Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag skaffa mig en iPhone billigt?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 21:19

frågan har säkerligen ställts många ggr i otaliga trådar men ingen av dessa trådar har hjälpt mig.

Har velat ha en iphone i månader nu men har verkligen inte lust att punga ut 5000 kr + för en telefon. Visst den har allt jag vill ha i en mobil men för dem pengarna kan jag köpa en billigare bil. En dator, ja mycket ivf.

Först var det tänkt att mina föräldrars vänners släktingar i USA skulle köpa den åt mig och skicka men de kunde de tydligen inte. Det skulle inte bara kosta 399 dollar utan 150 dollar skulle läggas på priset av någon konstig anledning som jag aldrig fick en bra förklaring för.

Nu frågade jag min morbror i Tyskland ifall han kunde fixa en från T-mobile åt mig men tydligen så måste man skriva kontraktet innan man får köpa mobilen så där blev det inget heller.

Hur gör jag? 399 dollar = ca 2600kr i dagens dollar värde. Jag vill max lägga ut 3700kr för mobilen. Har aldrig betalat mer än 3000kr för en mobil och tom 3000kr kändes mycket då jag köpte min SE k750i. Priserna på blocket verkar inte falla alls och jag vågar inte köpa något från tradera eller ebay då jag blivit lurad på stora pengar tidigare (blev av med 3000kr när jag skulle köpa en Nokia N95).

Hur gör jag? Vad är det enklaste, BILLIGASTE och minst riskfyllda sättet?

Någon här som råkar känna någon SNÄLL person som vill sälja en iphone för ca 3700 kr?

Inga svar är dåliga svar.

Med Vänliga Hälsningar

Valentin

Jag gjorde som många andra här följande. Registrera ett konto på www.jetcarrier.com. Då får du en address i USA som du kan uppge när du köper telefonen på www.applestore.com. Den skickas sedan dit och de skickar den vidare med flyg eller båt (det du väljer). Prislappen hamnar på cirkus 3300 kr för hela allt.

Nu ska jag också påpeka att jag itne fått min lur än (fast den är i gbg, kan spåra på posten) men andra har lyckats med detta galant. Sen så får du ju en telefon som inte är hackad på nått sätt allt sådant måste du göra själv.

Så frågan man får ställa sig är om man tror att man klarar det, annars kan det vara en bättre idé att köpa av någon på blocket, tradera, ebay som redan har fixat den biten eller vänta på sverigelanseringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 21:51
Ursprungligen av jonmannen:

Jag gjorde som många andra här följande. Registrera ett konto på www.jetcarrier.com. Då får du en address i USA som du kan uppge när du köper telefonen på www.applestore.com. Den skickas sedan dit och de skickar den vidare med flyg eller båt (det du väljer). Prislappen hamnar på cirkus 3300 kr för hela allt.

Nu ska jag också påpeka att jag itne fått min lur än (fast den är i gbg, kan spåra på posten) men andra har lyckats med detta galant. Sen så får du ju en telefon som inte är hackad på nått sätt allt sådant måste du göra själv.

Så frågan man får ställa sig är om man tror att man klarar det, annars kan det vara en bättre idé att köpa av någon på blocket, tradera, ebay som redan har fixat den biten eller vänta på sverigelanseringen.

jo, har tittat på jetcarrier tidigare men är alltid orolig när det gäller att betala pengarna först om man nu måste göra det. Speciellt nu när jag är 3000 kr fattigare ända sen jag blev lurad på tradera.

Kostar det något att registrera adress? Hur funkar överföringen av pengar? jag vill vara säker på att få den. Vill inte bli lurad igen, har helt enkelt inte råd hur är det med tullavgifter, dem måste man väl betala om jag inte minns rätt?

Förresten, tack för svaret!

