Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook, problem med strömförsörjning via FireWire?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 13:31

På Presonus hemsida läser jag om deras ljudkort Firebox:

Citat:

Note: Due to a circuit design change, Mac Book Pro laptop computers will not supply sufficient power over the FireWire bus to initially boot up the FireBox. Once the FireBox has beeen initially powered on with the included external power supply, you may disconnect the external power supply, the FireBox can then be bus-powered.

Helt enkelt att nya MacBookar kan inte strömförsörja uppstarten av ljudkortet utan man måste ha adaptern till ljudkortet medan det startar. Gäller det endast Presonus Firebox, eller är det ett problem som gäller alla FireWire ljudkort som kan strömförsörjas via MacBookens firewirebus?

(Jag har ett ESI QuataFire 610 som funkar bra med min iBook men har tänkt att skaffa MacBook. Min flickvän har Presonus Firebox som jag lånar ibland.)

Om jag fattat rätt gäller det inte alla FW-ljudkort, men problemet är att Apple tidigare gav ifrån sig mer ström än de behövde via Firewireporten, och nu när de bara spottar ur sig så mycket som specifikationen kräver får vissa ljudkort problem. En del tillverkare kan fixa det om man skickar in sitt ljudkort till dem, verkar det som.

Create Digital Music skrev om detta för ett tag sedan:
http://createdigitalmusic.com/2007/09/26/new-macbook-pros-dont-power-firewire-devices/

1
Bevaka tråden