Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphonen startar inte längre :(

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-01-07 01:29
Ursprungligen av wat:

Ingen annan än jag som tycker det är skandal att Apple tillverkar en pryl som kan sättas i en högtalare för iPod, men som dör av det? Om man nu har så annorlunda kontakter i botten på iPhone, så kan man väl göra kontakten annorlunda och slippa detta problem? Korkat!

jag tycker det iaf. Är det samma på jailbrakade och orörda iphones?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 02:02
Ursprungligen av JGG:

jag tycker det iaf. Är det samma på jailbrakade och orörda iphones?

Eftersom att man inte ändrar någonting fysiskt när man jailbreakar, så är det förmodligen precis likadant.

Ursprungligen av wat:

Ingen annan än jag som tycker det är skandal att Apple tillverkar en pryl som kan sättas i en högtalare för iPod, men som dör av det? Om man nu har så annorlunda kontakter i botten på iPhone, så kan man väl göra kontakten annorlunda och slippa detta problem? Korkat!

Nej varför det?
Sätter du in en pryl som ska ha 110V i ett 230V-uttag bara för att kontakten ser likadan ut?
Eller vilken strömkabel som helt som passar i en elektronikpryls kontakt?
Det gör iaf inte jag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-08 01:07
Ursprungligen av theplague:

Nej varför det?
Sätter du in en pryl som ska ha 110V i ett 230V-uttag bara för att kontakten ser likadan ut?
Eller vilken strömkabel som helt som passar i en elektronikpryls kontakt?
Det gör iaf inte jag.

Vilken planet bor du på där kontakterna för 110V och 230V ser likadana ut? Dessutom en korkad jämförelse då de, även om de hade passat, inte ens går att köpa i samma världsdel.

Ursprungligen av wat:

Vilken planet bor du på där kontakterna för 110V och 230V ser likadana ut? Dessutom en korkad jämförelse då de, även om de hade passat, inte ens går att köpa i samma världsdel.

Tellus kallas den.
Faktum är att jag kollade senast imorse på hotellet jag sov på och 110V-uttaget(i badrummet så klart) var identiskt med de på 230V.
De rakapparater etc som drivs med 110V har ju exakt samma kontakt som alla andra elektriska prylar. Har du sett nåt annat?
Dessutom är det ju väldigt vanligt att många elektroniktillverkare använder samma dimension för kontakterna/pluggarna men helt olika ström/spänning som leds i dem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-08 18:17
Ursprungligen av theplague:

Tellus kallas den.
Faktum är att jag kollade senast imorse på hotellet jag sov på och 110V-uttaget(i badrummet så klart) var identiskt med de på 230V.
De rakapparater etc som drivs med 110V har ju exakt samma kontakt som alla andra elektriska prylar. Har du sett nåt annat?
Dessutom är det ju väldigt vanligt att många elektroniktillverkare använder samma dimension för kontakterna/pluggarna men helt olika ström/spänning som leds i dem.

Skojar du? Rakapparater har gått på 100-240V väldigt länge nu, liksom den mesta elektronik du har i hemmet. Du kan således stoppa vad du vill i vilket uttag du vill, utan att behöva fundera.
Trollvarning på dig, tycker jag.

Själva frågan i detta fall var ju att det är idiotiskt av Apple att ens tillåta att man bränner sin iPhone om man vill använda ett tillbehör som passar. Du tycker det är fullt normalt och det har fler än jag svårt att förstå. Hade Apple utformat kontakten något annorlunda så hade ju telefonerna klarat sig. Grov miss, enligt mig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-07 01:33

lite bort från tråden, men men. kan jag använda min gamla ipod laddare (en laddare som följde med en ipod som jag köpte generation 2 för ca 3 år sedan) det är den laddaren med firewire kabel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-07 02:03
Ursprungligen av Palhson:

lite bort från tråden, men men. kan jag använda min gamla ipod laddare (en laddare som följde med en ipod som jag köpte generation 2 för ca 3 år sedan) det är den laddaren med firewire kabel?

Läs tråden igen och fundera lite på det.
Jag skulle inte våga...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-07 02:44
Ursprungligen av Palhson:

lite bort från tråden, men men. kan jag använda min gamla ipod laddare (en laddare som följde med en ipod som jag köpte generation 2 för ca 3 år sedan) det är den laddaren med firewire kabel?

