Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med OS 9 - formatera?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fipplat med OS 9 i flera dagar och tvärt emot vad alla försöker hävda så är OS 9 ostabilt, struligt och allmännt motsträvigt. Skall jag prova att formatera om HDn? Och i så fall - hur mkt jobb innebär det? Kan man få en kortfattad beskrivning.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-11 08:12

Hm.. Läste din andra tråd, du var ny på Mac va? men har ändå hunnit skriva ganska många inlägg här! :rolleyes:
Mac OS9 kan vara väldigt ostabilt innan man får ordning på det, men man behöver inte hålla på och installera om hela tiden som man gör med pc. Minneshanteringen i gamla macos är inte roligt och det är oftast det det beror på när datorn hänger sig, man får sköta sin mac som ett litet barn. Tilläggen använder minne och börja med att ta bort så många du kan som du vet inte används. Inte helt lätt att veta, men det finns en massa skrivare inlagda som du antagligen inte använder. Gå in i äpplemenyn och tilläggskontroll, bocka bort tilläggen du vill avaktivera och starta om och testa. Får man bort de tilläggen som du inte behöver använda så blir datorn ofta stabil. Att installera om är ingen bra idé, problemen kvarstår oftast. Kom ihåg - MacOS9 är ett gammalt operativ och jag brukade skoja när jag var ny med Mac att Mac är som en karl - kan bara göra en sak i taget.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 08:24

Det Tobbe säger är rätt. Men jag skulle ändå radera hårddisken och installera om Mac OS så här första gången. Speciellt eftersom du är grön på Mac.
Tänk så här. Det är något fel på ditt Mac OS. Du sitter och testar och lär dig fram. Eftersom det är fel på ditt Mac OS så fungerar inte det som i vanliga fall skulle fungera efter du har utfört vissa åtgärder.

Tar lite tid men du har igen det.

  • Medlem
  • 2003-05-11 13:34

Att formatera hårddisken är inte särskilt mycket jobb om du nu vill göra det.
Först och främst behöver du en systemskiva, sätt i den i din dator. Starta om datorn och håll nere "C" på ditt tangentbord. Du bootar datorn från systemet på CD-skivan. När du sedan bootat upp detta system så ligger det ett program i program-mappen som heter Skivverktyg eller något i den stilen (längesedan jag använde OS 9). Med detta program kan du hur som helst formatera hårddisken, det går väldigt fort att göra.

/majk

Att formatera disken är att rekommendera.
Det finns två valmöjligheter när du ska formatera din disk.

Ett är att göra en "lågnivåformatering" vilket innebär en total rensning av det som ligger på din disk, detta alternativ tar bort all info på din disk.
Nackdelen med detta är att det tar lång tid.

Två är att göra en snabbformatering, detta är dock inte lika effektivt som en lågnivåformatering, men det går istället väldigt fort.

Skillnaden är delvis att det kan ligga kvar gammalt skräp på disken vid en snabbformatering. Detta skräp kan bugga upp ditt nya system så att du får problem med instabilt OS. Inte att rekommendera.

Så kör en lågnivåformatering från startCDn och installera sen systemet....

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons Skillnaden är delvis att det kan ligga kvar gammalt skräp på disken vid en snabbformatering. Detta skräp kan bugga upp ditt nya system så att du får problem med instabilt OS. Inte att rekommendera.

Njae, det lät lite väl vidskepligt tycker jag. Om skivan är raderad, och den inte är korrupt, då är den tom och därmed basta. Hela filstrukturen är borta! En del av dina gamla data finns kvar, men bara i sektorer som är markerade som oanvända, och det är inget farligt med det.

Enda anledningen till lågnivåformattering är att ta bort allvarliga fel, speciellt saker som att hitta trasiga sektorer och sådana otäckheter. Jo, en anledning till: Att totalt eliminera alla spår av ens gamla filer så ingen kan gå in och leta hemliga brev eller nåt. Intressant i försvaret kanske, inte annars.
Om man däremot "raderar" genom att kasta alla synliga filer i papperskorgen och tömma så finns det ett och annat kvar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Nu har jag fipplat med OS 9 i flera dagar och tvärt emot vad alla försöker hävda så är OS 9 ostabilt, struligt och allmännt motsträvigt. Skall jag prova att formatera om HDn? Och i så fall - hur mkt jobb innebär det? Kan man få en kortfattad beskrivning.

Den som säger att OS 9 är stabilt ljuger. Fördelarna med detta system handlar om helt andra prylar. Dessutom ger ju strul i OS 9 oftast en omstart av datorn så det "känns" nog struligare bara av den anledningen. I OS X eller XP dödar du programmet och fortsätter jobba. De där hårda hängningarna i OS 9 leder ofrånkomligt till strul med disken. Kör Norton från CD för att städa bort.

Jag förstår dock inte riktigt varför du ska plåga dig själv med ett struligt OS 9 när du kan lägga in OS X och dessutom få tillgång till iTunes, iPhoto osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 19:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag förstår dock inte riktigt varför du ska plåga dig själv med ett struligt OS 9 när du kan lägga in OS X och dessutom få tillgång till iTunes, iPhoto osv.

Pengar kanske? Men visst håller jag med dig. Kan ju iofs bli ganska slött med Mac OS X på iBook 366.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Pengar kanske? Men visst håller jag med dig. Kan ju iofs bli ganska slött med Mac OS X på iBook 366.

jaha ja... då förstår jag. Det kan ju kanske vara lite snålt med RAM för OS X i en sån gammal bruksburk också.

