Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken semimodular?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-04 23:25

tja ..

sneglar på lite alltmöjligt, har kommit fram till, efter att ha lekt med analogisar, att jag måste ha nått både snabbrattat o som jag kan experimentera med .. det är skittrist att göra sånt med mus har jag kommit fram till

har kollat på lite system ..

MS-20 .. har hört att det ska vara bra ljud för det jag gör (minimal, tech, allt arty-farty elektroniskt) och cool för pitch-tracking av externa grejer. .. kan kännas något begränsad dock

Future Retro XS ... kompakt och de ljudexempel jag hört på nätet låter grymt, men kan kännas liksom MS-20 lite begränsad vad gäller patchningmöjligheter. har dock midi, wohooo ..

fördelen med dessa är att de kostar under 10.000 ...

alternativet är att spara lite till o köpa en cwejman s1 kanske, den har verkligen grym arkitektur för det jag vill göra och ändå inte för avancerad för att göra den svårrattad.

iofs, ännu ett alternativ är att skaffa en "vanlig" synt o ett mindre modularsystem med lite udda moduler från typ cyndustries, livewire, cwejman, dot.com, osv ..

+ vanlig synt:

pro-one
mono/poly
nån rååland SH (01 el 09)
nån billigare moog

anledningen är altså först o främst att kunna ratta ljud skitsnabbt, snabbare än musfart, ha till livegrejer typ, osv ...

vilken kombination/system skulle ni köra på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 08:06

Billigt, men kanske inte helt kul alternativ till MS-20: Korg Legacy med kontrollern...;)

Köpte min för 700kr...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 10:37

av det ovannämnda då, vad skulle du köra på först?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 10:40

Jag tycker du ska satsa på en future retro XS.
Det går att patcha. Den äter midi. Och den är ny.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-05 10:49

ms-20 är koolast al allt!! och verkar vara en säker investment eftersom de äer apdyra och kommer bli apdyrare...

Fast smartast är väll att ta den som har flestfunktioner,så man inte hamnar i mådulartresket ... alla syntar låter ju typ likadant så ta den med flest funktioner...

blippblopp

Men jag måste rekommendera, såklart, Mono/Poly. Den klarar allt!! Enda synden är att den inte har hipassfilter. Men det har du ju i datorn! Och med PW går det att få till hipassljud utan reso!
åååååå jag är kör i min monolåda!!! Jepp, det är min monolåda!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-05 11:03

mono/poly är ju mer en monokorv!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 11:07

Jag tycker Future Retro XS låter klippt och skuren för dig om du har pengarna, eventuellt komplettera med nån klassisk techno-makaron typ SH-101 sen...;)

  • Medlem
  • 2007-11-05 11:16

M/P gör vissa saker bra, men är inte i närheten av MS-20 när det gäller användbarhet tycker jag. MS-20:s semimodularitet gör att den sparkar rumpa med det mesta, särskilt när man kör in externt ljud i den och låter ESP:n gå loss fullständigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 11:57

cwejmangrejen då?

Då blir det, töntigt nog, till att bevisa dess minimalkapacitet!
(=jag får väl göra en liten minimallåt med monopolyn för att bevisa hur väl den passar sig som minimalsynth)

Senast redigerat 2007-11-05 14:02
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 13:43

say what, vad menar du? hehe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-05 23:50

nån mer, komjen, vet att det finns fler syntnördar än jag som kan dethär? vill ha mer råd, pros, cons o sånt ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 07:11

Precis vad är det synthen ska klara av?

Ska den klicka, poppa, bleepa och buzza lite? Gärna i spasmiska mönster som synkroniseras med takten?

Om man tar de 3 alternativ du har där uppe så tycker jag nog att antingen FR XS eller MS-20 är de bra alternativen. Monosynth + modular blir bara dyrt. Börjar man skissa på en modular så blir det bara mer och mer och mer och mer. Man vill köra tre filter + ha tillräckligt med Env.s och LFO.s osv osv.

Och när valet står vid MS-20 eller XS så är det nog mer dina öron än våra tips och råd som måste styra?

En Cwejman S-1 tror jag låter lite för mjukt? Den har inte ett rykte om att vara en hårdig iaf. Men det beror nog vem som står vid spakarna - som vanligt.

Analogue Solutions Red Square? Vet inte hur det står till med deras Vostok (men den är dyr, har jag för mig - Oj, jo - den kostar €2499). Men sjukt snygg iaf!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 09:01

min tanke är att den ska funka till trumljud o liknande som sen resamplas o används i datorns seq. men även hela grejen att kunna ratta lju snabbt och bara spela in ljudresultatet direkt lockar, samt tillåter experimenterande då man vill det.

den enda invändningen jag har mot XS är att den egentligen har väldigt begränsade modular-möjligheter, å andra sidan det jag har hört har låtit åt mitt håll, där snabba envelopes är ett måste ..

