Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moog little phatty, prisvärd?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat fundera på att spara till en synth i 10 000kr-klassen, har sneglat ganska mycket på Moog Little Phatty (vad går den för beg.?).

Nåja, jag har läst lite om den här på 99 i forums trådar och sådär. Det var dock ett tag sedan den släpptes och kostade då mera än den gör nu. Det jag har snappat upp är att vissa tycker den är plastig, att den är för dyr, att den hakar på moog-hypen, köp en evolver istället osv.

Hur tycker ni det är nu, känn dig fri att övertyga mig om att andra synthar för 10 000 är så j-vla mycket bättre.

Tack.

Vill du ha en MOOG med midi, minnen och utan stämningsproblem så är LPn prisvärd (och ditt enda val om du inte ha mer pengar). Är du däremot bara ute efter en schysst och mångsidig analogsynth så finns det i min mening bättre köp...

Låt höra!

En SE-1 och ett midikeyboard är nog roligare.

Den ser/verkar ju onekligen trevlig

  • Medlem
  • 2007-11-08 12:27

Den är grymt trevlig, överväger nästan att köpa en till.

Dave Smith Instruments Mono Evolver Keyboard

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-08 14:24

korv mono/poly!

Phattyn ser oerhört trist ut iaf, hade nästan köpt vad som helst utom den

Moog LP låter jätte bra. Den är lite plastig i rattarn om man jämför med Voyagern, men så skiljer det också 20.000:- i priset Men om man frånser det så är det en utmärkt monosynth och den låter moog. Alternativen är att köpa en Moog Prodigy/Rogue för 7000:- och en CV/Gate konvertor för 1500:-, det blir ju billigare men du kommer sakna minne och midistyrning på parametrarna. Samt att en ny synth har garanti, en gammal maskin från sent 70 tal kan rasa vilken dag som helst. Så är du inte en fena på fin-elektronik eller känner någon som är, så hoppa över det sista alternativet.

Moog LP är nog den "bästa" nytillverkade analoga monosynthen i det prissegmentet skulle jag tro. Någon föreslog SE-1, visst den låter också bra men saknar klaviatur. En synth måste ha klaviatur i min värld i alla fall

Tips: Kolla YouTube.com efter Moog Little Phatty filmer. Det finns en hel del.

Tack för svar , har kikat lite på Mono/Poly.

visionfactory:

Märker att vi har samma tankar om klaviatur på synthar, men om det kommer någon riktigt bra racksynth (t.ex. SE-1 verkar mysig) i min väg så ska jag ge den en chans.

Har kikat alla (?) videos på youtube och håller med om att den låter bra

Ursprungligen av Bitpop:

Det jag har snappat upp är att vissa tycker den är plastig

Nej, den är inte plastig. den är byggd i metall med hårda gummikanter (iaf studio edition). Rattarna är av plast och är lätta att vrida dvs. de saknar den tyngd som t.ex. Voyagern erbjuder. Men det har aldrig varit ett problem för min del. De sitter ju där de sitter liksom.

Citat:

att den är för dyr

Ja, det är den. Men man får också rätt mycket för pengarna i min mening. Den låter svinbra, är rolig att programmera, välbyggd, har expansiva möjligheter i form av CV ingångar, skön keyboard, intern självkalibrering, garanti, nya komponenter, möjlighet att spara ljud, midi.
Jag kan inte säga att jag ångrar hur jag använde de pengarna.

Citat:

att den hakar på moog-hypen

Den låter ju verkligen moogigt och har en bra byggkvalíté så jag fick det jag hoppats på kan jag säga.
Jag vägde länge mellan valet Minimoog och Moog LP innan jag bestämde mig för den senare. Minimoogen har kanske "ljudet". Men i övrigt tyckte jag att Moog LP endast hade fördelar mot de andra Moogarna och det betalade jag hellre för.
Att jag dessutom saknar kunskapen att fixa trasiga synthar själv gjorde valet lättare.