Jadu, Samuel(?). Jag funderar på samma sak. Tänkte först att jag också skulle använda min gamla laddare som följde med när jag köpte iPod generation 1, den har fungerat skitbra med min iPod senaste generationen så jag tänkte att antagligen blir det inga problem med min iPhone. Fast nu står jag och tvekar mer och mer... det är väl kanske inte värt att ta några risker. Fast iofs, det är ju en sak att ansluta en sak som GER ström än en som DRAR ström!

Om det nu är så som vissa tippat på att det har någonting att göra med att t.ex. högtalare osv. drar ur all strömmen ur iPhonen osv. riskerar man ju inte koma-problemet med laddaren, då den ger ström istället för att dra.

Fler här inne som använder sin gamla iPod-laddare till iPhonen?

Vad har du för övrigt för tillverkningsvecka? Det verkar ju bara ha varit större problem med de tidigare... men om du är den Samuel jag har på MSN så hade du ju beställt ett StealthSim så jag antar att det är 1.1.2 och sen tillverkningsvecka... då verkar du inte vara i någon större farozon, om man skall bedöma vad som skrivits här på forumet.

Ursprungligen av Palhson:

lite bort från tråden, men men. kan jag använda min gamla ipod laddare (en laddare som följde med en ipod som jag köpte generation 2 för ca 3 år sedan) det är den laddaren med firewire kabel?

För att vara aningen motsägelsefull till mitt förra inlägg...
Nu har det visat sig att på laddningsfronten verkar det inte vara något problem. iPhone och iPod går på samma styrka gällande elektricitet.
För MIG har laddaren du pratar om fungerat.
iPod-laddare verkar inte vara något problem.

Ursprungligen av Palhson:

lite bort från tråden, men men. kan jag använda min gamla ipod laddare (en laddare som följde med en ipod som jag köpte generation 2 för ca 3 år sedan) det är den laddaren med firewire kabel?

Yes, den laddaren använder jag på min OOB 1.1.2 och det funkar fin fint.
Körde den laddaren hemma hos mig (ursprunlingen till en G3 iPod) och kör med nya usb laddaren hos tjejen.
T.om min rackiga billaddare jag hade till min G3 ipod fungerar till att ladda min iPhone

Har använt dessa laddare ända sen December utan problem.

Kör förresten på 1.1.4 just nu.

Hej hej

//Famicom

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-07 12:10

Inga livstecken idag på förmiddagen heller. Jag börjar ge upp hoppet.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-07 12:22

Förr i tiden la man in elektronikprylar som krånglade i frysen, så att kylan drog musten ur både systemet och batteriet. Sen laddade man upp grejorna igen och så fungerade det.

Tänk om jag skulle testa kasta in min iPhone i frysen och låta den ligga där tills den återställdes. Sen plocka fram den, låta den tina upp och trycka i strömsladden.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-07 21:05

Inga kommentarer till att placera iPhone i frysen?

Ursprungligen av Rasmus:

Inga kommentarer till att placera iPhone i frysen?

Borde inte vara nåt problem.
Apple anger själva i sina tech specs "Nonoperating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C")"
Så om din frys inte är kallare än -20 grader(så kallt är det väl inte i våra frysar?) så ska det vara lugnt.
Lägg den i en påse eller nåt så den fuktighet som ändå finns i en frys inte tränger in i den.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-07 23:01
Ursprungligen av theplague:

Borde inte vara nåt problem.
Apple anger själva i sina tech specs "Nonoperating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C")"
Så om din frys inte är kallare än -20 grader(så kallt är det väl inte i våra frysar?) så ska det vara lugnt.
Lägg den i en påse eller nåt så den fuktighet som ändå finns i en frys inte tränger in i den.

Vad tror du om syftet med att lägga den i frysen då?
Det jag vill är alltså att suga musten ur min iPhone så mkt så att den 2resettar" sig själv, eftersom jag inte kommer åt att göra det med hjälp av sleep/home-knapparna.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-08 02:33
Ursprungligen av theplague:

Borde inte vara nåt problem.
Apple anger själva i sina tech specs "Nonoperating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C")"
Så om din frys inte är kallare än -20 grader(så kallt är det väl inte i våra frysar?) så ska det vara lugnt.
Lägg den i en påse eller nåt så den fuktighet som ändå finns i en frys inte tränger in i den.

18 minus är pretty much standard gällande frysar i Sverige. Med förmodan att din frys inte avviker från standard Rasmus bör ju åtminstone temperaturen inte vara något problem. Spännande teori/idé/initiativ förresten... lite retro

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-08 00:16

Det låter rimligt med det där med laddaren.

