Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 128 MB minne till EMX-1?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-09 12:55

Är farligt sugen på en Korg EMX-1. Jag såg dock att denna lilla maskin endast stödjer smartmedia kort, där den största lagringskapaciteten är på 128 MB. Det låter lite lite tycker jag. :S
Å andra sidan vet jag inte så mycket om sådan typ av hårdvara och hur stora ljudfilerna blir.

Är 128 MB tillräckligt?

• Medlem
  • 2007-11-09 13:01

En fråga som bara går att svara på på ett sätt. Det beror på vad du skall lägga på kortet.

Som exempel kan nämnas att gamla Ensoniq EPS16+ har 2 MB minne, Machinedrum UW likaså, MPC 2000 maxar på 32 MB... och det går att göra underverk med dessa maskiner. Det gäller mest att planera bra vad man använder för ljud. Kör du t.ex. korta trumsamplingar så får du in mängder av ljud, skall du däremot ha med hela sångspår så går det åt rätt fort.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-09 13:11

Alright. En annan fråga. Såg en xd to smartmedia converter. xd klarar ju större storlekar än 128 MB, Men hur skulle det fungera i en MX-1? Är det möjligt att exempelvis stoppa i ett 2 GB xd-kort i maskinen via converten? Klarar MX-1:an av det?

EMX-1 behöver förmodligen inte mer än 4MB eftersom den bara sparar mididata och lite parametrar. Inga ljud mao.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-09 13:56

jaha, så det är inte som jag trott att man importerar samplingar och programmerar dom i patterns? Vart ligger ljuden då?

EMX-1 Har samplade trummljud som ligger i ett chip i synthen. Dessa går inte att byta ut. Den har också 5 synthparter som genererar ljud i realtid. När du sparar ett synthljud sparas bara inställningarna för den virtuella synthen.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-09 14:09

jaha okej, då förstår jag! men du kan alltså inte importera exempelvis ett sångspår eller något percussionljud, eller jobbar man bara med inbyggda ljud?

tycker det låter som du ska ha ESX-1 istället, dvs samplern, gällande begränsningen så är max 128mb även om du kör med 2gb xd kort, har jag för mig...

blanda inte ihop arbetsminne(samplingstid) med fickminne (kortet du stoppar i fickan)!

jag vet inte om ESX-1 kan dra saker realtid från smartmedia...(?) troligen inte men men ...

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-11 21:22

@ slakker: Är SX-1:an också begränsad till 128 MB? I det fallet tycker jag det låter lite lite.

@ kallback: Varför skulle den/skulle den inte läsa i realtid från kortet?

Vad jag vet så stödjer den bara 128 -kort. Har iof inte testat ngt större. Men du kan endå inte ladda in mer än 32Mb åt gången (eller är det 24?), så det räcker allt med en 128 eller två...

ett tips är att ladda hem manualerna och läsa igenom.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-12 00:40

Men... hur långt räcker 24-32 MB egentligen?

Ganska lång... Tror mina största samplingar var typ 2-3Mb, vilket var typ chords/breaks i stereo. Vanliga kick/snare/hihat kör man ju endå vanligast i mono.

Om du vill ha långa strings så donar man det med looppunkter.

För mig tog nog kreativiteten slut innan minnet! Det räcker långt!
Kör man live, så kan man ju hyfsat snabbt & smidigt shifta mellan olika 32Mb banker. Finns en smidig editor för att hålla ordning på alla banker/patcher till PC.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-12 06:57

Ujuj vilken skillnad mot förr! Man var glad för 2Mb, då fick man ju plats med allt, lite loopande visserligen, men det var ju så det funkade. Och vi snackar inte 50-talet, utan tio år sedan.

Kinor, vill du ha mycket RAM med långa/många samplingar så skaffa dig någon annan, typ AKAI S2/3/5/6000, EMU E5000/E4/E64, Kostar inte mycket idag. Eller varför inte någon av alla bra mjukvaror och styr dessa via midi och sequencer i EMX-1. T.ex. Kontakt, Battery, Halion m.fl.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-11-12 09:49

@ Synapskollaps: Alright. Vad menar du med shifta mellan olika banker?

@ platon: Okej. Var nog inte det jag eftersökte främst. Men tack för tipsen!

Ursprungligen av Kinor7:

@ Synapskollaps: Alright. Vad menar du med shifta mellan olika banker?

Eftersom du inte kan ladda in mer än 32Mb åt gången, så kan du ju göra flera set med samplingar á 32Mb. 3-4 set på varje 128 -minne som du sedan kan byta runt med.

Jag har kört en spelning på 50 min med enbart esx-1 och 2 monofoniska synthar. Och jag hade nog en del samplingsminne över.

1
Bevaka tråden