Citat:

köp en evolver istället osv

Man bör kanske vara tvärsäker på att det är en Moog man vill ha. Evolvern gör mycket skoj som inte Moog LP kan. Men den låter inte Moog. Den låter inte heller speciellt "vintage" om man nu helst vill ha det. Det är två väldigt olika synthar.

Nu hoppas jag att Moog i nästa OS-uppdatering stoppar in en arpeggiator och midisynk till LFO:n. Då hade jag blivit jätteglad!

LP kändes väldigt välbyggt men jag saknade brusgenerator för lite rythmiska ljud men som bas/lead -synth är den säkert grym.

Ursprungligen av robopants:

LP kändes väldigt välbyggt men jag saknade brusgenerator för lite rythmiska ljud men som bas/lead -synth är den säkert grym.

Absolut. Fast då får man ju en anledning att skaffa fler synthar.

Fast nu har den ju brus. Eller nästan iaf, man kan använda brus som modulationskälla, men det är väl inte precis samma sak som en separat brusgenerator.

En sak jag undrat är hurpass bra en MFB SII står sig mot en LP, visserligen inte klaviatur utan en ful blå låda men hur pass mycket moog låter MFB´n?

Den gör ett bra jobb som Moog. Inte lika fet kanske som en riktig Moog... Men den har karaktären.

Creamware Minimax sägs vara riktigt bra på att vara Moog. Den har dessutom bättre byggkonstruktion än Synth II. Men så är den någon tusenlapp dyrare.

Men kom ihåg barn - det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

sant sant, inga genvägar... får sälja själen och köpa en Minimoog!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 13:12

Testade en LP en del, tycker bättre om den än Voyagern, den är snabbjobbad och har ett hyfsatt mjukt och varmt ljud med schysst frekvensomfång! Försöker inte ge sig ut för att vara en Minimoog som Voyagern gör och i mitt tycke misslyckas med...

Ser LP som ett bra modernt alternativ till Pro One etc. En varm gosig moogig klassiker.
Skulle hellre köpa en LP än en Voyager nu när de lagt till en extra modbus och noisemod.
Om jag inte redan haft en gammal Model D så skulle jag nog köpt antingen en gammal minimoog eller en LP.

Jag är helt klart sugen på LP...låter mums i mina öron.

Jag måste säga att jag är sjukt nöjd med min LP, P't gör verkligen skäl för namnet. Eeh, s.a.s...

Baaassynth!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 11:18

Jag håller med Spanky. Jag tycker på nått vis att LP låter fetare en min Voyager. Har inte gjort A/B test men när jag testar LP finns det så mycket mer liv än i Voyagern.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-12 12:46

Intressant det där!
Moog kanske ändrade i oscillatordesignen etc, som svar på kritiken att Voyagern lät lite kliniskt där, jämfört med en gammal Model D.

  • Medlem
  • 2007-11-12 13:27

LP Stage har dom även trimmat till lite extra mot Tribute.

"STAGE ONLY: The sound of the STAGE edition of the LITTLE PHATTY has been brightened up a bit, enabling more of the typical minimoog square and sawtooth waveforms."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-12 14:11

Well, minimoogarna kan ju låta bra olika mellan olika exemplar också

Jag har funderat på att köpa en LP länge nu. Gillar ljudet och kontrollerna starkt. Precis som många andra känner jag att rattarna är lite för "lösa" vilket gör att det känns lite plastigt men det är säkert bara en vanesak. Det enda som hindrar mig från att gå och köpa en LP på en gång är bristen på ett "glide på legato"-läge. Har hört rykten om att det kommer i en senare firmwareuppdatering men det är en sån stor grej för mig att jag hellre väntar och ser.

Har någon förresten kollat insidan på LP:n för att se om det går att bryta ut kontrollspänningar för mer avancerad CV-patchning?

En kompis som har en mfb synth II yttrade sig att han tyckte den lät bättre än little phatty. Har själv bara rattat på LP, ej mfb-produkter,.

1
Bevaka tråden