Oftast är det personen som sitter på Apple Service Center som ska ta detta beslut om garantirep eller inte.
Jag kan säga att det inte är roligt att sitta där och ta emot en dator som så uppenbarligen har misshandlats och kunden säger att den bara legat i hans väska över helgen och när han tog upp den på måndag morgon såg den ut som den varit med i ett kärnvapentest.
Nu säger jag inte att det är så i detta fall.
Men jag har varit tvungen att lyssna på en historia där gångjärnen på en PB 15" spontansprack en morgon.
Till självkostnadspris vill man inte byta ut skärmen. En skärm till en PB 15" är cirka 9000 kr. Jag vet inte vad 17" kostar. Prata med ditt försäkringsbolag. De kommer gå med på att laga eftersom datorn kostar rätt mycket.
Oavsett tycker jag att Apple borde kunna erbjuda något. Var sträng och hård mot Apples Support. Begär deras namn, be sedan att få tala med deras chef. Sådant hjälper alltid kan jag säga. Oavsett företag. Speciellt de amerikanska.
Men frågan är hur långt ska ett företag gå med sina garanti rep?
Är det okej att jag spränger min nya dator första veckan och sedan hävdar att den var DOA, "Dead On Arrival"?
Går Dell med på det?