MVH

Ps. Är det någon här som kan tänka sig köpa två så betalar jag för min när den anländer. Kanske flera kan ansluta sig? Jag bor i Örebro och i Strängnäs.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 22:05

sådär, nu har jag registrerar en gratis adress hos jetcarrier men är inte hundra på hur man ska göra. Det står bland annat

Du har ikke registrert en alternativ adresse.
Pass på å legge inn din jobbadresse
for å sikre at alle typer pakker kan leveres
uten ekstrakostnader. ?

Ska jag boka en till adress eller? hur mycket väger ett iphone paket? funkar det med priset 1KG flyg för 179kr?

Bedriftskunde? Vi registrerer
nå bedriftskunder. Fax flg skjema
til oss på nr +47 69 18 40 31 og
vi vil behandle søknaden snarest.

???

När jag väl är inne på applestore och väljer en iphone-add to cart...skriver in min @mac.com adress så får jag tre alternativ.

Billing adress
Shipping adress
Shipping Location

Vad ska jag skriva vart? =S

MVh

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-11 22:29
Ursprungligen av angrytino:

Du har ikke registrert en alternativ adresse.
Pass på å legge inn din jobbadresse
for å sikre at alle typer pakker kan leveres
uten ekstrakostnader. ?

"Du har inte registrerat en alternativ adress. Passa på att lägga in din jobbadress för att vara säker på att alla typer av paket kan levereras utan extrakostnader." (Jag trodde att svenskar kunde norska?)

Ursprungligen av angrytino:

När jag väl är inne på applestore och väljer en iphone-add to cart...skriver in min @mac.com adress så får jag tre alternativ.
Billing adress
Shipping adress
Shipping Location

Välj "shipping adress" till exempel. Då levereras iPhone till din fejkadress i USA och sedan skickar JetCarrier.coms personal den vidare till dig, om jag har förstått det hela rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 22:31
Ursprungligen av boris91:

"Du har inte registrerat en alternativ adress. Passa på att lägga in din jobbadress för att vara säker på att alla typer av paket kan levereras utan extrakostnader." (Jag trodde att svenskar kunde norska?)

Välj "shipping adress" till exempel. Då levereras iPhone till din fejkadress i USA och sedan skickar JetCarrier.coms personal den vidare till dig, om jag har förstått det hela rätt.

hehe, jag förstod norska men jag är dessvärre arbetslös. Så jag borde med andra ord inte skriva in något där?

En fråga, vilken firmware är det på telefonerna man beställer från apple's onlinestore?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-11 22:43
Ursprungligen av SenatorN:

En fråga, vilken firmware är det på telefonerna man beställer från apple's onlinestore?

Tror jag ingen har något direkt svar på. Antagligen 1.1.1 eller 1.1.2. Dom strävar väl efter att helt gå över till 1.1.2 men hur snabbt det går är frågan.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-11 22:38

Du bör komma undan med 179kr i frakt eftersom alla jag hör har skickat 2st för 279 (2kg).

Sedan det med Billing andress och shipping adress ska du skriva ditt riktiga namn, det du registrerat på JetCarrier och sedan alla uppgifter du fått därifrån. Bankkortet du sedan betalar med bör vara samma namn som det du skriver på billing och shipping. Pengarna kommer till en början "frysas" på kontot. Om sedan orden går igenom kommer du få godkänna köpet och pengarna dras. Om det nu inte skulle gå igenom "hoppar" pengarna normal tillbacks inom 5dagar, annars får man vända sig till sin bank.

Testa först och se om din order överhuvudtaget går igenom hos Apple. Många dem senaste veckorna som inte fått igenom sin beställningar (Ink. Mig), det ryktades om att Apple har kommit underfun med JetCarrier. Du bör också ha med i din beräkningar att du eventuellt kan få en 1.1.2.

Angående tullavgifter så är Mobiler inte belagda med tullavgifter, därimot kommer du få betala moms på 25%. Momsen beräknas på paketets värde, frakt och ev. försäkringar.

