Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

720p konvertering

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår testade jag att kovertera 1920x1080-varianten av Elephants Dream till H264 720p. Till det använde jag demoversionen av VisualHub vilket gör att jag bara kan köra 2 min film. Men jag skulle vilja är att köra mitt egna race i ffmpegX men jag har inte lyckats få fram några bra inställningar.

Har sökt på nätet utan någon framgång om vad man ska använda, någon mer som har några funderingar och hittat något matnyttigt?

Jag vet att man får en loggfil ifrån VisualHub, men dels är det inte lätt att översätta dessa parametrar till inställningar i ffmpegX. Sedan tycker jag inte riktigt VisualHub ger den kvalité som kan få, känns som om VisualHub minskar lite på kvaltén till förmån för hastighet.

Glöm ej att Apple-TVn klarar max 5MBit/s, så det är ett värde du måste ställa i x264-encodern, CRF på 68-70% kan vara bra att börja med.

Har testat i helgen, men har lite problem med inställningarna. Har gluttat lite i inställningarna för handbrake och visualhub men har lite problem med att översätta dem till ffmpegx.

Hade varit så mycket enklare om handbrake hade stött 720p

x264-koderna får du i klartext under "Advanced". Bara att klippa och klistra.
...och så måste du ju köra h.264 i ffmpegx naturligtvis

Ursprungligen av Johan Gunverth:

x264-koderna får du i klartext under "Advanced". Bara att klippa och klistra.
...och så måste du ju köra h.264 i ffmpegx naturligtvis

Vilken h264-encoder ska jag köra med? Sedan är VisualHub ganska förenklat i Avancerad-menyn, om man kollar logg-filen efter så ställs bra mycket mer in, bla. hur många b-frames som används osv. Men det lyckas jag inte ställa in i ffmpegx.

Läs mer:
http://handbrake.m0k.org/forum/viewtopic.php?t=3043

Jag är själv i testtagen efter att ha fått lite HD-material från en filmbolagskund.

Läs mer:
http://handbrake.m0k.org/forum/viewtopic.php?t=3043

Jag är själv i testtagen efter att ha fått lite HD-material från en filmbolagskund.

Ska läsa igenom det, lät intressant.

Har kört inatt. Körde i visualhub, fast jag vet inte om jag gjorde fel, skrev in 5000 kbit/sek och 160 kbit/sek för ljudet. Totalt har jag fått en bitrate på 5157 kbit/sek enligt iTunes. När jag sedan ska streama den ifrån datorn så ser jag filmen i AppleTV:n och jag ser även första filmrutan i förhandsgranskning. Däremot när jag ska köra den så får jag upp "buffreing-animationen" men det blir aldrig någon stapel utan den står bara och snurrar. Ska testa med trådbunden anslutning senare idag. Nu har jag trådlöst.

Något som däremot blir lite skeptisk till och fundersam på hur det kan bli när man använder visualhub är att jag får peakar på över 14000 kbit/sek när max eg. väl är 12000?

Testade på lunchen med kabel, ingen skillnad. Testade även att högklicka på filmen och välja "Konvertera till Apple TV" men det avbryts med meddelandet att filmen redan är i rätt format. Så nu testar jag att splitta filmen på mitten för att se vad som händer.

Senast redigerat 2007-11-15 13:01

12MBit/s under en halv sekund klarar ATVn

5157kbit verkar ju stämma. 5000+160= 5160≈5157

Återkommer med lite spännande x264-flaggor. Förhandstips är annars Max 4900 och medel 3000 enligt tråden.

12MBit/s under en halv sekund klarar ATVn

5157kbit verkar ju stämma. 5000+160= 5160≈5157

Återkommer med lite spännande x264-flaggor. Förhandstips är annars Max 4900 och medel 3000 enligt tråden.

Vad använder du för program och vad kör du med för inställningar i dina tester?

Handbrake eller VisualHub beroende på källmaterial. Båda använder samma ramverk, t.ex. x264.
Ungarnas DVD:er har gått igenom MacTheRipper och sedan Handbrake.

Handbrake eller VisualHub beroende på källmaterial. Båda använder samma ramverk, t.ex. x264.
Ungarnas DVD:er har gått igenom MacTheRipper och sedan Handbrake.

Kanske en dum fråga, men hur ställer du in max-värde i visualhub, skriver du in koden vbv-maxrate 4900 som en extra flagga och 3000 i rutan för medelvärde i avancerat-meyn!?

När jag kom hem nu och filmen var delad så fungerade det, troligtvis hade det att göra med att filen var över 4 GB!? Men den höga bitraten ställde till det. Testar igen nu!

Senast redigerat 2007-11-15 17:32

1280x720p@25fps

Har konstaterat idag att det är inga problem att köra 1280x720p@25fps fast specen säger endast 24fps. Troligtvis har det med att göra att amerikanarna inte kör 25fps som apple har satt gränsen enligt spec till 24fps...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-25 15:37

Skulle vilja lägga in mina Blu-ray filmer i iTunes och Apple TV, vad skall jag använda för program för att konvertera mina BRD-filer?

Ursprungligen av MatsOlov:

Skulle vilja lägga in mina Blu-ray filmer i iTunes och Apple TV, vad skall jag använda för program för att konvertera mina BRD-filer?

Nu vet jag inte vad det är för format på dessa filer. Troligtvis inte något som VisualHub klarar!? Annars kanske du behöver skapa något format som VisualHub kan läsa. Skulle rekomendera dig att söka i lite mer suspekta forum som Doom9.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-25 19:49

Visual funkar bra för andra format men inte BRD och HDDVD. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden