Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aktiv monitor beter sig högst underligt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är inte säker på att detta är rätt forumdel men testar här:

köpt två aktiva monitorer där den ena ger ifrån sig ett underligt ljud. även om jag använder samma sladd från samma ljudkortsutgång blir det bara den ena monitorn som låter illa, samma monitor alltså.

jävligt skumt. för att komplicera ytterligare gick jag tillbaka till musikaffären, han testade koppla in och det funkade givetvis där. men han körde från en mp3-spelare, så jag testade det när jag kom hem. inget konstigt bi-ljud. även en gitarr direkt in funkar bra.

så vad kan problemet vara? helt lost här.

märket är event alp 5. ljudkortet är gamla hederliga audiophile 24/96.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 21:05

Låter som att du kanske inte har pluggat in alla grejjer i samma eluttag?

Om du har saker kopplade i olika eluttag riskerar du att lasta ner spänningen mer i ett uttag, då blir det en liten skillnad i nätspänningen mellan de två uttagen och det märker man i form av ett brum på 50Hz.

(Det här var kanske gammal information, men du får försöka beskriva oljudet närmre annars.)

jo alla grejor i samma uttag. testade att koppla in i olika uttag också men samma resultat. fast det är inte det gamla 50 Hz brummet, mer som digitalt störljud som kanske har med att ljudkortet (som ju är ett pci-kort) blir stört av datorns fläkt eller nåt.

har även testat det i en kompis dator, också stationär med 24/96, med ungefär samma resultat. inte lika mkt högfrekvent och ljudstarkt knisterknaster men fortfarande tillräckligt för att irritera. påminner om ljud jag hört i lurar som varit inkopplade i internt dåligt ljudkort som sitter nära en trådlös internetuppkoppling.

och som sagt, det underligaste är att den andra högtalaren, som ju är identisk, krånglar inte alls. även om jag använder samma sladd, från samma ljudkälla.

(det är alltså pc vi snackar, har märkt att de flesta här är macanvändare.)

• Medlem
  • 2007-10-29 22:33

Eftersom det är aktiva monitorer antar jag att du också ställt in dem identiskt, dvs volym å så? Det är inte så att den ena monitorn råkar stå nära något som kan inducera detta ljud? De skall ju vara skärmade men man kan aldrig så noga veta. Prova att byta plats på monitorerna och se om knastret kvarstår.

Annars känns det ju inte som om det är så mycket som kan gå snett när du byter kabel emellan monitorerna.

En voodoopryl du kan prova är att vända strömkontakten till monitorn 180 grader.

1
Bevaka tråden