/RoHHbiN

Ursprungligen av angrytino:

Hur gör jag? Vad är det enklaste, BILLIGASTE och minst riskfyllda sättet?

I mina ögon låter det som om du frågar: "Hur ska jag göra för att äta upp kakan och ha den kvar?"

Ursprungligen av angrytino:

Någon här som råkar känna någon SNÄLL person som vill sälja en iphone för ca 3700 kr?

Med tanke på att telefonerna säljer bra för 5000 kr och med tanke på att det är rätt knepigt att få tag i mer än enstaka telefoner från USA så har jag svårt att se att någon skulle gå igenom besväret bara för att vara snäll, om det inte är någon du känner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 22:19

Nä, har bestämt mig. Ska beställa med hjälp av JetCarrier metoden. Vill bara veta hur jag bör göra exakt. Vill veta alla detaljer innan jag beställer något. Hoppas någon besvarar mina frågor ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-11 23:05

nu blev jag skit skraj för att beställa telefonen =S läste en massa nyare inlägg på import av iphones från USA tråden och många kan inte beställa, deras kort går inte igenom, en person har inte fått pengarna på 6 dagar trots avbeställd order (från apples sida), en person blev dubbeldebiterad), vissa har fått gå till sin bank och klaga för att få tillbaka pengarna. Shit...jag vill verkligen ha mobilen men riskerna, det är skrämmande =(

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 01:36

ok, två till frågor. Om jag beställer mobilen och blir nekad av apple är det säkert att jag får pengarna tillbaka? om 5-6 dagar. så att det inte blir missförstånd? sen en till sak, innan jag kan skriva in adressen etc. så måste jag skriva min @mac.com adress? hur vet jag i så fall om jag har lyckats köpa den eller inte. Jag menar ett mail kommer väl skickas till min @mac.com adress. Provades nyss att logga in på den och gå till mail och där stod det att man måste vara .mac användare för att kunna logga in på mail? =S

Eftersom du redan hittat import-tråden där folk diskuterar jetcarrier tror jag det är bättre om du läser på vad andra sagt där och ställer dina frågor om jetcarrier där, större chans att du får svar än i denna tråd.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-12 08:22

Angående att Apple fryser pengarna så skall dem hoppa tillbacks automatiskt inom 5dagar. Om dem inte gjort det får man kontakta sin bank, man kan också kontakta sin bank om man vill ha tillbacks dom fortare.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-13 01:15

Om du känner dig osäker på att köpa från blocket och tradera så har jag en tråd här på forumet där jag säljer nya iPhones för 4300.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-13 10:43

Försökte beställa via JetCarrier/ Apple Store men fick svar att ordern vart canceled.

"Thank you for your interest in Apple's iPhone.

You have exceeded our iPhone purchase maximum for online sales, and we are
unable to process your order.

Thank you again for your interest in Apple.

Sincerely,
Apple Online Store Customer Support"

Ett tips, angrytino, är att handla genom www.americanshopper.dk. Flera jag känner har köpt iPhone genom dem, kostnaden beror på dollarkursen, men har legat runt 3100-3200 SEK totalt inklusive frakt. Ta kontakt med dem via emailen på deras sajt och be om ett prisförslag på iPhone.
Sök även på forum.macworld.se efter americanshopper, så hittar du flera inlägg från folk som köpt iPhone genom dem.
Billigare än så kommer du nog inte undan om du inte känner nån som ska till staterna.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-13 22:28
Ursprungligen av Klabbsock:

Ett tips, angrytino, är att handla genom www.americanshopper.dk. Flera jag känner har köpt iPhone genom dem, kostnaden beror på dollarkursen, men har legat runt 3100-3200 SEK totalt inklusive frakt. Ta kontakt med dem via emailen på deras sajt och be om ett prisförslag på iPhone.
Sök även på forum.macworld.se efter americanshopper, så hittar du flera inlägg från folk som köpt iPhone genom dem.
Billigare än så kommer du nog inte undan om du inte känner nån som ska till staterna.