Många inlägg? Jajjamensan! Helt ny på Mac? Japp!
Man vill ju lära sig så mkt som möjligt innan man slantar upp en massa sköna pengar. Ni som är trogna Macianer sitter ju på tonvis med kunskap så det gäller ju att fråga och lära.
OS X är på gång men jag behöver skaffa mer (512Mb) minne först.
Min iBooks huvuduppgifter är tänkt att bli film, mp3 och surfning så OS X verkar ju vara rätt väg att gå.
Jag har en orginalskiva med OS 9 - räcker det med den för att formatera HDn?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Många inlägg? Jajjamensan! Helt ny på Mac? Japp!
Man vill ju lära sig så mkt som möjligt innan man slantar upp en massa sköna pengar. Ni som är trogna Macianer sitter ju på tonvis med kunskap så det gäller ju att fråga och lära.
OS X är på gång men jag behöver skaffa mer (512Mb) minne först.
Min iBooks huvuduppgifter är tänkt att bli film, mp3 och surfning så OS X verkar ju vara rätt väg att gå.
Jag har en orginalskiva med OS 9 - räcker det med den för att formatera HDn?

Starta från CD-skivan. Leta fram Skivverktyg. Formattera och partionera!

När du lägger in OS X vill du ha systemen på olika partitioner för då är det enklare att switcha mellan. Det finns även andra fördelar såsom att flytta OS X s k swapfil till en "skräp-partition" för att minska fragmentering.

Har följt era instruktioner och formaterat samt ominstallerat OS 9. So far so good. Det har faktiskt flutit på bra de senaste timmarna. Man tackar för kunskapen ni delar med er!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Den som säger att OS 9 är stabilt ljuger.

Åja, det beror på hur man menar. Bristen på minnesskydd gör ju att det inte är stabilare än programmen man kör, så det är inte så kul med Corel Draw 8.

Men systemet självt är riktigt stabilt. Det är klart stabilare än Windows 98 (som hänger sej spontant av vanlig filhantering i utforskaren). Det är svårt att kalla MacOS9 stabilare än OSX... utom på en punkt. Det hänger sej inte när man ska ur vila.

En MacOS9-Mac med rätt program rullar i veckor utan omstart. Min G4 med OSX gör det också, men Pismo med OSX gör det INTE!

Det kan nog vara bra att köra automatisk programuppdatering (om du inte redan gjort det?) Här finns olika skolor. Jag företräder 9.2.1 "skolan" som den sista uppdateringen i sys 9 som är ok. Jag har haft en del problem med 9.2.2 och känner till en del andra som haft det också.

Miggs

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Åja, det beror på hur man menar. Bristen på minnesskydd gör ju att det inte är stabilare än programmen man kör, så det är inte så kul med Corel Draw 8.

Men systemet självt är riktigt stabilt. Det är klart stabilare än Windows 98 (som hänger sej spontant av vanlig filhantering i utforskaren). Det är svårt att kalla MacOS9 stabilare än OSX... utom på en punkt. Det hänger sej inte när man ska ur vila.

En MacOS9-Mac med rätt program rullar i veckor utan omstart. Min G4 med OSX gör det också, men Pismo med OSX gör det INTE!

Jag tror du besitter rätt kunskaper för att göra ditt OS 9 trivsamt och fungerande. En vanlig bruksanvändare i grafisk industri kommer dock ofrånkomligen att sitta och göra minst en hård omstart per dag. Jag har jobbat i verkligheten på en tidiningsredaktion med 40 macar så jag vet. Idag är det ett annat jobb där vi kör 6 st OS X datorer. Inga omstarter alls i princip.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
En vanlig bruksanvändare i grafisk industri kommer dock ofrånkomligen att sitta och göra minst en hård omstart per dag. Jag har jobbat i verkligheten på en tidiningsredaktion med 40 macar så jag vet.

Det är säkert riktigt, men frågan är om det inte säger lika mycket om Quark som OS9. På OSX, hur ofta ballar viktiga program ur så man förlorar data? Då och då, eller hur?

När jag jobbar i PageMaker får jag aldrig några hängningar. Inte Photoshop heller. CorelDraw däremot... När jag gör nåt i den så räknar jag kallt med ett par tre totalhäng innan jag är klar.

Jag tvivlar på att mina kunskaper påverkar stabiliteten så mycket. Visst, jag kan göra gamla MacOS rejält stabilt genom att ta bort en massa tillägg, men det gör jag inte normalt. Det är lite för många program som vill ha Script Manager, t.ex.

MacOS 8.1 är lite mer som Windows98. Det kan hänga sej av vanliga Finder-operationer, fast inte riktigt lika illa som 98'an förstås. Filöverföring över nätverk är inte kul där, fungerar mycket bättre i 9. Lustigt nog så är just fildelning en sak som kan sänka OSX. Nästan det enda som sänker OSX, tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det är säkert riktigt, men frågan är om det inte säger lika mycket om Quark som OS9. På OSX, hur ofta ballar viktiga program ur så man förlorar data? Då och då, eller hur?

Vi kanske menar olika saker. Det är kanske inte är fel att säga att OS 9 är stabilt som tusan, men så fort man lastar ner det med en uppsjö tunga program så börjar det sakta trassla till sig. Kontentan blir ändå att OS X är lugna gatan i jämförelse.

Med OS X och inDesign förlorar man aldrig någon data. Jag kan göra klart en hundrasidig broschyr från start till mål utan att spara en enda gång. Om eller när det kraschar så fixar det inbyggda kraschskyddet att all data är kvar. Finns även i officepaketet för den som skriver mycket text i Word t ex.

1
Bevaka tråden