel och "plonkighet" helt bra.

Å andra sidan kostar ju en DX27 mfl. inte många hundringar idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 21:05

Som andra sagt är det i vissa fall omöjligt eller klurigt, i andra fall någorlunda möjligt att konvertera patcher till DX7:an. DX100:an och DX7:an är någorlunda lika, båda bygger ljud med sinusvågor och vad jag vet går det att göra alla DX100:ans algoritmer med DX7:ans 6-op varianter. Däremot låter de olika, DX100:an är mycket skitigare och har mer "arbetsljud" som jag brukar kalla det, dessutom går dess max-feedback på en operator högre än DX7:ans dito, vilket gör att t.ex. Solid Bass inte riktigt blir likadan på DX7:an. Och tro mig, jag har försökt....

Det finns en annan 4-op's FM-vsti som jag tittat en del på i helgen, som heter DiscoDSP Phantom. Den kan importera sysex från DX100, DX27 och DX21 och det funkar väl som utgångspunkt men det känns mer som en estimation av ljudet än de exakta ljuden. Lite synd, på en i övrigt kompetent och rätt billig plugg, kommer nog att införskaffa den ändå. Då kommer nog FM7 närmare i så fall.

Vet någon förresten om FM8 har förbättrat sin import-funktion eller om det är samma som FM7?

Här finns en guide på hur man översätter DX100-ljud till DX7:an: http://archive.cs.uu.nl/pub/MIDI/DOC/fm4op-2-6op

En radanmärkning men; Hmmm, är det inte bara TX81z och det som kom därefter som har flera vågformer? alltså inte Dx-100/21/27?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 07:56
Ursprungligen av Splork:

En radanmärkning men; Hmmm, är det inte bara TX81z och det som kom därefter som har flera vågformer? alltså inte Dx-100/21/27?

Helt rätt, alla fyra har dock fyra operatorer. TX81z är dessutom multitimbral.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 22:13

Tack för länken encore.
Men trots att jag haft SY99 ett tag så har jag svårt för FM syntesen, att förstå den och bygga (bra) ljud från scratch. Som tur är finns ju ett hyffsat litet utbud av DX7 patcher att utgå ifrån...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 23:23

sy99 kan göra alla tidigare modellers oljud.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-29 08:01
Ursprungligen av Heualia:

sy99 kan göra alla tidigare modellers oljud.

Jasså, förklara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 08:36

Hmmm...SY99an verkar onekligen intressant:

"RCM: Realtime Convolution and Modulation (modulation from AWM output)
AWM2: 16bit lineare waveform data, max. 48 kHz sampling frequency
AFM2: 3 feedback loops, 6 operators, 16 waveforms, 45 algorithms
Filters: time variant infinite impulse response IIR digital filters, two filters for each element (max. 8 filters per voice)"

http://www.sy99.com

1
Bevaka tråden