Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart operatörsfri...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, snart så släpper Apple en operatörsfri iPhone i Frankrike ( måste enligt fransk lag ) och då bör det nog inte ta så lång tid innan man kan få tag i en ISO och ersätta denna med den man har i en "Jailad" 1.0.2 eller 1.1.1 osv... Sen kan man lugnt ladda hem alla uppdateringar utan några som helst problem.... Apple kommer ju faktiskt med en hel del nytt ex. i 1.1.2, ex. använda som hårddisk, röstinspelning mm..

Haft min 1.1.1 i två veckor nu och jag kan bara säga KÖP!!! 9/10 i betyg.

/FreeJack4051

  • Medlem
  • 2007-11-07 16:33

Den här operatörslåsningen kan ju så klart inte hålla hur länge som helst i vilket fall. Det inser nog Apple och AT&T också.

Men finns det något datum för Frankrike?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-11-07 16:50

Den kommer den 29 november enligt Apple.fr.

Och var kommer den att kosta? EUR 999? Lär knappast bli en hit, eller?

/M

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-07 18:17

Ska bli intressant och se hur hackarna använder den versionen. Borde ju inte va så svårt att copy/pastea

Det kan ju vara så att dom har ändrat en liten grej hårdvarumässigt som gör att det inte bara är att koppa...

Ursprungligen av BetaOscar:

Det kan ju vara så att dom har ändrat en liten grej hårdvarumässigt som gör att det inte bara är att koppa...

Betvivlar jag starkt...

Apple kommer nog inte släppa den samtidigt som den operatörslåsta, dom kan enligt lagen ha en operatörslåst iPhone i upp till 6 månader innan dom släpper en olåst, och det till vilket pris som helst, så räkna med typ 999 Euro (minst).

Och att dessutom kopiera in "iso" filen är så naivt att tro, dom har nog låst mjukvaran och operatörsupplåsningen så mycket dom kan, så det knäcks nog inte i första taget.

  • Medlem
  • 2007-11-08 09:41
Ursprungligen av Patrik D:

Och att dessutom kopiera in "iso" filen är så naivt att tro, dom har nog låst mjukvaran och operatörsupplåsningen så mycket dom kan, så det knäcks nog inte i första taget.

Du tror mao att de inte har låst telefonen så mycket de kan hittills? Eftersom telefonen rimligen måste kunna låsas upp efter att slavabonnemanget gått ut, så finns det gränser för hur mycket de kan låsa den.

Ursprungligen av stfm:

Du tror mao att de inte har låst telefonen så mycket de kan hittills? Eftersom telefonen rimligen måste kunna låsas upp efter att slavabonnemanget gått ut, så finns det gränser för hur mycket de kan låsa den.

Men det låter ju ganska naivt att man bara skulle kunna "kopiera" till sin nuvarande iPhone, det är väl ingen hårddisk med skärm vi pratar om.

Det kommer garanterat inte gå att bara kopiera in den i iPhone. Inte ens chans, det kommer krävas olika kommandon i terminaler och olika program, och då pratar vi kanske några månader senare.

Men jag tror inte på att det funkar så iallafall, när man ska uppdatera iPhonen kommer det troligen bli strul eftersom iTunes (med alla säkerhet) kollar upp serinumret på iPhonen mot en server och skickar rätt uppdatering till den.

  • Medlem
  • 2007-11-08 10:10
Ursprungligen av Patrik D:

Men det låter ju ganska naivt att man bara skulle kunna "kopiera" till sin nuvarande iPhone, det är väl ingen hårddisk med skärm vi pratar om.

Det kommer garanterat inte gå att bara kopiera in den i iPhone. Inte ens chans, det kommer krävas olika kommandon i terminaler och olika program, och då pratar vi kanske några månader senare.

Men jag tror inte på att det funkar så iallafall, när man ska uppdatera iPhonen kommer det troligen bli strul eftersom iTunes (med alla säkerhet) kollar upp serinumret på iPhonen mot en server och skickar rätt uppdatering till den.

"Låter naivt"? Märkligt mening utan bisatsen "att tro". Det är ett Flashminne med skärm och en knapp. I allt väsentligt är det en Mac.

Jag tror att det är dumt att säga "garanterat" om en sak som vi inte har sett. Vi får se säger jag.

Ursprungligen av Patrik D:

Men det låter ju ganska naivt att man bara skulle kunna "kopiera" till sin nuvarande iPhone, det är väl ingen hårddisk med skärm vi pratar om.

Det kommer garanterat inte gå att bara kopiera in den i iPhone. Inte ens chans, det kommer krävas olika kommandon i terminaler och olika program, och då pratar vi kanske några månader senare.

Men jag tror inte på att det funkar så iallafall, när man ska uppdatera iPhonen kommer det troligen bli strul eftersom iTunes (med alla säkerhet) kollar upp serinumret på iPhonen mot en server och skickar rätt uppdatering till den.

Kan lite mer teknik än så... skriver ISO (många känner igen detta) så att alla förstår hur jag menar, försökte vara lite pedagogisk... Självklart tror även jag att Apple kommer att försöka skydda dessa, men tillskillnad från dig tror jag att man ganska enkelt kommer att knäcka detta.

