Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu startar jag en ny tråd, med nytt kapital!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-30 21:00

Ja, nu har jag jobbat stenhårt ett bra tag och tänker satsa småseriöst på en liten hemmastudio. men jag behöver lite hjälp av er erfarna rävar.

Jag behöver ganska många råd.. första frågan,

Jag var länge väldigt inne på att köpa en portabel inspelningsstudio som är lätt att ha med sig. Då tänkte jag att ett Motu Traveler (Då jag har en Macbook Pro) skulle funka bra då det har just så många preamps jag vill ha, det vill säga 4 st. Sen att köpa ett par bra små monitorer och en bra all-around mikrofon tyckte jag verkade smart.. Men nu vet jag inte.

Nu är jag sugen på att fixa mig ett bra ljudkort med mycket inputs istället, och lägga lite stålar på en billig men bra mixer. Men jag har börjat inse att bra mixerbord kostar stålar, mycket stålar. Verkar så roligt att mixa med fysiska rattar istället för att pilla med en mus på en dator, känns lite för "digitalt".

Tyvärr tror jag att det sistnämda kommer vara onödigt för mig, då jag främst kommer spela in gitarr och sång och kanske lite trummor ibland. Tänk dig en blandning mellan Bright Eyes och Elliott Smith, där har du mitt riktmärke på hur jag vill att det ska kunna låta. Varken mer eller mindre.

Så jag kan tänka mig att vi alla är överens nu om att jag borde satsa på ett portabelt ljudkort med bra preamps istället. Men vad ska man köpa? 4 preamps är nästan krav.
Ska även ha råd med en bra allaround mikrofon och monitorer. Några tips?

Min budget ligger väl på 10 000 - 15 000 kr, men då är verkligen 15 kkr max..

Ursäkta detta röriga inlägg, men det känns lite rörigt för mig just nu.

Senast redigerat 2007-10-30 21:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 21:09

Jag tycker din ursprungliga plan lät bra! Många har ju insett att man knappast behöver en analog mixer om man har ett kort med hyffsat med ingångar. Om du behöver fler ingångar än Traveller har så är det ju bara att köpa till en 8pre eller liknande och koppla in i ADAT-ingången.

Jag saknar iaf möjligheten att mixa med fysiska reglar på ett mixerbord, för mig överväger fördelarna med total recall mångfaldigt!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-30 22:08

Shit, detta är faktiskt något jag helt glömt att tänka på. Gillar idén på riktigt.
Någon som har något av följande eller liknande som kan ge lite feedback? Är det bra ljud på grejjerna? Är priserna bra?

Fastnade direkt för Digidesigns 003, men jag tror jag kommer vilja köra med logic studio.. Synd om man inte kan köra med alla medföljande pluggar då. Oj, såg att den var ganska dyr..

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-31 17:43

kom igen nu grabbar! Jag behöver tips och hjälp.

Någon som kan slå ihop ett bra set med följande saker för 15 000kr som funkar bra på Macbook Pro?

Mikrofon
Ljudkort, 4 preamps
Monitorer

Mikrofon: Jag skulle nog tipsa om att köpa två mikrofoner, en dynamisk och en kondensator. Som dynamisk skulle jag ta en Shure SM57 (eller Beta57), väldigt allround. Som kondensator finns det en hel del att testa, Oktava, Audio Technica, Røde, Studio Projects, alla har bra mikrofoner till en trevlig prislapp.

Ljudkort: Motu Traveller tycker jag låter utmärkt, har själv en 828mkII som jag är väldigt nöjd med, preamparna låter bra osv...

Monitorer: Helt klart en smaksak, där gör du nog bäst i att gå till Jam eller liknande och helt enkelt lyssna på ett gäng, se till att ta med egen musik som du vet hur den låter, du vill ju höra hur högtalarna beter sig i förhållande till varandra. Finns massor i 2000-3000 kr klassen, ett tips kan vara att köpa från tex tyskland (www.musicians-gear.com)

En fråga som jag funderar över är dock vad du ska med alla ingångar osv till om du bara vill ha en mik? Svårt att spela in trummor tex med det...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-01 15:13
Ursprungligen av Jonas W:

Mikrofon: Jag skulle nog tipsa om att köpa två mikrofoner, en dynamisk och en kondensator. Som dynamisk skulle jag ta en Shure SM57 (eller Beta57), väldigt allround. Som kondensator finns det en hel del att testa, Oktava, Audio Technica, Røde, Studio Projects, alla har bra mikrofoner till en trevlig prislapp.

Ljudkort: Motu Traveller tycker jag låter utmärkt, har själv en 828mkII som jag är väldigt nöjd med, preamparna låter bra osv...

Monitorer: Helt klart en smaksak, där gör du nog bäst i att gå till Jam eller liknande och helt enkelt lyssna på ett gäng, se till att ta med egen musik som du vet hur den låter, du vill ju höra hur högtalarna beter sig i förhållande till varandra. Finns massor i 2000-3000 kr klassen, ett tips kan vara att köpa från tex tyskland (www.musicians-gear.com)

En fråga som jag funderar över är dock vad du ska med alla ingångar osv till om du bara vill ha en mik? Svårt att spela in trummor tex med det...

Isåfall har jag så jag kan låna mikrofoner. Men jag vill ha något som jag KAN använda i framtiden. Om du förstår. Så jag inte hamnar in sits där jag står med två ingångar och behöver 4.

Dåså

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-01 22:57

blev ett motu traveler, nytt, oöppnat med 1 års garanti för 5900kr.

Bra deal tycker jag. Köper av imported_lait, verkar vara värsta schyssta snubben.

1
Bevaka tråden