Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comviq GPRS på v1.1.1 fungerar ej

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag lyckas inte få igång gprssurfning med min iPhone v1.1.1.
Har använt mig av iNdependence och anySIM.

Vad skall det stå under alla inställningsflikar?
Settings - General - Network - EDGE.
APN: X?
Username: gprs
Password: internet

Skall man ändra något i VPN?
Skall VPN vara PÅ?

Med endast detta ändrat vill iPhonen inte ansluta, vad har jag missat?
Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-10-29 10:06

Apn: internet.tele2.se

Resten ska vara tomt.

jag har samma problem min funngerar ej sen jag uppdaterade till1.1.1
jag hhar gort exakt samma som förutt internet.tele2.se
resten av fönstrena är tomma men det fungerar ej

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-29 11:57

har samma problem. varit i kontakt med tele2s kundtjänst men deras okunniga personal visste inte ens vad gprs var

APN: internet.tele2.se
Username:
Password:

precis som akesson sade. Dock försvinner inställningarna varja gång man startar om telefonen. Detta kan lösas genom att gå in och pilla lie i lite .plist filer.

Tackar för hjälpen.
Att bara ändra APN till internet.tele2.se i EDGEmenyn och lämna övriga inställningar tomma fungerade perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 23:30

Dum fråga men som jag förstår det då så laddar telefonen hem mailen via GPRS, dvs att det är bara MB som kostar och inte tid.

Ursprungligen av acke:

Dum fråga men som jag förstår det då så laddar telefonen hem mailen via GPRS, dvs att det är bara MB som kostar och inte tid.

All datatrafik som sker över gprs (och 3g och edge) debiteras per datamängd och inte tid. Om du aktiverar gprs med korrekta uppgifter så kommer all dataöverföring att ske via mobilnätet när ett trådlöst nätverk inte tillgängligt, inte bara mail.

Ursprungligen av acke:

Dum fråga men som jag förstår det då så laddar telefonen hem mailen via GPRS, dvs att det är bara MB som kostar och inte tid.

Eller WiFi om det är det du har tillgång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 00:10

Ingen?

jag har fortfarande samma problem det går ej att kopla upp via edge
jag har tele2 det har blivit något konstigt vid uppdateringen via ipsf
verkar det som även mitt hemliga nr syns nu

Ursprungligen av kimmens:

jag har fortfarande samma problem det går ej att kopla upp via edge
jag har tele2 det har blivit något konstigt vid uppdateringen via ipsf
verkar det som även mitt hemliga nr syns nu

edge-inställningarna sparas inte om du startar om en 1.1.1 telefon.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-11-05 01:11
Ursprungligen av phindus:

edge-inställningarna sparas inte om du startar om en 1.1.1 telefon.

Enkelt åtgärdat genom att ändra i "com.apple.carrier.plist" filen enligt nedan om man har t.ex. tele2.

Ursprungligen av iMoz:

Enkelt åtgärdat genom att ändra i "com.apple.carrier.plist" filen enligt nedan om man har t.ex. tele2.

Det fungerade inte för mig. Den filen (var bara en länk) rensades när jag startade om telefonen. Men om man lägger till http://i.unlock.no i repositories i installer.app så finns där ett script som fixar det hela. Gjorde det manuellt först och man skall ändra i en unknown carrier plist fil. Men det är enklast att bara köra scriptet så löser det sig självt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-07 15:12

Jag kör med inställningarna:

APN: internet.tele2.se
Username: gprs
Password: internet

Funkar fina fisken för mig. När jag inte vill använda GPRS ändrar jag bara i APN så den inte stämmer, typ tar bort sista bokstaven. Och när jag vill använda GPRS så lägger jag till sista bokstaven.

Ursprungligen av phindus:

Det fungerade inte för mig. Den filen (var bara en länk) rensades när jag startade om telefonen. Men om man lägger till http://i.unlock.no i repositories i installer.app så finns där ett script som fixar det hela. Gjorde det manuellt först och man skall ändra i en unknown carrier plist fil. Men det är enklast att bara köra scriptet så löser det sig självt.

Kan ni snälla hjälpa mig med vad det där betyder?
Skulle gärna vilja ha kvar internet.tele2.se i inställningarna även när telefonen startats om.
Förklara gärna lite utförligare/tydligare, för en som inte är så sjukt haj på det här.

Edit:
Glöm det där. Har fixat det nu. Jag fattade inte var en applikation som bara var att installera. Hur lätt som helst.

Senast redigerat 2007-11-14 23:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 08:54

Hej,
Kan någon upplysa om vad det kostar per minut när man använder edge-inställningen med APN: intenet.tele2.se? Bara så att man inte blir ruinerad..

Detta synes vara den enda möjligheten för mig att få någon safari-uppkoppling med mitt Tele2-abonnemang. Någon som har samma set-up?

Ursprungligen av Big Mac:

Hej,
Kan någon upplysa om vad det kostar per minut när man använder edge-inställningen med APN: intenet.tele2.se? Bara så att man inte blir ruinerad..

Detta synes vara den enda möjligheten för mig att få någon safari-uppkoppling med mitt Tele2-abonnemang. Någon som har samma set-up?

Det beror lite på ditt abonnemang. Står på Tele2:S hemsida. Men i vanliga fall kostar det 15 kr/Mb.

Du kan ju använda WLAN också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 10:53

Hej phindus,
Tack för svar.
Tydligen kostar det 12 kr/Mb. Jag är inte så insatt varför jag undrar hur mycket safaritid etc det ungefärligen ryms på en Mb.

Om jag använder WLAN så blir det långsammare har jag förstått, och det borde då bli billigare. Vad skall jag ha för inställningar för att kunna använda WLAN?

Ursprungligen av Big Mac:

Hej phindus,
Tack för svar.
Tydligen kostar det 12 kr/Mb. Jag är inte så insatt varför jag undrar hur mycket safaritid etc det ungefärligen ryms på en Mb.

Om jag använder WLAN så blir det långsammare har jag förstått, och det borde då bli billigare. Vad skall jag ha för inställningar för att kunna använda WLAN?

Går inte riktigt att säga hur långt "tid" en MB är. En webb sida kan vara allt från < 0.01MB upp över 1MB. Det beror på sidan.

WLAN är ca 100 ggr snabbare om jag räknar rätt (kommer inte ihåg exakta hastigheterna på gprs). Men det kräver ju att du har tillgång till ett öppet trådlöst nätverk eller att du har nyckeln till ett låst trådlöst nätverk. Inställningarna hittar du under Settings->Wi-Fi. WLAN är gratis om du inte abonnerar på tex the Cloud som har byggt ut lite accesspunkter runt om i Europa iaf. Men skall du använda en sådan tjänst måste du ha inloggningsuppgifter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 13:01

Ok. Jag hajar. Det är gratis och snabbt med WLAN (om man har det) och dyrt och långsammare med GPRS..

Ursprungligen av Big Mac:

Ok. Jag hajar. Det är gratis och snabbt med WLAN (om man har det) och dyrt och långsammare med GPRS..

Precis!

Finns det nåt bra gratisprogram till mac där man kan se hur mycket man surfar i kb.
Tänkte testa att surfa runt lite och kolla hur snabbt megabytesen flyger iväg.

1
Bevaka tråden