Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken 24" skärm?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-11 02:50

Jag upptäckte häromdagen att oavsett vilket grafikkort man har så fixar det inte 3840x1024 i spel med vettig framerate. Och 1024x1280 är ju inte optimalt.

Sagt och gjort, planer på att köpa in en ny burk och skäm är satta i verket och nu undrar jag om nån här kör med 24" skärm och kan rekommedera/avråda köp av nån speciell modell.
Jag har sneglat på en Samsung 245B eftersom den ligger bra i pris och verkar inte blivit kritikspammad på nätet men man vet ju aldrig.

Nej, PF. Apple tar för bra betalt.

/Mein

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 16:19
Ursprungligen av Mein:

Jag upptäckte häromdagen att oavsett vilket grafikkort man har så fixar det inte 3840x1024 i spel med vettig framerate. Och 1024x1280 är ju inte optimalt.

Nej, PF. Apple tar för bra betalt.

/Mein

MEN, Samsung:en tar ju bara 1920x1200 (enligt Inwarehouse).

Om du jämför med Apple Cinema Display-serien så är ju den av en helt annan kvalité och kan inte jämföras med Samsung. ACD är färgstabila på ett helt annat sätt. Dessutom jobbar de ihop med Mac OS X för att vara kalibrerade.

Äpple och apelsiner med andra ord.

• Medlem
  • 2007-11-11 18:49

Precis, 1920x1200 är själva grejen. Går man över det så kroknar grafikkorten. Men det är som sagt skojigare än 1280x1024.

Jag kollade på en ACD (23"?) och den var naturligtvis helt ok. Dock kikade jag på en annan samtidigt, tror det var viewsonic, och skillnaden var så liten att jag inte såg den. Är det så lite som jag uppfattar så är det inte värt 3500:- känns det som.

Uppskattar hursom din input!

/Mein

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-11 23:37

Apples största display visar 2560 x 1600 bildpunkters upplösning

Och det enda som kroknar av grafiken när man kollar på den är man själv.

• Medlem
  • 2007-11-14 16:44

Har en Dell 2407 sedan något år tillbaka och är toknöjd.
Faktiskt den bästa skärmen jag haft fast det säger väl kanske inte så mycket
Fanns lite små-issues på nätet med ojämn svärta m.m. men det är faktiskt inget jag märkt på min skärm. Visst det lär inte vara en foto-referens-skärm men då pratar man inte om skärmar under 20k heller.
Det är en 1920x1200 skärm och ska man inte sitta längre ifrån skärmen än ett "vanligt" skrivbord, så tycker jag det är maxstorlek på skärmen för att slippa tennis-effekten.
Har kört en hel del spel på den, kruxet har väl precis som sagts att det är väl först nu som korten börjar palla med 1920x1200 om man inte kört med dubbla kort.
Tror det är 16ms black-white, 12ms grey->grey och har inte själv känt av några lagg-problem i fps spel.
Fast är ingen hardcore gamer så det är väl en smaksak.

Ursprungligen av Mein:

Jag har sneglat på en Samsung 245B eftersom den ligger bra i pris och verkar inte blivit kritikspammad på nätet men man vet ju aldrig.

/Mein

Har också sneglat på den ett tag, men å andra sidan så kommer nog apple med nya skärmar ganska snart, innan årsskiftet eller till julhandeln, skulle jag tro. Så jag kommer nog att försöka vänta till de kommer för att jämföra åtminstone. Priset kan ju sjunka något tillsammans med ytterligare lite högre prestanda och estetik.

1
Bevaka tråden