Jag tänkte köpa via den hemsidan. Kan någon annan dela med sig av sida erfarenheter av att handla av dom?

  • Medlem
  • 2007-11-14 16:45

jag har köpt min iphone av americanshopper.dk
svinbra, betalade $485 för ALLT. Tror dock att de tar lite med betalt nu, men antagligen ingen jätteskillnad. Fråga efter Anette när du mejlar dem.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-14 19:49
Ursprungligen av shaft:

jag har köpt min iphone av americanshopper.dk
svinbra, betalade $485 för ALLT. Tror dock att de tar lite med betalt nu, men antagligen ingen jätteskillnad. Fråga efter Anette när du mejlar dem.

Har mailat henne, det skulle kosta 537, vilket är 3452kr. Det är ett mycket bra pris. Hur lång tid tog det för dig att få den? Måste man be dom att skriva gift på kartongen (som den skickas i) och skriva att det kostar mindre än vad det egentligen gör?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 20:13

Hur är det med moms och tull från americanshopper? Har ni behövt betala det/fått räkning hem, för i så fall är det ju inget vidare pris.

Vad är det för firmware man får på telefonen från americanshopper?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-14 21:10

Beror helt på vilken telefon dom får från Apple. Ingen kan veta säkert om lagren med dom gamla modellerna redan tömts eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 21:14

Hursomhelst verkar det väl inte som att det är mer än en tidsfråga innan 1.1.2 också är knäckt? Det är intrycket jag har fått efter en del googlande, drar jag förhastade slutsatser.

Och återigen, moms på americanshopper? Vill gärna veta då jag tänkte beställa snabbt som katten så kanske man får en 1.1.1 och slipper vänta på ny knäckning.

  • Medlem
  • 2007-11-14 21:28

hm, fick det här svaret av amicanchopper när jag provade köpa fyra

"We can get you 4 iphones no problem. Right now it will ship in about one week.

$1596 iphone 8gp
$132 illinois sales tax
$340 our fee
$116 shipping in 2 boxes
$2721 total"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 21:47
Ursprungligen av JGG:

hm, fick det här svaret av amicanchopper när jag provade köpa fyra

"We can get you 4 iphones no problem. Right now it will ship in about one week.

$1596 iphone 8gp
$132 illinois sales tax
$340 our fee
$116 shipping in 2 boxes
$2721 total"

skojjar du? 2721 dollar? haha....de verkar vara ett seriöst företag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 21:59

Fråga; är verkligen inköp av en elektronikpryl som iPhone det vettigaste draget du kan göra om du nu dels är arbetslös som du säger och dessuom inte har råd ekonomiskt att stå smällen om köpet skulle misslyckas. Var bara försiktig i så fall och lycka till!

Låter kanske tråkig men såg just någon dokumentär om folk i Sverige som lever på marginalen och tvingas ta dyra luriga mobillån för att ha råd med den dagliga maten, usch trist.

Ekonomen
Micke

Ursprungligen av JGG:

hm, fick det här svaret av amicanchopper när jag provade köpa fyra

"We can get you 4 iphones no problem. Right now it will ship in about one week.

$1596 iphone 8gp
$132 illinois sales tax
$340 our fee
$116 shipping in 2 boxes
$2721 total"

Min kompis som handlade genom dem för nån vecka sen betalde följande:

$399 8gp
$26 Illinois sales tax
$40 our fee
$20 shipping airmail
$485 total

Verkar som om allt utom själva iPhonen blivit mycket dyrare på några dagar... Med de priser han och flera andra handlat för skulle fyra iPhones kostat 1940 dollar. Inte lika intressant längre...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 22:20

Okej, men hur som helst har det inte lagts på nån svensk moms utan bara sales tax?

Jag frågade om priset för 2 stycken. Återkommer när jag fått svar

Bevaka tråden