Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID i Mac Pro med SATA-disk?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-01 11:06

Jag har köpt en extra disk (Samsung SATA 300Gb) som jag tänkte använda för att spegla min nuvarande disk (160Gb). Detta i en Mac Pro.
Använder RAID verktyget i Skivverktygsprogrammet och kan där dra min nya disk till listan över RAID uppsättningar, men sedan är det stopp. Kan inte klicka på "Skapa"... Knappen är inaktiverad. Några tankar och idéer om vad som är fel?

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-01 11:23

Raid fungerar väl bara när man har 2 "identiska" hårddiskar?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-01 12:02

Som jag förstått det ska olika storlek på diskarna inte spela någon roll... Det enda som händer är att jag inte ska kunna använda det "extra" utrymmet på den större disken.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-01 12:34

Alltså du kan inte RAIDa din startdisk med Skivverktyget.
Till det krävs helt andra grejor om det ens går.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-01 14:06

Attans också... Men tack för infon!

Detta kanske funkar.
Klona hela din installation till en extern disk.
köp ett RAID-kort som klarar av SATA-RAID skapa Arrey:en(RAIDa diskarna)
klona tillbaka till den nya "raiden"

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:10

RAID kräver minst 2 hårddiskar som är lika stora och av samma typ (IDE/SATA). Endast XServe-datorer kan boota från en RAID-uppsättning.

Tja... Med tanke på att man ju faktiskt kan starta upp en Macbook pro från en RAID-uppsättning (visserligen RAID 0, men det borde väl inte vara någon skillnad, väl?) så borde man väl, helt sonika, kunna göra det med vilken Mac som helst. Eller?

http://lifehacker.com/software/how-to/install-a-raid-on-your-macbook-pro-256546.php

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:31
Ursprungligen av ztaafen:

Tja... Med tanke på att man ju faktiskt kan starta upp en Macbook pro från en RAID-uppsättning (visserligen RAID 0, men det borde väl inte vara någon skillnad, väl?) så borde man väl, helt sonika, kunna göra det med vilken Mac som helst. Eller?

http://lifehacker.com/software/how-to/install-a-raid-on-your-macbook-pro-256546.php

Jag tolkar artikeln där han förklarar hur han gjort, att han får boota från en extern hårddisk...?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 19:19

Jag har kört RAID 0 med min mac pro med 2 160GB diskar och har inte haft några problem att boota. (Boot camp kan man av naturliga själ inte använda med ett raidset om det är mjukvaruraid.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:23
Ursprungligen av jawa:

Jag har kört RAID 0 med min mac pro med 2 160GB diskar och har inte haft några problem att boota. (Boot camp kan man av naturliga själ inte använda med ett raidset om det är mjukvaruraid.)

Så du har en RAID-0 uppsättning som systemdisk?

Hm, sa har inte jag tolkat det, men du har sakert ratt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 19:42
Ursprungligen av ztaafen:

Hm, sa har inte jag tolkat det, men du har sakert ratt.

Jag är inte säker på min sak angående att använda RAID-uppsättning som systemdisk. Kanske kan gå med nåt knep...

Det går alldeles utmärkt att boota från både RAID0 och RAID1 som skapats med installations-DVDn. Det går också att skapa RAID:en direkt i installationsfasen.
Det går också att skapa en speglad, men osynkad disk utifrån ett enkeldisksystem i Single User Mode, men det är inte att rekommendera om inte vet vad det innebär. Precis alltkan gå fel i Single User Mode.

1
Bevaka tråden