Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra AirPort-MTU i Leopard

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 17:37

Jag nyttjar en VPN-tjänst som kräver en MTU på 1400 istället för som standard 1500. Detta går finfint att ställa in i Ethernet-inställningarna, men inte lika enkelt för det trådlösa nätet. Jag kan lösa det genom sudo ifconfig en1 mtu 1400, men den ändringen håller inte över en omstart.

Några tips på var jag kan haxxa in denna konfigurationsändring så den automatiskt görs vid uppstart? launchd kanske?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 19:53

MTUn på 1400 skall du väll endå ha på VPN interfacet inte på airporten som skyfflar normala ethernet paket, MTUn på VPN interfacet är ju för att det är overhead på anslutningen..

Men annars är ju launchd en ypperlig kandidat för att fixa det åt dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 20:12

Njae, som jag tolkar FAQen så är det på airporten/NICet:

Citat:

F: Vad gör jag om jag inte kan komma åt all hemsidor från min Apple-dator? (Mac OS X 10.4.8)
S: För att åtgärda problemet behöver du ändra MTU size för ditt nätverkskort. Det gör du genom att följa guiden nedan:

4. Klicka på fliken "Ethernet".
5. Under "Maximal paketstorlek (MTU)" klickar du i "anpassad" och sätter 1400 i rutan.

Det borde ju vara på det "riktiga" interfacet, eftersom VPN-interfacet lägger på overheaden. Rätta mig gärna om jag har fel, någon som vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 21:21

Ah det är relakks PPPTP tjänst, ja då måste du ändra på interfacet, tänkte på riktiga vpn som IPsec eller så..

Men det är ju bara att du lägger ett jobb i launchd som ändrar MTU på den då den ansluter, eller vid boot.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 22:25

Löste det genom ett applescript som körs vid uppstart, enklast så.

1
Bevaka tråden