Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples aktie störtdyker. Varför?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-08 20:18

Igår: 192 dollar. Dagens lägsta: 167 dollar. Vad kommer den kraftiga dippen från? Säljer folk inför morgondagens lansering av iPhone i Storbritannien eller vad? Någon som har teorier?

Osäkerhet inför iPhone-släppet är nog en mycket bra gissning.

En del kommer få många julklappar i år...

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-08 20:30

Det är ju fler som dippar...HP och IBM t.ex...

Microsoft och Google likaså.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-08 20:54

Ryktena säger att det beror på att Cisco vinstvarnat...

Bubblan spricker.... Ekonomin kollapsar...som 1932.....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora_depressionen

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-08 21:20

Tror inte det finns EN orsak till att aktien störtdyker så här helt plötsligt. Osäkerhet inför iPhone lanseringen kan vara en orsak. Vinsthemtagningar en annan. Om du köpte för $95 och ser att kursen börjar sjunka vid $185 ja du passar nog många på att sälja innan det är "för sent".

Det har inget med Apples lansering av iPhone att göra, hela världsekonomin är i gungning, börjar raset på en stor marknad, just nu banker/fastigheter i USA, så dras allt med, som i en lavin...drabbar oss alla

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-08 21:29

Många bra svar där. Själv håller jag hårt i aktierna ett tag till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 21:52

Apples aktiekurs $180.01 (-6.2899)

MaxiMac.se säger det iaf...

Dagens dipp har inget med iPhone att göra. Nergången utlöstes av Ben Bernankes varning om att USAs ekonomi kommer att bromsas in under fjärde kvartalet. Varningen fick de flesta aktier på USA-börserna att gå ner. Nergången i AAPL är inte lika stor som hos flera andra företag inom branschen, -3,5% i skrivande stund.

/M

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-08 22:37

De stängde på 175.47 iaf, vilket är en nedgång med 5.50%. =/

Well där har ni en del av svaret (syftar på Belak).

Sen bör man ha i åtanke att en aktiekurs sällan säger hela sanningen om hur ett företag går, en nysning hos en analytiker och vips ger det utslag, utan att Apple just den dagen går sämre än andra dagar.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-08 22:47

Sant. Och jag har även lärt mig att snabba aktieaffärer ofta skiter sig. Iaf för mig. Is i magen och bra tajming är det som gäller. Själv låter jag mina aktier vara kvar tills Apple stiger över 200-gränsen. Då kammar jag hem en redig vinst - man får inte vara för girig. Vad tror ni, blir det innan nyår? Jag tippar 200 gränsen korsas senast mars.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-09 22:08

Oooooh! Sålde och köpte om i helt rätt läge. Nu ligger jag plus igen!

Ni som har aktier hur mkt köper ni för? är absolut noll insatt i det hela men det verkar ju oerhört intressant om man någon gång skulle få för sig att man kan avvara lite kosing

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-09 22:27

Jag brukar köpa 20 åt gången. Lagom med pengar och samtidigt händer det lite när aktien rör på sig. Ingen vits att köpa för lite, då tjänar man knappt in courtaget för köp/sälj vid en ev. uppgång.

Där kom ett sånt där ord som jag inte förstår. Courtage men men som sagt inte insatt... kanske kolla upp det nångång

Ursprungligen av jonmannen:

Där kom ett sånt där ord som jag inte förstår. Courtage

http://sv.wikipedia.org/wiki/Courtage

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-09 23:09

Det blir ju en rekyl också i och med att flera konsultfirmor och investmenbanker som Piper Jaffray satte som mål att aktien ska komma att nå $195-200 ungefär.

När det blev så lite kvar till smärtgränsen följer storspararna deras råd och säljer av sina, ofta hundratusentals, aktier för att inte ta onödiga risker helt enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 10:59

Aha. Så är det ja

1
Bevaka tråden