Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brusreduceringshjälp!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska tvätta rent en inspelning från ett seminarium där det förutom hörs en svagröstad föreläsare, hörs en massa fläktsurr från en projektor bredvid micken.

Finns det några brusreduceringsprogramm eller pluggar som funkar i praktiken eller ska man sitta med eqn och finlyssna?

Hjälp, jobbet ska vara klart i början av veckan...

Nån av Bias SoundSoap programmen kanske?
http://www.bias-inc.com/products/soundSoap2/
http://www.bias-inc.com/products/soundSoapPro/

Verkar visst finnas en 14 dagars demo på Pro varianten:
http://www.bias-inc.com/downloads/freeTrials/

om micken och projektorn har stått på exakt samma ställe och surret är konstand, kan du kanske släcka ut det.

Ursprungligen av ninjamac:

om micken och projektorn har stått på exakt samma ställe och surret är konstand, kan du kanske släcka ut det.

Japp, dom stod på samma ställe hela tiden, hur gör man då? fasvänder?

Viktor, skicka över filerna till mig så kan jag titta på det!

Tja, du får sampla upp ljudet när det inte talas och sedan fasvända det mot orginalet (kanske tweaka lite). Om det inte lyckas bra nog "för hand" så funkar ju metoden med de flesta brusreduceringsverktyg (BNR, Cedar, ..)

Ajaj, soundsoap gör ett bra jobb men det blir ändå inge tillräckligt bra... fasvändningarna funkar inte bra heller:( Problemet är att killen inte hade någon mick så volymen är jättelåg så rösten försvinner med bruset...

Trolla med knäna? Allvarligr - visserligen säger man ju att det omöjliga bara tar lite längre tid, men nånstans får man ju dra gränsen. Finns det iinget ljud att rädda är det kanske lättare att låta killen dra föreläsningen en gång till... Men lycka till.

Tilläggas kan att jag hållit på lite med studentradio på den gamal goda analoga tiden. Och där kunde man råka på de mest urkassa inspelningar som på olika sätt skulle försöka tvättas. Men finns det ingen vettig signal att utgå från är det inte mycket man kan göra...

Senast redigerat 2007-11-13 05:56

Ibland är det rätt kört - testade gamla (o)hederliga digidesign BNR? Tyvärr har väl ingen av oss tillgång till Cedar, eller?

Såja då var jobet färdigt, långt ifrån bra men det får funka...
Först gaina upp volymen lite, sen soundsoap, lite eq, en kompressor och sist en limiter...

Återstå att se vad kunden tycker om jobbet... lite nervöst...

Kanske kan skicka upp en före och efter fil så får ni höra:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-14 13:50

pröva annars wavearts noisereduction; den är ofta bra. Izotope har en ny produkt som heter RX som dock verkar lite svåranvänd... Lägger du upp det kan jag kika lite.

Bara en tanke... kan det inte vara en idé att försöka "mejsla" fram rösten med EQ innan den går in i brusreduceringspluggen? Eller iallafall, skära bort det som iallafall inte tillhör rösten så får brusred.pluggen mindre att jobba med. Fast det kanske du har testat...?
bara idéer alltså..

gain+eq+antinoise+eq+compressor+exciter...osv....=??
...det kanske låter galet. Vad vet jag?..endast öronen vet.

Wavearts har en EQ som heter Trackplug som skär stenhårt nästan 90grader
om man får uttrycka sig så i ljudsvängen. Finns som 14dagarsdemo precis som
deras antinoiseplugg.

mejsla på

en annan idé på ett rent teoretiskt plan. Vet inte om det är ljudtekniskt olagligt men.

Duplicera spåret x3. Processa med dina pluggins med olika inställningar och mixa ner till ett spår. Kanske summan av kardemumman får fram rösten?

Hoppas du får rätt på't

Har du tillgång till FCS så löser Soundtrack Pro det mycket elegant och enkelt.

