Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem uppstart xserve

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Har en G4 Xserver 10.3 som rullat i en del år nu. imorse så går den inte att starta. Visar bara symbolen med en mapp med en glad Finder-gubbe i. Det händer heller ingenting om jag håller ned C-tangenten med en start-CD i.
Eftersom den inte startar med CD så kan jag inte göra så mycket mer själv, har någon något tips att testa innan jag ringer på en support-firma?

(förresten - vet någon vad knappen på fronten med varningstriangel gör? Den lyser gult nu.)

//Matthias

Du bör ha en skiva med Hardware test för Xserve. Funkar det att starta på den?

Den gula knappen betyder att "något har hänt" med servern - troligen ett hårdvarufel men det kan även vara saker som att en RAID-volym tappat synkning eller att chassit är upplåst.

Vilken start-CD använder du?

Har du en hårddisk eller flera i din dator?
Kan du kallstarta servern från CD om du tagit ur hårddiskvaggorna?

Jag har en Hardware test - den är inte (vad jag vet) till Xserver, kan det funka med den ändå?

Som start-CD använder jag install-CD:n som kom med vid köpet.

Det finns 2 HD i servern, men RAID är inte påslaget, spontant skulle man kunna tro att detta är en HD-krasch. Skall prova en "kallstart".

Chassit är inte låst...

Tja,

Jag kunde välja ALT vid uppstart, och valde CD som startskiva. Nu ser jag då att, den ena (av två, ej RAID) av diskarna inte syns alls. Dvs den disken med systemet på. Så den har väl kraschat helt enkelt. Vad återstår då för alternativ, installera nytt operativ på den återstående disken? Eller kan jag på nåt vis rädda innehållet på den kraschade disken?

Hej,
Att bara byta slotplats i servern hjälpte inte. Det finns två tomma platser med de är inte riggade med någon anslutning för diskar, de är bara en tom "vagga". Jag har plockat ur disken ur sin nuvarande vagga nu och tänkte montera den i en G5 men där stämde inte anslutningen, så jag ska se om jag inte kan hitta en gammal G4 nånstans på lagret.. Därifrån kör jag sedan DiskWarrior....

Återkommer med besked...

//Matthias

1
Bevaka tråden