Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI koppling...2 synthar till PC...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-11 11:49

Vill stuva om lite i min MIDI kedja. Mitt PC -judkort har bara 1 MIDI IN/OUT.

Har två synthar med tangenter som primärt ska användas.

Synth A ska kunna spela in och spela upp MIDI oberoende av synth B. Dessutom har Synth A rattar/controllers som ska kunna spelas in och spelas upp (ex. filteråkningar i Cubase).

Synth B ska användas precis lika som Synth A.

Vill alltså använda var synths tangetbord (samt modhjul, controllers etc) var för sig.
Inget krav på att Synth A eller Synth B ska kunna kontrollera varann på något sätt.

Har faktiskt aldrig jobbat på detta sätt förut.

Antar att lösningen är:
1. Nytt MIDI interface med 2 MIDI IN/OUT?
2. Nytt ljudkort med MIDI interface på?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-11-11 12:02

finns det inte midi thru du kan köra?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-11 12:27

Joviist.
Men problemet är ju hur jag vill kunna spela in och spela upp MIDI händelser från båda syntharna oberoende av varann, dvs använda var synth för sig.

  • Medlem
  • 2007-11-11 12:36

Nytt midiinterface med dubbla in/ut på känns som den bästa lösningen tycker jag.

Alternativt en midi merge-låda som tar från syntarnas midi ut och skickar till midi in på datorn. Efter det så blir det till att koppla midi out till datorn till den ena av syntarna och sedan midi thru till nästa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-11 13:00

Japp, en MIDI merge och köra med thru funkar också. Men hur som helst måste jag köpa...nått.
Tackar för hjälpen.

Om du inte behöver spela på båda syntarna på samma gång när du spelar in så skulle jag rekommendera en MIDI-switch. Har en själv och det fungerar skitbra. Då är det bara till att vrida in den synt som man vill spela in rattrörelser/tangentnedtryckningar på. Detta gör att jag kan använda vilken av mina klaviatursyntar som helst som masterklaver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-11 23:27

Jag har för mig att ingående mididata brukar slås samman av datorn, det är med andra ord svårt att hålla detta avskilt så att t ex synt 1 skulle styra en mjukvarudito och synt 2 en annan. Åtminstone om man vill använda inspelningsprogrammet så som vanligen görs, nämligen att du via datorn bestämmer vad som ska ljuda för stunden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-12 14:28

Tackar för bra svar. Det är bara den ena synthen (AN1X) som ska kunna styra mjukissynthar.

Det lutar åt att köpa en mergebox även om en switch verkar helt ok.
Någon som har förslag på nån MIDI switch, har sökt runt lite men inte hittat...

Jag fick tag i en Philip Rees MIDI-switch. Den heter 5S och har fem ingångar och en utgång. Man väljer ingång med en ratt. Den verkar inte vara någon stapelvara hos musikhandlarna, men Nya Musik i Jönköping tog hem en till mig. Den funkar perfekt. Det enda jag inte kan göra är att spela in från flera syntar på samma gång, men det kan ju kvitta. Vill jag spela in rattrörelsena från min Novation Nova eller JP-8000 väljer jag bara att den som källa så att den skickar MIDI-data ini datorn, sedan rattar jag under tiden som sequencerna står på REC och allt blir inspelat i mitt musikprogram.

Anledningen till att jag valde en MIDI-switch var att den var billigare än en merge. Jag tror jag gav 700 spänn för den. Dessutom... den behöver inga batterier.:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 16:00

Då är det ju bättre med någon av de äldre rackburkarna, om man kan hitta en sådan, t ex Roland A-880 eller Ensoniq KMX 8/16, så har man alla midiportar kopplade, vad som helst kan spelas in i datorn, sysex kan skickas åt alla håll man vill utan att dra om sladdar osv.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-12 16:04

Jag skulle hugga en midisport 4x4, kostar ju jordnöts-summor begagnade liksom, smart val inför framtiden... sålde mitt för 350kr... typ..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-12 16:18
Ursprungligen av enapa:

Jag skulle hugga en midisport 4x4, kostar ju jordnöts-summor begagnade liksom, smart val inför framtiden... sålde mitt för 350kr... typ..

Japp, blev en midisport 4x4 tillslut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 16:14

Ja jösses, givet till sådana pengar. Självklart. Dumt av mig att föreslå midipatchbay, måste ha fått nån tillfällig begreppsförvirring! Midi-interface med flera portar är det givna alternativet så klart.

1
Bevaka tråden