Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olycka! Sand i motoriken!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, det har hänt något tråkigt. Jag var nyligen på Odaiba, framåt kvällen, och passade på att ta lite kort med hjälp av självutlösaren. Jag ställde kameran på en påle, som jag trodde var ren. När jag senare stängde av kameran fälldes objektivet in som det skulle (det är en Sony H2, alltså inget löstagbart objektiv). Dock, när jag ville fälla ut det igen (för att ta bilder på världens största badboll, eller spinning wheel of doom som det också kallas) så fastnade det halvvägs ute. kameran bad mig snällt att starta om den, men objektivet rör sig endast några millimeter fram och tillbaka. Min misstanke är att sand har inkvarterat sig i kameran, och således sätter käppar i hjulet för motoriken.

Eftersom jag inte har lust att öppna kameran själv (garantin borde iofs gått ut, får kolla det), så undrar jag hur mycket en reparation kan gå på. Kanske är det bara att blåsa rent lite, kanske har något gått sönder, jag vet inte.

Således vänder jag mig till er, ni som aldrig tidigare svikit mig,

vänligen,
Håkan

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-12 12:24

Har du något annat som tyder på att det verkligen ær sand ?? (Hittar du sand i batteriluckan, eller hør du något knastrande ljud i gluggen ??) Det kan ju vara något annat fel.

Om vi säger så här: Felet inträffade precis efter fotografering på stranden, liknande fel har aldrig drabbat mig innan. Felets karaktär överensstämmer med att något fysiskt satt spärr för objektivets rörelse.

Det skulle ju kunna vara annat dock, men lite sand på kamerans undersida fanns det. Jag ska hur som helst lämna in den på felsökning, så får vi se.

1
Bevaka tråden