Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tokig historia.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-10 22:01

Hittade den här diskusionen http://www.macnet2.com
det är den som heter "Shattered PowerBook Screen"

Det intressanta och konstiga är när man kollar kommentarerna och kommer till ett inlägg från "Michael". Kolla själva.

/Erik

Ja, denna historia om John som spräckte skärmen på sin nya 17" PB verkar helt bisarr. John hävdar att han precis som vanligt skulle öppna datorn, varvid skärmen spräcktes. Man undrar ju om storleken på skärmen gör den mer känslig.

Det mest bisarra är däremot allt som hände efteråt. Man vet inte om det man ska tro på det Apple säger eller om Johns historia är sann. Döm själva.

/M

Detta kan ju bara sluta på ett sätt, dvs. med två förlorare, att ta ställning för någon av parterna tycker jag känns omöjligt... att leda "Johns" påstående fram till "bevis" än att ta hans ord för gott och det är jag knappas berädd att göra. Han kommer att få svårt att bevisa sin oskuld till det inträffade.

• Medlem
  • 2003-05-11 02:14

Jag tror inte ett ögonblick på att skärmen spontansprack. Det ser ut precis som en skada jag såg som hade uppkommit genom att locket stängts hårt över en sladd, och jag tror inte att den hade kunnat skadas på det viset genom normalt bruk. I det fallet var det en Dell och en tekniker bytte ut skärmen direkt.
Det leder till punkt två; Apple borde bytt den oavsett. Åtminstone till självkostnadspris.

Jag läste lite och fattade ingenting på slutet. Choklad, hemliga meddelanden och konspiratoriska personer som sitter och styr Apples support.

Trist historia i alla fall. Jag upplevde Apples support inte som dålig faktiskt, även om min iBook har gått sönder två gånger (hårddisken båda gångerna)...

• Oregistrerad
  • 2003-05-11 02:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag läste lite och fattade ingenting på slutet. Choklad, hemliga meddelanden och konspiratoriska personer som sitter och styr Apples support.

Det var en massa som jaginte heller hajade men det värkar som att det har varit en långkörare på macnet. Har oxo svårt o tro att man vaknar på morgonen och skärmen ser ut så där, men o andra sidan så har jag svårt o tro att den där John skulle hitta på allt samt att göra en stor scen av det om det inte var sant.

Jag hoppas att min dator alldrig behöver se ut på det där viset!

Stå på dig John!!!!!!

/Erik

Oftast är det personen som sitter på Apple Service Center som ska ta detta beslut om garantirep eller inte.

Jag kan säga att det inte är roligt att sitta där och ta emot en dator som så uppenbarligen har misshandlats och kunden säger att den bara legat i hans väska över helgen och när han tog upp den på måndag morgon såg den ut som den varit med i ett kärnvapentest.
Nu säger jag inte att det är så i detta fall.
Men jag har varit tvungen att lyssna på en historia där gångjärnen på en PB 15" spontansprack en morgon.

Till självkostnadspris vill man inte byta ut skärmen. En skärm till en PB 15" är cirka 9000 kr. Jag vet inte vad 17" kostar. Prata med ditt försäkringsbolag. De kommer gå med på att laga eftersom datorn kostar rätt mycket.

Oavsett tycker jag att Apple borde kunna erbjuda något. Var sträng och hård mot Apples Support. Begär deras namn, be sedan att få tala med deras chef. Sådant hjälper alltid kan jag säga. Oavsett företag. Speciellt de amerikanska.

Men frågan är hur långt ska ett företag gå med sina garanti rep?
Är det okej att jag spränger min nya dator första veckan och sedan hävdar att den var DOA, "Dead On Arrival"?
Går Dell med på det?

• Medlem
  • 2003-05-11 10:48

Har ni sett hans film där han visar upp skadan på skärmen?

Jag skulle aldrig handskas med min PowerBook så som han gjorde!!!:eek:
Har faktiskt lite svårt att tro på honom.

Hans historia låter ju rätt tokig, MEN frågan är varför skulle han hitta på allt och göra så stor grej av det?

Det låter ju även lite osannolikt att han enbart blåljuger och sen gör en jättegrej av det och tar massa kort osv... jag menar det måste i så fall bli mycket pinsamt för han när han sedan blir avslöjad. Han låter ju rätt förbannad så nånting står ju säkert inte rätt till.

• Medlem
  • 2003-05-11 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Men frågan är hur långt ska ett företag gå med sina garanti rep?
Är det okej att jag spränger min nya dator första veckan och sedan hävdar att den var DOA, "Dead On Arrival"?
Går Dell med på det?

Jag har inte läst Dells Serviceavtal, men om man betalar för service (jag tror det är en dryg tusenlapp om året) så verkar de gå med på det mesta. I fallet med den spruckna skärmen frågade de ingenting... Det kanske är som med pengar, -mer än hälften av datorn måste finnas kvar, för att man ska få den reparerad.

• Medlem
  • 2003-05-11 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Hans historia låter ju rätt tokig, MEN frågan är varför skulle han hitta på allt och göra så stor grej av det?

En anledning skulle ju kunna vara att han vill slippa att betala 15.000, eller vad det kan kosta med en ny skärm. Det finns ingen möjlighet i helvetet att han inte har åsamkat de där skadorna med något slags oaktsamt våld. Skärmen är ju knäckt.

Nu vet jag inget om detta fallet, men man är oerhört utlämnad till Apples godtycke. Min fru har en iBook SE (dasslocksmodelen). En spricka uppstod i nederkanten på plasten under själva skärmen. Sprickan går från äpplet (på lockets insida alltså) upp till skärmkanten. datorn har transporterats i mkt liten grad. hanterats aktsamt. hur tusan en spricka kan uppstå på det stället mellan två skruvar utan att det är nåt fel på materialet är svårt att förstå. men applecare avtal gäller inte om Apple anser att kunden varit ovarsam. det har kunden inte varit i detta fall. och om kunden varit det, så hade väl knappast sprickan uppstått i plasten mellan två skruvar och nära gångjärnet!

dessutom var de tämligen dåliga på att svara på klagomål.

nä apple care är absolut inget att betala för. skit, Apple!

ps. det sades ju oxå att formen på det tidiga iBookarna gjorde dem mindre stötkänsliga.

/Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-05-12 00:30

kände bara för att klaga lite jag oxå.
tycker det är synd att det bara är apple som tillverkar mac. de är världelösa på kundvård. om nån undrar vad min historia är så finns den här:
http://www.svartalistan.com/a-1.htm "apple store sweden"
ja. värdelösa är dom.
för att tillägga fick jag den 11/5 äntligen ersättning. den var inte alls vad jag ville ha, men jag orkar inte tjata på dem längre. så jag får väl vara nöjd...?

• Medlem
  • 2003-05-12 09:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av snuffzan
kände bara för att klaga lite jag oxå.
tycker det är synd att det bara är apple som tillverkar mac. de är världelösa på kundvård. om nån undrar vad min historia är så finns den här:
http://www.svartalistan.com/a-1.htm "apple store sweden"
ja. värdelösa är dom.
för att tillägga fick jag den 11/5 äntligen ersättning. den var inte alls vad jag ville ha, men jag orkar inte tjata på dem längre. så jag får väl vara nöjd...?

Jag får inte länken att funka.

Intressant den där svarta listan (kände inte till den)

/Mikael

1
Bevaka tråden