Men angående "frystricket" så har jag fattat det om att man skulle lägga elektroniken i frysen när man fått fukt, framför allt fukt med salt i, spec saltvatten.. Anledningen tror jag har att göra med att saltet i fukten är det som gör att eletroniken rostar sönder, och om man fryser eletroniken så skulle saltet och fukten frigöras och oskadligöras, fast allt detta kanske bara är en myt!?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-08 02:17

Statusen på min iPhone idag är att den fortfarande inte går igång… Den har laddat länge, jag har försökt köra sleep+home men inget händer. Har kopplat ur laddare och försökt samma sak, inget händer.

Detta är JBL-produkten som jag använde innan batteriet i min iPhone tog slut och den slutade fungera: http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=JBL%20ON%20STAGE%20II

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-08 09:07
Ursprungligen av Rasmus:

Statusen på min iPhone idag är att den fortfarande inte går igång… Den har laddat länge, jag har försökt köra sleep+home men inget händer. Har kopplat ur laddare och försökt samma sak, inget händer.

Detta är JBL-produkten som jag använde innan batteriet i min iPhone tog slut och den slutade fungera: http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=JBL%20ON%20STAGE%20II

Har du mailat JBL om problemet? Bara för att få bekräftat att det kan vara felet (eller inte)....

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-08 15:54

På modmyifone.com har jag mer eller minde fått det bekräftat att min telefon är 100% rökt. Förmodligen har jag bränt logik kortet i min iPhone via JBL-prylen. Kollar man runt på nätet så är det många med mig som råkat ut för just detta, både med JBL´s grejor och med andra tredjepartsprodukter.

S*tansh*vetesj*vlask*t!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-08 16:37

Slutsatsen vi alla nu då drar och skräcken som härmed kommer att finnas hos alla iPhoneägare är att stoppa för i helvete inte in massa tredjepartsprodukter i din iPhone.

Ursprungligen av Occhino:

Slutsatsen vi alla nu då drar och skräcken som härmed kommer att finnas hos alla iPhoneägare är att stoppa för i helvete inte in massa tredjepartsprodukter i din iPhone.

Stoppa iaf inte in iPhone i en massa tredjepartsprodukter för iPod.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-08 20:32
Ursprungligen av theplague:

Stoppa iaf inte in iPhone i en massa tredjepartsprodukter för iPod.

Ja, det var väl egentligen så jag skulle ha skrivit Jag menade iaf. samma sak. Så länge produkterna är gjorda för iPhone är det nog ganska lugnt. Många ser ju dock iPhone och iPod som same shit different name.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-09 01:04

Överväger att låta någon polare i USA gå in med telefonen i en Apple Store för att försöka byta den mot en fungerade iPhone. Om det inte fungerar så har jag i alla fall försökt…

Alternativet är att jag säljer den till någon som tror sig kunna fixa min iPhone eller någon som behöver en reservdelstelefon. Nytt logikkort kostar $249 på ifixit.com och är man lite händig så byter man det själv.

Hur mycket är en iPhone med trasigt logikkort, men i övrigt i helt perfekt skick (!!), värd? Tycker ju att displayen, 8 gb minne, batteri, kamera, högtalare, mick etc. ska vara värda lite pengar i alla fall.

Om jag gör mig av med den trasiga iPhonen så kommer jag även sälja Apples hörlurar/headset, Apples original BT-headset med extra laddare/docka och original-laddaren med medföljande dock.

Kooom å köööp!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-09 19:54

Ok, nu åker min iPhone till USA.
Vi får se om den kommer tillbaka och i vilket skicka den då kommer vara

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-09 21:49

Hade har kul om du återkommer hur det gick och vad det kostade...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-09 23:10
Ursprungligen av Palhson:

Hade har kul om du återkommer hur det gick och vad det kostade...

Will do.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-11 03:26

Frågan är ju i ett sådant här fall hur man skall göra. Om man gett upp tanken på att den skall vakna igen har man ju i princip två val: antingen säljer man den som reservdelsmobil/restaureringsobjekt och köper sig en ny eller så skickar man iväg den på lagning. Frågan är ju bara då vad som är billigast.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-11 11:40
Ursprungligen av Occhino:

Frågan är ju i ett sådant här fall hur man skall göra. Om man gett upp tanken på att den skall vakna igen har man ju i princip två val: antingen säljer man den som reservdelsmobil/restaureringsobjekt och köper sig en ny eller så skickar man iväg den på lagning. Frågan är ju bara då vad som är billigast.

Vad får man för iPhone som reservdelsmobil/restaureringsobjekt då?

Bevaka tråden