S1 har en struktur som är precis det jag vill ha, men måste nog höra mer för man kan aldrig lita på klipp som finns på nätet ..

ms-20 tog jag upp pga att den alltid nämns när man snackar semimodulära ..

har det inte figurerat ms-20or och en o annan S1a här på forumet ... skulle inte ni kunna slänga upp ett litet demo isf, så man kan höra hur de kan låta ....

inga proggsolon bara plz ..

  • Medlem
  • 2007-11-06 09:02

Nihad: Kommer du förbi Göteborg så kan du testköra MS-20 vid behov.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 09:10

haha, låter lockande ...

men släng upp en demo, så kan jag höra hur den låter i dina händer ... koppla till nån seq o bara ratta o patcha i en kvart ...

tar väl bara en kvart eller så

  • Medlem
  • 2007-11-06 09:23

Om jag hade den hemma vill säga. Har den utlånad pga platsbrist. Har inte gjort något sådant och spelat in faktiskt, mest använt den i lite halvskumma ambientgrejer tillsammans med MS-10.

Några grejer har jag dock lagt upp här baserade på den.
http://www.99.se/egen-musik/121464-ms-muller.html
http://www.99.se/egen-musik/116383-ms-30-a.html
http://www.99.se/egen-musik/116468-ms-30-del-ii.html

Inga toppenexempel, men det är vad jag har liggandes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 09:33

cool, ska lyssna!

hade inte mr outshape en ms-20 med, o nån av dom andra analogtalibanerna ... komigen boys

Ursprungligen av Nihad:

cool, ska lyssna!

hade inte mr outshape en ms-20 med, o nån av dom andra analogtalibanerna ... komigen boys

Jorå, köpte min första när jag sommarjobbade som sextonåring. Är dock inte hemma
på en månad ungefär så jag kan inte spela nåt tyvärr...
Rekommenderar den väldigt dock. Speciellt tillsammans med nån av dess systrar, MS-50 t ex.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-06 09:39

Tänk bara på att (väll) korg ms-nissarna kör nån mysko cv.. om du vill patcha ihop...

Jag tror på sherman filterbank och en monolåda/eller nån nordrack eller nått...
... bör vara typ ungeför cirka ybergrymmast på trummljud i ungeför halva sverige....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 09:49

bra enapa, de kör ju knas cv ... kanske går att konvertera dock ...

förutom monolåda är allt annat digitalt helt ointressant, känns som att jag har allt sånt i datorn redan ..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-06 09:54

Sherman filterbank verkar ju vara så enormt sjukt argt/bra filter... den och nån mindre dopfer lär fixa en biffen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 09:56

fast börjar jag på dendär banan (sånt som apor äter) så försvinner detdär snabbrattandet ..

En annan konfiguration skulle kunna vara:

En CS-synth, mest för filtrena, relativt billig. CS-10 eller CS-5. 1000 - 3000
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5222990

Därefter nånting hårt, hmm: Pro-one, MP4, fast billigare kanske,
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60004&annonceid=5216183

Här kan vi snacka minimal. Och billigt. DX27 står för hårda ljud och CS-synthen för rattandet, filter och en del härliga filtersvep, och häliga pwm-ljud också.

Och om du bara ser DX-synthen som en oscillatorkälla med coola waveforms så slipper du få FM-huvudvärk. (Fast egentligen är de ursimpla att programmera)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 10:29

tack för svar

cs-5 hade jag ett tag, gillar den inte, ljudet är inte min grej
och digitalsyntar är ej intressanta i detta fall, iaf om de inte heter monolåda ... annars kompletterar de inte ngt som jag redan har i datorn ..

ms20 är sjukt bra o inbjudande, har en massa trummor jag gjort med den o samplat som jag brukar använda. vostok suger

Ursprungligen av peter ripa:

ms20 är sjukt bra o inbjudande, har en massa trummor jag gjort med den o samplat som jag brukar använda. vostok suger

Vostok suger? Hur menar du då? Lite väl generellt för att man skall kunna ta det på allvar! Jag har en Vostok och en MS-20 och skulle lätt behålla Vostoken om jag var tvungen att välja. Den är grymt rå och tusen gånger mer flexibel än MS-20. 2 vco med pwm och synk, 1 wavetable-osc, 2 env, 2 lfo, ringmod, hög och lågpassfilter som vrålar, 8-stegs sequencer, midi-cv och allt patchbart via både 3,5 mm tele och pinmatris. Vostok regerar skulle jag vilja säga!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-06 10:38

har också hört dåligt om vostok på andra ställen på nätet så vi stryker den!

Har du kikat på Semtex? Vet typ inget alls om den själv, men det såldes ju en här på 99an alldeles nyss: http://www.99.se/musikprylar-saeljes/228402-anyware-semtex-modular-synth.html

Jag är också (fast på lååångt sikt) i valet och kvalet mellan ms20 och XS, och för min del så måste jag säga att jag tror att jag måste provratta för att kunna avgöra vad som är mest "mig". De verkar låta riktigt bra bägge två, så då är det ju mest en fråga om hur gränssnittet funkar...

Bevaka tråden