Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nätverk/internet i Leopard

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 18:42
Ursprungligen av jonmannen:

ok jag hittar en fil som heter Appleairport.kext i den mappen. Men varför skulle den tillhöra tiger då jag gjorde en ren ominstallation?

bra fråga. jag har verkligen ingen aning. men när jag tog bort filen, även från papperskorgen, så slutade nätet haka upp sig konstant vid minsta belastning. för mig fungerade det. du gör som du vill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 01:40

Mitt safari är segt som fan efter katten Leo, det är det enda jag buggar på, med,, suck,, tror iof att vi inom kort kommer att få en uppdate som styr upp alla större buggar.

/F

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-07 08:55

Klart det kommer en uppdatering snart.

Jag har faktiskt inte haft några problem sen igår. Nu är även minin med i nätverket. Dock så har jag än så länge maxat internetuppkopplingen än. Det enda jag har gjort är iaf att välja grupputskick 11 mbit/s, bytte inte namn på nätverket eller basstationen utan lät det vara det som först kom upp samt valde 128 bitars WEP istället för 40.

Har skrivit till apple jag med och såg att det var åtskilliga på deras supportforum som skrev om liknande problem så vi kan väl iaf anta att de vet om problemet och får hoppas at de jobbar med det.

Jag lider av liknande problem. Sitter på en MB uppkopplad trådlöst mot en Linksys router. För mig dör hela kopplingen. Först så går MSN/ICQ/AIM ned, sen ser jag att jag har noll koppling mot routern ("radarn" blir tom). Har helt enkelt ingen IP från routern. Sen kommer den tillbaka, försvinner, kommer tillbaka, etc

Ser att mottagningen ("radarn") blinkar på och av. Det försvinner (ett tag) om jag startar om min router.
Oerhört irriterande!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-07 22:17

Vet ente precis om det hör hemma här, men jag har fått problem med med ett kablat nätverk i Leopard. Jag har fyra datorer i nätverket - både PC och Mac. Burkarna ska ju dyka upp i 'Delat' och de gör de också till och från hela tiden. Plötsligt är de där och lika plötsligt försvinner dom. I Nätverk (där de låg i Tiger) finns ingenting någon gång.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-11-07 23:25

Jag installerade de senaste uppdateringarna från Apple, de som dyker upp i system-uppdateraren och efter det fungerar nätet igen!

Hittar inte Appleairport.kext... exakt vart ligger den? Har tittat i hemma mappen/bibliotek..

HJÄLP

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 11:02
Ursprungligen av steppvaran:

Hittar inte Appleairport.kext... exakt vart ligger den? Har tittat i hemma mappen/bibliotek..

HJÄLP

Här står det att man INTE ska ta bort AppleAirPort.kext, utan två andra filer, AppleAirport2.kext och AppleAirportFW.kext under /System/Library/Extensions

http://www.macfixit.com/article.php?story=20071030092139284

Jag har inte testat att ta bort några filer, så jag har ingen input om att det funkar eller ej.

Ursprungligen av Seretur:

Här står det att man INTE ska ta bort AppleAirPort.kext, utan två andra filer, AppleAirport2.kext och AppleAirportFW.kext under /System/Library/Extensions

Filerna som omtalas i Macfixit ofinns i min dator, däremot finns den först nämnda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-09 15:34

Jag har också råkat ut för detta problem efter att ha startat om min airport extreme igår . Jag har inte haft några problem den senaste veckan med Leopard men då har airporten varit igång hela tiden. Hoppas Apple snabbar sig med en fix, för just nu känns det som att sitta på en windowsburk.

Ofinns i min med. Imorse gick hela nätverket ned igen efter att ha fungerat i två dagar. Inte felfritt dock som många andra har rapporterat så är tex hastigheterna i Transmission inte desamma. Mer än halverade + att det nästan är omöjligt att surfa vanlig med nedladdningar igång. Fick starta om routern nu imorse för att få allt att fungera igen då kom även transmission upp i nprmala hastigheter tills allt var nedladdat...

Kan inte förstå att Apple inte släppt en fix för detta uberproblem än. En dator utan internet är en värdelös dator. Har inget kommit nästa vecka så går jag tillbaka till felfria Tiger... Detta drar verkligen ned helhetsbetyget på Leopard och jag kan inte minnas att jag varit så här besviken på Apple tidigare. Nog borde man kunna få pengarna tillbaka ifall man lämnade tillbaka denna ofärdiga produkt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 03:14
Ursprungligen av jonmannen:

...Detta drar verkligen ned helhetsbetyget på Leopard och jag kan inte minnas att jag varit så här besviken på Apple tidigare. Nog borde man kunna få pengarna tillbaka ifall man lämnade tillbaka denna ofärdiga produkt?...

Instämmer fullständigt. Kört Mac i över 10 år nu och aldrig haft problem i den här omfattningen. Tycker det är märkligt att man kan släppa en produkt som tvingar konsumenterna att byta tillbaks till en tidigare version bara för att få systemet att fungera tillfredsställande. Många delar i Leopard känns som en ganska tidig beta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-10 23:40

Har precis installerat leopard här med, problem när jag skall överföra ca 8gb filer över nätverket som går via en ZyXEL trådlös router till min MacBook. Det blir felkod 51, så stannar räkningen och man måste tvångsstartaom för att få bort överföringsfönstret, fick även en kernelpanic av någon konstig anledning precis efter detta skedet. Jag har en helt ren installation av Leopard på en 2gen C2D macbook 1,83 ghz med en helt ny 250gb samsungdisk och 2gb nya minnen.

edit: jag kan verkligen inte föra över stora mängder filer här... Blir bara:

Kopiera (fönsterrubriken)
Åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod.
(Felkod - 51)

Någon idé?

