Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort för Linux

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Någon som lyckats få ljud i en Linuxkärra?
Efter x antal svordomar och ett båtlass kaffe har jag nu lyckats få till en fungerande dualboot på min musikmaskin, med Ubuntu 7.10 och XP...
...men mina förefintliga ljudkort verkar dock ha lite skralt med linuxdrivers tillgängliga;
Sek'D ARC88 och EgoSys WT2496.

"Alla" som ger sig på audio + Linux verkar köra på med M-Audio av olika slag, samt RME.
Någon som lyckats med något annat?
RME är fint men dyrt. Nån som har blivit med laptop och har en M-Audio 1010 som ni vill bli av med till lagom peng? Helst rackversionen förstås, jag gillar balanserade I/O.

Även om jag ger upp dårprojektet Ubuntu + Ardour och lommar tillbaks till XP + Cubase med svansen mellan benen så vill jag ha ett hyggligt multikanalsljudkort ändå...

mvh

/R.t:M.I. på djupt vatten...

Ljudkortsrutiner är tyvärr fortfarande lite knepigt eftersom få tillverkare stödjer Linux. Ego Systems är ett av de företag som sagt att de inte kommer stödja Linux.

ARC88 rutiner är under utveckling http://arc88-driver.sourceforge.net/

Allright...
En alpha-driver i källkod-form. Jaja, vem har sagt att livet skall vara enkelt?
Sista gången jag kompilerade någonting i linuxmiljö var för bra precis tio år sedan - några träliga labbar i den kurs i C jag råkade gå då.
Laddade ner koden iallafall. Nu skall jag bara peppa mig själv att göra ett försök nån dag då jag har väldigt lite att göra...

/RtMI

Uh!

Hur tusan bär man sig åt för att kompilera en drivrutin i Linux? (Ubuntu)
Jag har en folder med en tusans massa c-filer och en make-fil.

Det vill inte. En hel roman rullar förbi i terminalen men inte tusan lyckas det.
Jag antar att man skall ha ett helt utvecklingspaket med i båten innan man skall inbilla sig att det blir någe verkstad av det.

Jag känner mig som en en neanderthalare som försöker bygga en rymdraket.

Webben är full med kunskap sägs det.
Men jag vill ha en bok eller en trave ihophäftade papper att ta med mig in på muggen och läsa...

Nu skall jag sova, sen skall jag baka tårta.

/RtMI på djupa mörka vatten

Du behöver en kernel med version 2.6.9 eller högre.

Du behöver kernelheaders:
sudo apt-get install linux-headers-2.6-386

Byt ut 386 om du har annan processor.

Och sedan:
sudo sh# make install

Tänk på att stå i det dir där packade upp arc88 drivern.

Den brukar säga ifrån om det saknas något paket som behövs installeras.

1
Bevaka tråden