Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken hittas inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kom hem från en veckas resande igår. Datorn har stått avstängd.
Nu hittas inte min USB-hårddisk av min dator.
Det är en LaCie-hårddisk.

Jag har testat att koppla den till alla USB-kontakter på min stationära PCdator.
Har även kopplat den till min MacBook och min PClaptop.
Ingenstans hittas hårddisken.
HD'n får ström via vägguttag och den startar när jag kopplar in kontakten.
Jag har även testat att byta till andra USB-sladdar.

Är det nån som varit med om nåt liknande och har tips och råd?

Jag behöver väl knappast tillägga att jag varit dålig på att göra backup i år.
Halvfärdiga låtar och helt färdigställt material ligger förstås på hårddisken.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-12 07:19

Kan tyvärr säga att jag haft liknande problem på jobbet, med just LaCie. Har hänt två gånger, men då var det firewire-diskar. Jag fick aldrig tillbaka det som låg på diskarna.

Å andra sidan har jag haft samma problem med en till (den sista LaCien jag köpte fö ) , den kom igång igen, vet dock inte hur jag gjorde.

Hoppas det löser sig, inte kul sånt här.

  • Medlem
  • 2007-11-12 07:35

Kan du höra disken spinna upp inne i lådan? Isåfall är det själva kommunikationsdelen som dött (verkar rimligt iom att USB'n skulle svara även om disken kroknat). Om den inte vaknar igen så kan man plocka ur själva disken ur lådan och stoppa in den i den stationära datorn. Där borde du få full åtkomst till grejorna igen om du inte haft megaotur och hela boxen brunnit.

Vi kör med externa diskar i jobbet (demos etc) där vi alltid har två som är speglade. Skaffa två och i slutet av arbetsdag så uppdaterar du den andra.

Dumma diskar är aldrig kul. Får du ingen stil på det så hör av dig!

/Mein

  • Medlem
  • 2007-11-12 07:58

Kör på Meins förslag.

Går även att ta ut disken ur lådan och stoppa i en annan och se om lådan med USB och allt fungerar, lättare att se om det är disken eller något annat som inte vill vara med i matchen.

I värsta fall så finns http://www.ibas.se/ att ta till. En bra sak är att de har gratis konsultation, så kika där och slå en signal. De har säkert lite bättre koll än vad jag har i alla fall.

Samma sak har hänt mig med Lacie firewire diskar...den startade men den "mountades" aldrig.

Det visade sig att "nålen" som läser disken hade "hoppat ur", efter lite rundsnurrning och lite skak av disk och några försiktigt "knappande" åp baksidan/ovansidan/undersidan med en skruvmejsel "hoppade" nålen tillbaka, och HD:n mountades och vi kunde göra backup, sedan slängdes den disken...

Detta var en sista utväg...

**Knappande utfördes med varsamhet, rundsnurrande och skak gjordes med tankte på att "allt var förlorat så det kvittar vad som händer**

Jag har också haft dålig erfarenhet med LaCie diskar.
Faktiskt så dog 3st förra månaden. Måste vara rekord.
MIn granne har en LaCie som dog förra veckan. Hmm...
Hur som helst så lyckades jag rädda en av dom diskarna genom att plocka ut den och stoppa in den i en dator. Garantin ryker iofs när man gör det. Men hellre ha en chans att få tillbaka det man hade än att få en ny tom disk. Hoppas det löser sig. Trist när sånt händer.

LaCie är skräp imo.

Tror iof inte du behöver vara så orolig, för det mesta går all information att få tillbaks. Enklaste är att plocka ut hdd'n och pilla in i en stationär dator. Får du endå inte igång den kan du gå in på kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering. Där bör du hitta hdd'n även om tabellinformationen är kaputt.

Även om tabellinformationen eller hdd'n är såpass kass att den inte går att få igång utan att behöva formateras, så går det att få igen informatinoen. Easy Recovery Pro fixar biffen!

prova med ett annat chassi., jag har haft liknande trassel., och det har löst sig med att jag gått ut och köpt ett nytt chassi/skal., prova skaffa nåt med FW/usb., ibland har det räckt med att jag provat en annan kabel tom.

  • Medlem
  • 2007-11-18 23:38

En bekant hörde av sig idag och hade stora problem med en USB-disk. Nånting hade stekt hela logiken i själva USB-chassit. Vi pulade in den (Seagate i detta fallet) i en bärbar jag har dubbla diskplatser på och vips så var den igång igen.

Fabrikat på lådan? LaCie såklart.

/Mein

  • Medlem
  • 2007-11-19 00:19

Om disken inte varvar upp kan du testa att lägga den i en lufttät plastpåse och lägga den i frysen. Ta ut den när den är kallare och koppla in den. Har du tur har den krympt lite efter att ha kärvat ihop. Manicker mår inte bra av att frysas så se detta som ett halmstrå i slutdkedet av dina återupplivingsförsök.

Om filsystemet har pajat kan du hitta ett och annat här. Frågan har varit uppe förut. Lycka till.

  • Medlem
  • 2007-11-19 00:24

LaCie = Maxtordiskar = Poop

  • Medlem
  • 2007-11-19 01:21

Jahopp, det kan sitta vad som helst i dom alltså. Kan iofs inte säga att Iomega är direkt bättre. Den har jag inte opererat ännu så jag vet inte vad det är för disk inuti men allt utom själva disken sjunger på sista versen.

/Mein

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-11-19 01:56

Tjena! Har haft samma problem med vår LaCie-disk. Jag kontaktade dock support (vilket f.ö. är den snabbaste jag erfarit) och fick ett tips på en viss rutin jag skulle utföra för att få igång den igen. Man skulle stänga av och koppla ur den och sedan koppla in och sätta på den igen i en viss ordning. Kommer dock inte ihåg hur det var, men ska se om jag har det nedskrivet någonstans. Jag tror jag gjort det två gånger, och båda gångerna har den kickat igång igen.

Jag hörde det av en fotograf jag känner, att oftast är det inte hårdisken som är felet utan själva kommunikationsbryggan..

1
Bevaka tråden