Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja synth till England?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 18:25

Någon som gjort det? Vad är billigast tänkbara sättet/firman?

En viss engelsk person har tagit kontakt med mej via en annons på vendolin och säger sig vara väldigt intresserad att betala det dubbla bara jag skickar den till England. Personen känns ivrig och vill genast sätta in pengar på mitt konto. Det hela känns lite skummt men tror inte jag har något emot att skicka synthen till england om ja får massa pengar för de. Kan det innebära nått dumt att mejla över sitt kontonummer till någon okänd?Någon som anar ugglor?

Jag har oxå fått ett sådant mail
det luktar fake enda hit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 18:56

kan någonting hända om man ger ifrån sig sitt bankkontonr tillsammans med sitt namn? det känns som det borde vara safe, eller? sånt här borde man ju kunna.

var det ett sådant mail
Hello ! I want to know the working condition of this unit and the shipping cost through the Swedish Post to Grays, RM16 6DW, United Kingdom. I make payments through PayPal or a bank transfer

dorothybillthaxton@hotmail.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:07

Japp .. var ett sånt mejl.

Tänkte att det borde vara safe också men e kanske inte det då nån uppenbarligen bedriver någon sorts skum verksamhet på detta sätt, fattar inte hur det går till bara. Tråktigt, jag som skulle tjäna pengar:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:14

många nigeriabrev etc är ju ute efter samma information. men jag fattar inte hur man använder ett bankkontonummer enbart tillsammans med ett namn.

Har också fått det mailet, för nåt år sen.

Mer info i den här tråden: http://www.99.se/musiklounge/126571-nigeria-scam.html

Citat:

men jag fattar inte hur man använder ett bankkontonummer enbart tillsammans med ett namn

Se sista inlägget i tråden ovan.

Nu skall vi se... hur funkar dessa fejkköp..? Du får pengar i förskott. i form av en check. Du hämtar ut pengarna och skickar synten. För att täcka fraktkostnaderna har "köparen" skickat ett avsevärt högre belopp än det ni ommit övernes om och ber dig skicka tillbaka det överskjutande beloppet omgående. Ibland skyller man på att man räknat fel eller att man tänkt köpa en likadan grej men till ett högre pris men ångrat sig. Checken är dock redan utskriven. Naturligtvis är checken du fått stulen eller förfalskad. Detta kan ta några dagar att upptäcka och du kommer inte att kunna lösa in checken.

I bästa fall blir du bara blåst på mellanskillnade. I sämsta fall har du hunnit skicka synten också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:42

hmm.. du skriver "du hämtar ut pengarna och skickar synten", men vad jag förstår så skickar man synten innan checken är inlöst, eller? kan man inte isf bara vänta på att checken clearas?

sorry om jag är tom i bollen... :">

Som sagt:

Ursprungligen av Rizzo:

Jag har dock fått mail från henne bank, som jag givetvis misstolkar med flit De vill ju att jag ska skriva ut det, skriva min namnteckning och scanna och skicka in för att de ska kunna ta ut pengar från mitt konto. Won't happen

Fått ett jag med, via vendolin.. Alltid kul med lite scamförsök

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 22:21

Ok tack för det RP .. men här var det ju snack om att överföra pengar till ett konto.. Har jag fått pengarna på mitt konto, vad kan då ske efter det. Är väl ingen som kan komma å säga att jag ska ge tillbaka dom.

Hur som hälst .. får skriva att hon får komma å hämta synten om hon vill ha den. Den var tydligen till dennes dotter som skulle bli jätte ledsen om hon inte fick den .. kan i detta fall inte tyvär inte hjälpas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 16:25
Ursprungligen av HEK:

Ok tack för det RP .. men här var det ju snack om att överföra pengar till ett konto.. Har jag fått pengarna på mitt konto, vad kan då ske efter det. Är väl ingen som kan komma å säga att jag ska ge tillbaka dom.

Hur som hälst .. får skriva att hon får komma å hämta synten om hon vill ha den. Den var tydligen till dennes dotter som skulle bli jätte ledsen om hon inte fick den .. kan i detta fall inte tyvär inte hjälpas.

Min kompis fick ett sådant när han sålde sin Pro01 för någon månad sedan. Det var en kvinna som bodde i USA som skulle köpa den till sin dotter som bodde i Skottland... vem går på nått sånt!! Jamenar det borde finnas en drös billiga 16bit Pro01 mixers i Skottland.

Och tydligen var hon bra på svenska då annonsen var på svenska... när dom sedan emailade förstod hon ingenting.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-11-04 23:27

Också fått ett sådant, då var det tal om någons son

Så fort jag lagt upp något på Vendolin, har det mail som "Kröjtz" refererar till dykt upp i min inkorg oavsett pryl.

Har fått ett såmt ,ail angående en synth jag sålde när mailaren fick svaret att den var såld så fråga han om jag hade någon annan musikutrustning eller mobil telefoner o sälja luktar blåsning på lång väg

Har också fått ett likadant som Kröjtz, verkar vara standard numera när man lägger ut nåt på Annonsdirekt

1
Bevaka tråden