  • Medlem
  • 2007-11-12 17:52

Skönt att inte vara ensam, jag har dessutom en extern disk ansluten till min Airport Extreme och den finns med i delade enheter och jag får upp namnet på den men sen när jag klickar upp den så händer det inget bara "Ansluten som gäst" men jag får ingen tillgång till filer. På en sprillans ny Macbook Pro.

Däremot så får jag det på min gamla PB G4 12" där kommer jag åt det näst intill direkt.

Någon som har dessa problem också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 12:56

Airport-verktyget hittar inte min Airport Extreme basstation (kör trådat). Internet fungerar dock.

Vad göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 13:15

Tydligen har Apple gjort en stor tabbe i Leopard. Airport Extreme fungerar inte som den ska. Vi får hoppas på en uppdatering snarast.

Jag har samma fel - eller förhoppningsvis hade jag det - men när jag bytte kanal till en "ickestandard" så verkar det fungera smärtfritt. Tappade tidigare anslutningen var 10:e minut och höll på att riva mitt hår i frustration...men efter att jag konstaterade att datorn hittar 10 olika nätverk så provade jag att byta kanal. Och visst verkar det ha varit interferens som var upphov till mina problem.

Jag återkommer om några timmar med ett mer definitivt svar.

Nu efter uppdaterat Leopard och Transmission så har jag inte upplevt några problem alls. Skönt

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-11-20 14:47

Jag undrar om det är min Netgear router jag borde nuka och skaffa mig en ny. (har som sagt en fast... ingen trådlös.)

har ett snarlikt problem som dom flesta här men med några skillnader. innan jag uppgraderade funkade nätverket (kör på en netgear router) problemfritt i hela huset och. men sedan jag installerade leopard hittar den inte nätverket när jag är i källaren (dvs längst bort från routern som sitter på vinden) jag är ganska ny på mac och hela nätverksgrejen överhuvudtaget. ska pröva tipsen i denna tråd men om någon har nåt tips för mitt specifika problem är jag tacksam för svar.

Några nya fakta om Airport-buggen i Leopard?

Rapporter om denna bugg finns ju lite här och var i forumet, men 10.5.1 rådde inte bot och inga workarounds beskrivna hjälper mer än mycket kortsiktigt.

Någon som sitter inne med information om hur få Airport att funka under längre tid, dvs efter vila, efter några timmar, etc? (Jag har testat workarounds som radera kext-filer, starta om i säkert läge, skapa ny nätverksplats men inget funkar mer än just direkt efter fix.)

För mig så slutade Airport bugga efter 10.5.1 uppdateringen så jag har inte funderat så mkt på detta efteråt. Trodde det hjälpte för alla :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:28

Jag bytte ut min bråkande Netgear mot en airport extreme och sedan dess så har nätet varit lika stabilt som Dr Alban..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-10 20:00

Jag har samma problem. AirPort tappar kontakten titt som tätt med routern. Hade tidigare en D-Linkrouter och trodde att det var den som var dålig. Därför har jag nu bytt till en ZyXel men problemet kvarstår. Har provat både WPA och WEP, samma sak. Kör 10.5.1.
Hur ändrar man det där "grupputskickshastigheten" btw?

  • Medlem
  • Partille
  • 2008-01-11 00:06

Jag fick stora problem med det trådlösa nätverket på min arbets-Mac sedan jag uppgraderade till Leopard. Det gick så långt att jag tog bort L och återgick till Tiger. Efter några veckor kom 10.5.1 och även rekommendationen att göra ett komplett byte av system och inte bara en uppgradering. Efter det så fungerade nätet igen, om än inte lika bra som tidigare. Kanhända detta är ett bra tips till alla.

Ursprungligen av alf:

Efter några veckor kom 10.5.1 och även rekommendationen att göra ett komplett byte av system och inte bara en uppgradering. Efter det så fungerade nätet igen, om än inte lika bra som tidigare. Kanhända detta är ett bra tips till alla.

Funkar inte för mig tyvärr. Jag har alla programuppdateringar installerade.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-29 21:36

Har likadant problem som er andra, hoppas verkligen apple fixar felet illa kvickt

Jag har fått min trådlösa uppkoppling att funka...

... sedan några veckor och faktiskt innan 10.5.2 dök upp.

Uppenbarligen är det något allvarligt fel i Leopard som gör att operativet inte klarar av att hantera AirPort fullt ut och gör allt känsligare för problem.

Men, jag experimenterade lite direkt mot min trådlösa router och ställde om kanal och lite till. Då drog det faktiskt igång och har så funkat klockrent sedan dess.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-04-08 10:22

Kan meddela er att jag också har ena jäkla problem ibland, trots att jag inte kör trådlöst. Jag har både macen och en pc kopplad till min router och det är i stort sett aldrig problem på pc'n men macen jävlas ofta. Fattar inte vad felet är. Ingen bra erfarenhet jag fått av mac än så länge ska jag säga (kör Leopard).

Bevaka tråden