Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla elgitarren till Macen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-06 17:01

Hej,

såg en gammal tråd om att det går att koppla in elgitarren direkt in i macens ljudingång och styrde stegen till den lokala musikaffären. Han plockade då fram lite olika manicker för att koppla in på USB-porten och sa att det inte går att koppla in direkt på Macens ljudingång för att det är en "högimpedanssignal" på gitarren som måste dämpas....Jag är ju helt novis på detta, vad gäller? Måste man köpa en låda för nån tusing eller hur är det med den saken? Har för mig att jag sett någonstans att det fanns en adapter av något slag som gjorde just detta. Mina krav på ljudkvalité är inte alls höga, vill ha nåt som inte kostar så mycket och låter okej.

/Måns

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 17:09

Om du inte har några större krav på ljudkvaliteten så är det bara att plugga in den. Du kommer knappast ha sönder nåt även om det antagligen inte låter så fruktansvärt bra.

Det har inget med dämpning att göra, gitarrsignalen är rätt svag, snarare att gitarrmickarna inte orkar driva en lågimpedansingång (med sämre ljud som följd) utan vill ha en högimpedansingång . Men nån form av preamp eller bara en DI-box med en buffer räcker. Tom en distpedal utan "true bypass" och i av-läge kan räcka.

  • Medlem
  • 2007-11-06 17:15

okej, så då skulle det fungera med den vanliga gitarrsladden och en 3,5-adapter i datoränden så den passa i lin-in på Macen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 17:23

Japp, signalen blir nog rätt låg men det funkar. Du kan ju testa mikingången om det finns nån men det är riska att det distar där (gitarrsignalen är starkare än en miksignal men inte riktigt i linjenivå).

mina krav är absolut inga studio-sounds, men jag upplever ändå att det inte är datorn som begränsar ljudkvallitén utan gitarr-miccarna.

Jag har använt en imic usb ljud-adapter (några hundringar) till min quicksilver och direkt ljud-ingång på min macbook och upplever inga egentliga ljudskillnader.

Därimot måste jag ställa signalen till en kanal (vänster tror jag) då jag kör en mono-sladd och den andra kanalen låter lite mysko.

Jag tror du har drabbats av "Säljare" och inte en service-inriktad butiks-anställd..
det är jäkligt synd att så många affärer stirrar sig blinda på antalet sålda produkter istället för antalet nöjda kunder...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:37

en budgetlösning som kan vara intressant är att köpa nån form av preamp/multieffekt att ha mellan dator och gitarr, som till skillnad från t ex en DI-box kan simulera förstärkare etc. jag har en line6 guitarport som jag tycker är lite kul, den använder sig av mjukvara i datorn. det blir aldrig lika bra som en bra studioinspelning, men det blir likväl aldrig riktigt dåligt heller. det finns också multieffekter med förstärkarsimulering ännu billigare, typ zoom g2.

  • Medlem
  • 2007-11-07 09:47

Okej, jag tänkte börja lågt och bara skaffa en omvandlare så gitarrsladden passar i line-in på Macen så får vi se om jag uppgraderar senare om det låter för illa.
Men vad gör man sen, när man kopplat in sladden, får man ljud ur Macens högtalare direkt eller måste man göra någon inställning nånstans?

/Måns

1
Bevaka tråden