Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg uppstart och oläsliga typsnitt i safari

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, nu har Jimpa dratt igång en redig gobit på sin burk. Problemet kan nog härledas till att jag igår installerade ca 1500 nya typsnitt (Har även lagt in crossover och en pokerklient), detta har gjort att uppstarten av min macbook har gått från ultrasnabbt till flera minuter. Sedan har vissa webbsidor i safari börjat visa sin text i någon helt fantastiskt oläslig variant av typsnitt som blandar arabiska, kinesiska och en del scyssta mattematiska tecken. Som grädde på moset tar alla program längre tid at öppna, t.o.m Finder e segt att öppna. Har googlat, kolla forum, inte minst här på 99.se. Jag har testat det mesta som jag har hittat, t.ex Onyx och FontNuke, har kollat så att jag inte har något Helvetica typsnitt som strular och börjat rensa en del av typsnittet jag la in. Vad ska jag göra. bara o rensa hela burken eller är det någon hjälte som kan steppa in och rädda dagen. Den som lyckas knäcka detta bjuder jag på en tårta och en skinnkeps!

/Jimpa

Slänger du in 1500 typsnitt så får du räkna med problem. Ta bort dom och använd en typsnittshanterare som Extensis Suitcase eller Font Explorer för att hantera och aktivera typsnitten istället.

Extensis har en bra guide för typsnitt i OS X. Guiden gäller inte 10.5 (Leopard) tror jag, men kan vara till hjälp ändå: http://www.extensis.com/en/downloads/document_download.jsp?docId=5600039

Vilken färg är det på skinnkepsen?

Jo, jag märkte det. Har rensat rätt bra bland typsnitten nu och nu är det läsbart igen. Bara hoppas att datorn inte segar vid uppstart, har inte hunnit testa det än. Hur fungerar typsnittshanterarna? Ligger de så att de är tillgängliga för alla programmen eller går man in och hämtar efter behov?

Typsnitt som aktiveras i typsnittshanterarna blir tillgängliga för alla program. För Indesign och Illustrator finns det plug-ins för autoaktivering så att när man öppnar ett dokument som innehåller tex Frutiger, så aktiveras det typsnittet automatiskt.

Ja, det segar inte lika mycket längre och de flesta sidor visas någorlunda bra. Men det verkar som det har rensats lite väl friskt för i till exempel i tunes märkte jag att visa symboler var utbytta till något annat så det är helt klart något som saknas. Har kollat ett gäng guider om hur det ska se ut i fontmapparna och i vissa är det en jäkla röra med ca 900 typsnitt men det finns bara ca 200 i typsnittsboken, varför är det så? Blir galen på detta, kan man inte bara blåsa hela hårddisken och återställa den till grundinställningarna?

Skinkepsen är i en nyans av sleten brun

1
Bevaka tråden