Ang. serienr. tror jag inte att Apple kommer att jaga alla med olika "hackade" iPhones ( detta kan man ju redan göra nu isf ), det är ju trots allt så att Apple VILL sälja så många iPhone som man kan...

Inom ganska kort tid tror även jag att iPhone Nano kommer, och denna tror jag kommer att vara helt fri från lås...

Ursprungligen av Patrik D:

Apple kommer nog inte släppa den samtidigt som den operatörslåsta, dom kan enligt lagen ha en operatörslåst iPhone i upp till 6 månader innan dom släpper en olåst, och det till vilket pris som helst, så räkna med typ 999 Euro (minst).

Du tror att 999€ är ett rimligt pris? Glöm inte att de är lika olagligt för apple att inte sälja en upplåst variant som att sätta ett alldeles för högt pris. Om priset är för högt kommer de fortfarande räknas som att dom bryter mot lagen om att en upplåst måste finnas på marknanden.

Ursprungligen av danneffs:

Du tror att 999€ är ett rimligt pris? Glöm inte att de är lika olagligt för apple att inte sälja en upplåst variant som att sätta ett alldeles för högt pris. Om priset är för högt kommer de fortfarande räknas som att dom bryter mot lagen om att en upplåst måste finnas på marknanden.

iPhone med abbonemang är kraftigt rabatterad (även om dom tjänar 50% på den), så att dom skulle ta ut € 999 är inte ett dugg konstigt, räkna med det dubbla för en iPhone, minst € 800 alltså.

  • Medlem
  • 2007-11-09 11:24
Ursprungligen av danneffs:

Du tror att 999€ är ett rimligt pris? Glöm inte att de är lika olagligt för apple att inte sälja en upplåst variant som att sätta ett alldeles för högt pris. Om priset är för högt kommer de fortfarande räknas som att dom bryter mot lagen om att en upplåst måste finnas på marknanden.

Är 4 750:- ett rimligt pris för Windows Vista? Tydligen. Angående iPhone skulle de säkert gå runt på att sälja den för 4 000, men kolla vad en helt normal Ericsson-lur kostar. Man måste få in pengar för utvecklingskostnaderna, som ofta är enorma. I fallet Vista är det inte troligt att de kommer gå runt alls, om man ser till enbart Vistas intäkter.

Ursprungligen av danneffs:

Du tror att 999€ är ett rimligt pris? Glöm inte att de är lika olagligt för apple att inte sälja en upplåst variant som att sätta ett alldeles för högt pris. Om priset är för högt kommer de fortfarande räknas som att dom bryter mot lagen om att en upplåst måste finnas på marknanden.

Om man antar att Apple tjänar 30 procent av abonnemangskostnaden och avtalet är på två år så innebär det i USA 0.3 x 60 dollar x 24 månader = 432 dollar. Det skulle betyda att Apple får in mer pengar på abonnemanget än på telefonen. Att dubbla priset på en olåst telefon skulle därför vara "rimligt" ur den synvinkeln.

Ur min synvinkel så är det en alldeles för hög profit på en sådan produkt, jag skulle gissa att Apple går plus redan på 399 dollar men skulle hellre se att dom t.ex. sålde den för 499 dollar upplåst och struntade i att försöka mjölka ut enorma vinster genom abonnemanget.

Av apple förstår jag verkligen att de är en rimlig prissättning. Men frågan är väl snarare om dom får sätta ett så högt pris? Tanken med lagen är ju att de ska vara ett alternativ att köpa utan abonnemang. och om priser är för högt så är de ju inte ett alternativ?
Nu spekulerar jag ju bara.

  • Medlem
  • 2007-11-09 20:47
Ursprungligen av danneffs:

Av apple förstår jag verkligen att de är en rimlig prissättning. Men frågan är väl snarare om dom får sätta ett så högt pris? Tanken med lagen är ju att de ska vara ett alternativ att köpa utan abonnemang. och om priser är för högt så är de ju inte ett alternativ?
Nu spekulerar jag ju bara.

Vad säger vi om lägenheter i Stockholm i så fall? Är det ett alternativ att köpa utan att låna? Jag tycker att folk som köper telefoner för "1 krona" och tycker att de gjort ett kap är idioter. Eller ... inte idioter, men lite smålurade kanske.

Ursprungligen av stfm:

Vad säger vi om lägenheter i Stockholm i så fall? Är det ett alternativ att köpa utan att låna? Jag tycker att folk som köper telefoner för "1 krona" och tycker att de gjort ett kap är idioter. Eller ... inte idioter, men lite smålurade kanske.

Fast vad har det med saken att göra? danneffs försöker bara spekulera i hur den franska lagen tolkas.

  • Medlem
  • 2007-11-10 18:03
Ursprungligen av Adrian B:

Fast vad har det med saken att göra? danneffs försöker bara spekulera i hur den franska lagen tolkas.

Ja, men lagen kan ju knappast bygga på att man jämför ett missvisande pris som bygger på långsiktiga månatliga betalningar, och kräver att priset utan detta lån ska vara konkurrenskraftigt?

Tja, vi får väl se helt enkelt. Det där ryktet om 999 euro har jag för mig inte var helt trovärdigt. Kanske får vi veta mer den 29 november (eller 29 november + 6 månader).

1
Bevaka tråden