Ja nu är ju jobbet redan färdigt och levererat, hoppas ingen ringer och är arg hehe...
Men det var bra tips som jag fick! det blev ingen skillan vilka pluggar jag la in innan noisetvätten utan den jobbade på rätt bra oberoende på förarbetet...

hummel, finns det ljudtvätt i Soundtrack också? har ju programmet men aldrig använd det.

Kan väl erkänna att killen som spelade in skiten från början var jag själv, får skämmas:( min idé var att koppla in mig på det befintliga ljudsystemet, men konferensanläggningen hade någon konstig liten mixer till de trådlösa headseten, det fanns en auxoutput (RCA) och jag trodde att det inte skulle vara några problem att koppla in mig där men det var någon konstig digital (?) signal som gjorde att både kameran och min dator ballade ur på en gång? så då fanns bara mikrofonalternativet kvar och då var det ju den högljudda projektorn som fick låta mest...

Ursprungligen av Slim Vic:

hummel, finns det ljudtvätt i Soundtrack också? har ju programmet men aldrig använd det.

Japp, "Set noise print" och sedan "Reduce noice", allt under menyn "Process"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-15 07:30

Det var nog en S/PDIF-signal som du fick, och den förstår förstås inte din analoga utrustning... Störigt!

reverbsvansen: du har kul idéer. Enda problemet jag tänker med att dela upp och processera är att brusreduceringpluggen delar upp signalen i tusen band och sen gatar varje band för sig innan de slås ihop ige, och då kanske du får fastokigheter. Eller i alla fall något som låter fastokigt. Men pröva för allt i världen, det lät spännande!

Slim Vic: Aha, trodde att det skulle spela roll vilka ordning pluggarna satt...få fram själva rösten i mesta möjliga mån innan processering.

JonesH: Det var det jag misstänkte...att det skulle kunna bli. Fasproblem alltså.

Inte tusen band utan 2-3band artefakterna på ett band kanske finns bra processerat på ett annnat. Bass, Mid, Hi el. bara Bass, Hi

det var det jag menade

EDIT: Fast en lång föreläsning är förståss svår att matcha precis allting.
Ska nog testa "multibandsmetoden" när jag får tillfälle. Samt råkar ha en
brusreduc.demo installerad.

Senast redigerat 2007-11-15 13:33

Det är svårt att få det helt bra i synnerhet med de förutsättningarna. Svagröstade föreläsare, Projektor strax bredvid micken etc.

Står portabelt ljudkort med S/PDIF på önskelistan till tomten i år?

Senast redigerat 2007-11-15 13:40

Skulle vara glad över lite info ang. Wave Arts, är det något nytt? Priserna verkar ju även de överkomliga, någon som vet hur de jämför sig kvalitativt med Waves och Sound Soap?

kanske att tänka på nästa gång - om inte nåt funkar → vänd en microfon \ inear Ω-plug \ - mot membranet på det trådlösa headset'et -- borde ge bättre signal - men jag vet inte ..

Wave Arts är nog inte riktigt samma kvalitet som Waves om man ska utgå från omdömena om deras andra pluggar (och mina egna intryck, även om det var ett par år sedan jag testade Trackplug &co). Men de funkar nog mer än väl för hemmabruk.

Ursprungligen av false messiah:

Men de funkar nog mer än väl för hemmabruk.

Vad mer kan man önska sig? Man spar ju ett par kronor på kuppen. Ingen som kan jämföra med SoundSoap och/eller SoundSoap Pro? Hur som, skall absolut kolla upp Wave Arts.

Typisk delmetod: Skapa en key med optimal tydlighet (eq) och antagligen olidlig ljudkvalitét. Använd som styrsignal till en expander. Dock, detta gör man lämpligen så att man plockar en key som man eq:ar innan brusreduceringen, brusreducerar och applicerar keyad expander efter. För övrigt, detta med att dela upp brureduceringsjobbet på flera parallella spår är absolut ett fungerande koncept. När man sedan slår ihop signalerna får man antingen kompensera för tidsskillnader genom att man antecknat latencies eller direkt visuellt jämföra vågformerna och nudga dem i fas.

1
Bevaka tråden