Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fire-wire

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-10 12:46

Min hårdvara: Powerbook G4 /400 + en LaCie Fire-wire disk 80 Gb.

Nu skulle jag vilja uppgradera denna separata disk till något större fast likasnabbt. Jag har hört att i dessa sitter det vanilga IDE:are, kan det vara så och i så fall går det köpa vanliga IDE diskar och klämma i?
Tack på förhand.....

• Medlem
  • 2003-05-10 12:54

Visst. Det är bara att byta. Förmodligen är det en ATA-100 eller ATA-66. Om du köper nytt får du förmodligen en ATA-100 eller 133, vilket fungerar lika bra. Skillnaden i hastighet på olika diskar är marginell, så det borde funka med vilken som helst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 13:16

Nja... Skillnaden på diskar är ganska stor - det kan diffa uppåt 20% vilket är mycket för två diskar som kostar nästan lika mycket. Dock får du fråga dig själv om du vill ha en snabb eller tyst disk.

- Seagate Baracuda är tysta men slöast
- Maxtor hyfsat snabba och godkänd ljunivå medan
- Western Digital låter mest och presterar bäst

Så det är bara att välja Pris per MB kommer ju också in och jag tror 120GB diskarna börjar ge mest för pengarna nu - runt 1300 kr får du en sådan från nätet med 8MB cache-minne (bra att ha).

Det är en vanlig FireWire-cabinet du har och inte en "micro lacie pocketdrive"? Är det vanlig FireWire-cabinet så är det lugnt, annars får du titta på andra typer av diskar.

1
Bevaka tråden