Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag i Photoshop?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-06 19:14

Jag behöver klippa ut ett ord ur en bild för att lägga bara texten ovanpå ett foto. Alltså jag vill ha det transparent mellan bokstäverna, för att fotot ska synas. Går detta att göra i photoshop?

/KOL:tveksam:

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-11-06 21:26

En friläggning från din bild med Text är en möjlighet.. Men kan bli ett pilleri om typsnittet är smått ..
först fixar du till banan (banorna) spara.. gör en urklippsbana sen därefter
markera. Invertera markeringen .. slå backslach. och nu har du bara texten kvar i tom bild.
invetera till baka ..nu finns div möjligheter hur man kan lägga texten till den nya bilden.
Lager ,klipp o klistra, copy etc samt dra runt texten i nya bilden.. dock bör du ha koll på bild storlekarna dpi i båda så att det överenstämer och slå hop lager när du är klar..

Eller göra det enkelt; använd T verktyget välj typsnitt ,punkter. fyll färg?
skriv ordet ..dra det där du vill ha det ,slå i hop lagret

Senast redigerat 2007-11-06 21:45
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-11-06 22:55

Hm...inser att jag är totalnybörjare vad gäller photoshop. Om du orkar svara på följande frågor blir jag dock lite glad.

Exakt vad menar du med
"först fixar du till banan (banorna)"
"gör en urklippsbana"

Sen är ju grejen att jag inte tänkte fixa själva bildmontaget i photoshop, jag ville bara "klippa ut" bokstäverna. Tror du det går?

/KOL

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-11-07 00:27

jo vist om du nu känner till fri läggning .. i verktygsfältet har du en stift penna med + på.
förstora upp bilden kringla + + ta pennan och gå runt bokstav för bokstav..
för varje klick markering blir en så kallad ankar punkt.. följ runt sucsesivt tills du förenar
med det första Ankaret (en liten cirkel synns vid sidan om pennan) detta får du göra bokstav för bokstav.. i sid palleten lager banor .. markerar du bana ,därefter klika på fliken uppe hö hörnet och välj spara bana,, välj 1 px sen välj gör urklippsbana välj typ 1-2px därefter gör markering. Sen kan du copy eller klippa klistra.. här finns givetvis många vägar att gå och desutom fin putsa.. men lite svårt när man ej ser det du har framför dig
ps: tänk på att vissa bokstäver har hålrum typ ex P ringen inne i P måste ha sin bana förutom runt om givetvis.. detta kanske blev lite rörigt men lycka till

Här en Länk som kanske har nått till hjälp ?? du får kolla runt..
http://www.moderskeppet.se/

Senast redigerat 2007-11-07 00:44
1
Bevaka tråden